Hey,
Ik ben van plan mijn Grand Canyon CF SLX in te ruilen voor een exemplaar met een beltdrive naafversnelling. Tot op heden twijfel ik nog steeds, maar het lijkt mij de meest ideale oplossing voor mij.
De meeste van mijn km's maak ik tijdens het woon-werk traject. De extra tijd aan onderhoud bij slecht weer zit me tegen, vooral in de wintermaanden wanneer het koud, donker en nat is.
Nu, na heel wat surfen kom ik echter niet veel verder.
De fiets die me erg aanspreekt, vind ik terug in het Santos gamma, maar hier hangt dan ook een deftig prijskaartje aan, mede door de Rohloff naaf.
Zijn er nog andere merken, die bv standaard met een beltdrive worden geleverd, maar dan met een Alfine naaf, om de prijs wat te drukken?
Een stadsfiets is echter uitgesloten, aangezien ik het wil houden op 1 enkele fiets, waar ik mijn woon-werk mee rijd, alsook de eventuele zondags' TT.
Iemand een idee?
Alvast bedankt,
Bart
MTB naafversnelling - Beltdrive
Meningen verschillen (al goed:-) maar toch kan je hier jouw ervaring kwijt over een bepaalde bike.
- Dickie
- Mountainbiker
Re: MTB naafversnelling - Beltdrive
Alfine heeft een smallere kettinglijn (41,8mm) dan Rohloff.
Belt drive voorste kettingwiel zal daardoor snel de liggende achtervork raken.
Zelfs een brede mtb band kan problemen geven.
Een interessant topic van iemand met frame-building-skills die zijn huiswerk ivm kettinglijn niet gemaakt had, maar er een oplossing voor heeft uitgedokterd:
http://forums.mtbr.com/frame-building/a ... 17192.html" onclick="window.open(this.href);return false;
De nieuwere centertrack belt cogs zouden iets meer clearance geven.
Imo gaat een 2de handse Rohloff makkelijker zijn als je het budget wil beperken.
Alle specifieke singlespeed frames kunnen met een Rohloff.
Met wat DIY kan de kabelloop proper verwerkt worden.
Zo heb ik zelf al goede ervaringen met 2 componenten metaallijm om kabelgeleiders op een alu frame te plakken.
Belt drive voorste kettingwiel zal daardoor snel de liggende achtervork raken.
Zelfs een brede mtb band kan problemen geven.
Een interessant topic van iemand met frame-building-skills die zijn huiswerk ivm kettinglijn niet gemaakt had, maar er een oplossing voor heeft uitgedokterd:
http://forums.mtbr.com/frame-building/a ... 17192.html" onclick="window.open(this.href);return false;
De nieuwere centertrack belt cogs zouden iets meer clearance geven.
Imo gaat een 2de handse Rohloff makkelijker zijn als je het budget wil beperken.
Alle specifieke singlespeed frames kunnen met een Rohloff.
Met wat DIY kan de kabelloop proper verwerkt worden.
Zo heb ik zelf al goede ervaringen met 2 componenten metaallijm om kabelgeleiders op een alu frame te plakken.