Schijfremmen afstellen

Positieve of negatieve ervaringen met produkt X. Is produkt Y zijn hoge prijs waard, of koop je beter produkt Z. Jouw ervaringen kunnen interessant zijn voor collega bikers.
SusXT
Mountainbiker

Schijfremmen afstellen

Post by SusXT »

Ik heb net mijn eerst rit met mijn nieuwe MTB gemaakt. De LX-schijfremmen maken na 40 km door de modder redelijk wat lawaai. Van achter beterde het, maar van voor niet.
Hoe kan ik dit verhelpen? Ik heb al gehoord dat het normaal is bij schijfremmen als ze nat zijn, maar ge gaat me toch niet vertellen dat ne vlo van 1300 euro klinkt als ene van 100, he :-? Komen al die wedstrijdbikers met schijfremmen dan al fluiten van een berghelling. Dat zou nogal een concert zijn :P Dan moeten ze oordopkes uitdelen aan den inkom :lol:
Nu weer serieus. Ik heb de remmen opnieuw uitgelijnd. 't Is te zeggen : ik heb de twee schroeven los gedraaid zodat de remklauw kan bewegen. Daarna heb ik rem stevig ingedrukt en vervolgens de bouten afwisselend vaster en vaster gedraaid. 't Probleem was nog niet verholpen.
Weet iemand raad?

Alvast bedankt!! :lol:
vdc
Mountainbiker

Post by vdc »

Ik ondervind hetzelfde en heb uit armoe mijnen 3 maand ouden Scale40 terug te koop gezet... ma gezien k er nie vanaf geraak ga'k mij morgen noodgedwongen om een Grandville xc 01 om dan te gebruiken als 'mudbike'... :cry:

...huilen met de pet op dus!...
SusXT
Mountainbiker

Post by SusXT »

Heb je nieuwe remblokken geprobeerd?
vdc
Mountainbiker

Post by vdc »

...ik heb ondertussen shimano (van eyck) en ebc (moving store) geprobeerd en na 1300km heb ik welgeteld 6 SETS versleten!!...
vdc
Mountainbiker

Post by vdc »

...en da's dan aan ongeveer 17 euro per set...
wheely
Mountainbiker

Post by wheely »

ik neem aan dat dit dezelfde remblokjes zijn als in shimano xt of xtr schijfremmen ?
krij nogaltijd met mijn eerste remblokjes na 1000 km en ze zijn nog niet veel afgesleten. terwijl ze al heel veel modder gezien hebben.
misschien moet je je remblokken eens goed inremmen voordat je er lange tochten mee gaat rijden
ivo
Mountainbiker

Re: Schijfremmen afstellen

Post by ivo »

Krisbike wrote:Ik heb net mijn eerst rit met mijn nieuwe MTB gemaakt. De LX-schijfremmen maken na 40 km door de modder redelijk wat lawaai. Van achter beterde het, maar van voor niet.
Hoe kan ik dit verhelpen? Ik heb al gehoord dat het normaal is bij schijfremmen als ze nat zijn, maar ge gaat me toch niet vertellen dat ne vlo van 1300 euro klinkt als ene van 100, he :-? Komen al die wedstrijdbikers met schijfremmen dan al fluiten van een berghelling. Dat zou nogal een concert zijn :P Dan moeten ze oordopkes uitdelen aan den inkom :lol:
Nu weer serieus. Ik heb de remmen opnieuw uitgelijnd. 't Is te zeggen : ik heb de twee schroeven los gedraaid zodat de remklauw kan bewegen. Daarna heb ik rem stevig ingedrukt en vervolgens de bouten afwisselend vaster en vaster gedraaid. 't Probleem was nog niet verholpen.
Weet iemand raad?

Alvast bedankt!! :lol:
Je hebt je remblokken toch wel voldoende ingeremd alvorens er off road mee te gaan rijden? Anders kan je wel bezig blijven.
JanMan
Mountainbiker

Post by JanMan »

Inremmen is het woord. Als je dat doet zou ik je is laten adviseren om je remmen bij een fietsenmaker te laten uitlijnen. Zij hebben namelijk een speciaal instrument om je remmen haarfijn uit te lijnen.

Ps Heb je al eens een andere snelspanner gekeken ? Boutjes allemaal even vast ?
SusXT
Mountainbiker

Post by SusXT »

Wat is die snelspanner?
JanMan
Mountainbiker

Post by JanMan »

Krisbike wrote:Wat is die snelspanner?
Snelspanner houd je wiel in je frame. Bij de goedkope modellen zou er last zijn van trilling omdat ze niet super vast klemmen en hierdoor zou er lawaai kunnen voortkomen.
Post Reply