Happy bike days

Over alles wat met mountainbike te maken heeft kan je hier je ei kwijt!
butters
Mountainbiker

Happy bike days

Post by butters »

/Ik vond geen topic hierover.

Zijn er al mensen geweest in Houffalize? Zijn het leuke parcours?
Wie gaat er allemaal.

Ik ga vrijdag.
vindesign
Mountainbiker

Re: Happy bike days

Post by vindesign »

Ik ga ook vrijdag. 10 jaar geleden dat ik nog in Houffalize heb gereden, maar ik vermoed dat er veel stuuken van het WB-parcours inzitten. Ik ben vooral benieuwd om eens met een 29" te bollen.
go2go2
Mountainbiker
Location: Niner Jet carbon, Niner Emd, Gaea voor het bos. Columbus, Chaos voor de weg

Post by go2go2 »

Vorig jaar geweest en morgen terug. Parcour is best pittig. Afdaling zwarte was voor mij veel te moeilijk.
Vorig jaar deed ik in het begin de blauwe om kort na die fameuse afdaling verder te gaan met de zwarte. Dat was een doenbaar maar zwaar toerke.
Misschien dit jaar de rode volgen. Daar zat ook een pittige afdaling in maar meer doenbaar. Álle, zo was het vorig jaar.
amedeeke
Mountainbiker

Post by amedeeke »

Heb ze allemaal al meerdere keren gereden. Bij regenweer zijn sommige afdalingen wat moeilijker maar tegenwoordig is bijna 30% van die routes semi-verhard! Als ik echt wil mtb'n zijn het niet de officiele routes in houffa...
Qua hoogtemeters zeker te doen voor een gemiddelde rijder/conditie
butters
Mountainbiker

Post by butters »

Het was leuk vandaag! Parcours was een beetje vochtig vanmorgen maar helemaal opgedroogd gedurende de dag. Parcours is korter dan Malmedy, wat minder mooie omgeving en iets gemakkelijker. Maar toch leuk voor een keer met een paar technische stukjes.

Lijstje (van goed naar minder goed):
1. Kona Process 134DL (2 keer gereden)
2. Specialized Camber
3. Cube Stereo
4. Santa Cruz Solo
5. Trek Fuel EX 9.8 29
6. Yeti SR66 (te groot)
Last edited by butters on Sat 03 May 2014 09:40, edited 1 time in total.
go2go2
Mountainbiker
Location: Niner Jet carbon, Niner Emd, Gaea voor het bos. Columbus, Chaos voor de weg

Post by go2go2 »

Ten opzichte van vorig jaar was het parcour licht gewijzigd. De blauwe is ten opzichte van vorig jaar gemakkelijker geworden. Vorig jaar had je daar nog 1 scherpe draai rond een boom in een afdaling. Die viel voor mij toen toch wel onder de noemer technisch.

Dit jaar dus voornamelijk de rode gereden. Deze is voor mij uitdagend genoeg. Hier zijn afdalingen die we hier in het Antwerpse en Limburg niet tegenkomen. De zwarte begin ik zelfs niet aan.

Van fietsen :

-Totaal niet genoten van KTM Scarp 27,5. Te klein + kleine wielen. Ging voor geen meter. Voelde mij heel onzeker. Met deze omgevallen.

-Genoten van BMC trailfox + Niner Ros. Hoewel deze laatste was uitgerust met een 1X11 versnelling met 32T blad van voor. Die lange klim was dus wandelen voor mij. Ik ben Sven Nijs niet he. Niet te snappen dat ze dit hier monteren. Bergaf was de Ros geweldig!

Daarnaast toch ook eens electrisch gereden met de Moustache. Man, man! Mijn excuses voor de zwoegende bikers die we fluitend voorbij zoefden. Misschien iets voor binnen 20 jaar of 20 kg. Was super om eens te doen maar met sport heeft dit niet veel meer te maken.

Happy bike days was dus weer fun. Miste in vergelijking met vorig jaar de stoemp met worst en mosterd.
Johny Leoni
Mountainbiker

Post by Johny Leoni »

Voor de eerste keer naar de happy bike days geweest vrijdag, en een fantastische dag gehad!
Enige minpunt was de parkeergelegenheid. Om het met de woorden van iemand vd organisatie te zeggen: 'bonne chance' met het zoeken naar een plek. Ook had ik iets meer drank- en eetgelegenheden verwacht op het terrein. Maar voor de rest niets dan lof. Nergens echt moeten wachten, veel keuze, alles kunnen testen wat we wilden, mooi parcours, droog weer, goed georganiseerd.

Op het einde van de dag 9 bikes getest. Mijn persoonlijke top 3:

Niner one9 rdo (wat een racemachien!)
Yeti Arc Carbon (ontdekking vd dag)
Specialized Expert Carbon (perfecte geometrie voor mij, zit als gegoten)

Net daaronder de Orbea Alma Team.

Spijtig genoeg allemaal net boven budget :-)

Wat hebben we geleerd: overtuigd van 29", geen fully voor mij, e-bike is fun!
butters
Mountainbiker

Post by butters »

Parking vinden was inderdaad een kleine ramp. Ik ben rond 10u aangekomen en gans Houffalize doorgereden. Gelukkig kwam ik uit bij een school/creche waar nog veel plaats was (als je de berg af zou lopen kom je uit de op de afdaling van de zwarte route).

En geluk gehad met het weer inderdaad. Ik vreesde er eventjes voor toen ik de baraque fraiture passeerde.

Hoe zijn die e-bikes eigenlijk bergaf?
Marc Vde
Mountainbiker
Location: Merida Big9 7000 / Rocky Mountain Thunderbold 750MSL / Colnago Ace

Post by Marc Vde »

Deze dag heeft mij een kinderlijk Eftelinggevoel gegeven, prachtige dag, parking ja :evil: een beetje stappen (600m) en een volgende keer een fiets meenemen. 8 stuks getest waaronder 2 x met de Epic. Voor het eerst met een 29 inch gereden en kennis gemaakt met electrisch schakelen en schijfremmen op de Specialized Roubaix.

Mijn toppers van de dag: Orbea Occam 29 S30, KTM Scarp 29 (XTR) en de Epic 29 Marathon.
Ontdekking van de dag: Bergamont Fastlane 9.4. (XT)
Teleurstelling van de dag: BH Lynx 4.8 (te veel all-moutain gevoel).

Te weinig tijd gehad om alles te testen, meestal de blauwe route gereden aangevuld met de beklimming van de zwarte route.
BikingBrecht
Mountainbiker

Post by BikingBrecht »

Ik ben gisteren naar de HBD geweest.
Met mijn eigen fiets had ik eerst het blauwe circuit verkend, maar op aanraden van de standhouder uiteindelijk het rode circuit tijdens de tests gereden.
De keuze van het circuit zal deels gelinkt zijn aan de keuze van fiets. Om een fully te kunnen testen, leek blauw mij een minimum en rood inderdaad een aanrader.

Qua testfietsen was ik vooral geinteresseerd in marathon- All mountain bikes.
Na afloop ging mijn voorkeur uit naar de Trek Fuel EX 9.8 29
De Specialized Camber S-Works en Lapierre Zesty Trail 729 komen daarnet onder.
De Commencal Meta AM bood het meeste comfort in de afdaling, maar was net zal de Niner Air 9 RDO niet ideaal in de beklimmingen.
De Rose Root Miller zag eruit al een raspaardje, maar bood te weinig rendement in de klim. Qua zitpositie zat deze ook niet lekker. Te veel naar achter.
De Orbea Occam 29 M30 kon me ook bekoren. Maar door de basis afmontage bracht deze meer gewicht in de schaal en dat kon je voelen. Maar misschien was dit de meest realistische test want mijn budget laat een topafmontage niet echt toe.

Het was de tweede maal dat ik naar de hbd kwam en het is me opnieuw erg bevallen. Ik denk niet dat ik nog eens 7 jaar zal wachten voor een volgende deelname.

opmerkingen & suggesties mbt de organisatie:
- Parkeergelegenheid: In de mail vooraf was duidelijk dat parkeren in het centrum niet mogelijk ging zijn. Op zich heb ik daar geen probleem mee, maar het had wel leuk geweest mochten er enkele duidelijke suggesties geweest zijn. Blijkbaar was er een parking met shuttles aan de afrit van de autostrade. Maar veel info hierover was er niet.
- Voor wie met de eigen fiets kwam was het jammer dat de fietsparking niet van 's morgens open was.
- Tussen de expo-tentjes was er weinig plaats voor fietsers en wandelaars. Ik vond het dan ook vervelend om daar zowel bij de start, als bij het einde, als op weg naar de bikewash door te fietsen. Om na de testrit naar de bikewash te rijden, had het interessanter geweest, mocht men ons na het brugje over het gras achter het speelveld tot aan de sporthal gestuurd hebben. Misschien een suggestie voor de volgende editie.
- catering voor de hbd kon ook wel beter. Sportdrank genoeg, maar ik lust rond de middag wel iets anders dan energierepen. Gelukkig waren er de braadworsten van de lokale bakker.
Post Reply