Hallo,
Ik ben een beginnende MTB-fietser, en heb me dus ook hartslagmeter aangeschaft.
Kan er iem. mij msh. eens een paar tips geven of een site doorgeven , hoe ik deze hartslagmeter het best gebruiken , waarop ik moet letten , hoe ik er het best mee train , enz...
Alvast bedankt
Greets
Fietsen met Hartslag
Hoe kan je het beste klimmen en dalen, bochten nemen, kleine handigheidjes, ....
-
Giacomelli
- Mountainbiker
Post by Giacomelli »
Ik zou aanraden om in het begin te starten met de "klassieke" hartslagtraining. Dit kan je doen door in je trainingszone te blijven gedurende heel de rit. (blijf tussen 70 en 80% van je maximale hartslagfrequentie)
Dit is een makkelijke manier van trainen die toch wel veel gebruikt wordt. Op internet zijn er trouwens heeeel veel sites die handelen over trainen met een hartslagmeter.
vb:
http://www.wvc.vlaanderen.be/gezondspor ... /index.htm
Dit is een makkelijke manier van trainen die toch wel veel gebruikt wordt. Op internet zijn er trouwens heeeel veel sites die handelen over trainen met een hartslagmeter.
vb:
http://www.wvc.vlaanderen.be/gezondspor ... /index.htm
-
Guest
Post by Guest »
Hallo Benny Boy,
Allereerst hartelijk welkom op dit forum.
Dit forum beschikt over een geweldig archief dat je kunt raadplegen d.m.v de zoekfunctie.
Selecteer "Zoeken" en geef daar eens 'Hartslag' in, je zult verbaasd zijn wat er hier al allemaal over dit onderwerp is geschreven.
Verder veel plezier gewenst op Mountainbike.be.
Allereerst hartelijk welkom op dit forum.
Selecteer "Zoeken" en geef daar eens 'Hartslag' in, je zult verbaasd zijn wat er hier al allemaal over dit onderwerp is geschreven.
Verder veel plezier gewenst op Mountainbike.be.
Zie voor een zeer korte en heldere uitleg het artikel: 'Gebruik van de hartslagmeter', Bodytalk 2002, n° 240 (te vinden in elke deftige bib.)
Hij heeft het onder meer over de formule van Karvonen (zie ook zoekfunctie): %(HF maximaal - HF rust) + HF rust = HF tijdens de inspanning.
waarbij % staat voor het gewenste inspannings% (in termen van de maximale HF):bvb. 70% = 0.7 in de formule
en HF voor hartfrequentie.
De HF rust wordt vlak na het ontwaken gemeten.
De maximale HF doe je aan de hand van een lange inspanning met stelselmatige opbouw en climax. Je theoretische HF is 220 (226 voor vrouwen) minus je leeftijd, of voor een actief persoon (m/f): 205 - 1/2 leeftijd.
Voor fietstrainingen wordt volgens Karvonen voor volgende waarden gekozen (in termen HFmax):
recup: 60%
Basis: 61-64%
Extensieve uithouding: 65-70%
Intensieve uithouding: 71-78%
Tempo-duurtraining (overslagpols): 79-84%
Ext. interval: 85-89%
Weerstand: +90%.
vb. voor iemand met HFmax van 200 en HF rust van 50:
0.6(200-50)+50 = HF van 140 voor recup trainingen
etc.
Hij heeft het onder meer over de formule van Karvonen (zie ook zoekfunctie): %(HF maximaal - HF rust) + HF rust = HF tijdens de inspanning.
waarbij % staat voor het gewenste inspannings% (in termen van de maximale HF):bvb. 70% = 0.7 in de formule
en HF voor hartfrequentie.
De HF rust wordt vlak na het ontwaken gemeten.
De maximale HF doe je aan de hand van een lange inspanning met stelselmatige opbouw en climax. Je theoretische HF is 220 (226 voor vrouwen) minus je leeftijd, of voor een actief persoon (m/f): 205 - 1/2 leeftijd.
Voor fietstrainingen wordt volgens Karvonen voor volgende waarden gekozen (in termen HFmax):
recup: 60%
Basis: 61-64%
Extensieve uithouding: 65-70%
Intensieve uithouding: 71-78%
Tempo-duurtraining (overslagpols): 79-84%
Ext. interval: 85-89%
Weerstand: +90%.
vb. voor iemand met HFmax van 200 en HF rust van 50:
0.6(200-50)+50 = HF van 140 voor recup trainingen
etc.
- Motorbiker
- Mountainbiker
Post by Motorbiker »
Beste vrienden mtb'ers. Ik ben eveneens beginnend mtb'er, 43jaar, en heb zondag in Spiere voor de eerste keer met een hartslagmeter gereden.
De hartslag is continue 150 - 165, en in de modderstroken 165 - 175, met uitschieters tot 185.
1/ Is dit eningzins binnen de normen?
2/ Mag mijn hart bij momenten nog sneller slaan?
3/ Kan je (aan je hart of lijf) voelen als je te ver bent gegaan?
4/ Zal mijn hartslagfrequentie dalen naargelang ik meer oefen?
5/ Zit er aan mijn leeftijd nog een merkelijke conditieverbetering in?
Ik bedoel, zal ik met oefening mijn fietstempo nog kunnen opdrijven?
alvast bedankt voor uw reakties.
De hartslag is continue 150 - 165, en in de modderstroken 165 - 175, met uitschieters tot 185.
1/ Is dit eningzins binnen de normen?
2/ Mag mijn hart bij momenten nog sneller slaan?
3/ Kan je (aan je hart of lijf) voelen als je te ver bent gegaan?
4/ Zal mijn hartslagfrequentie dalen naargelang ik meer oefen?
5/ Zit er aan mijn leeftijd nog een merkelijke conditieverbetering in?
Ik bedoel, zal ik met oefening mijn fietstempo nog kunnen opdrijven?
alvast bedankt voor uw reakties.
@motorbiker
1.Voor een "westrijd" lijken mij dit goede waarden. Maar zorg er wel voor dat je genoeg variatie in je tochten legt : zorg er voor dat je ook (trainings-)ritten met lage hartslag maakt, want altijd voluit gaan resulteert gegarandeerd in blessures en/of mindere prestatie.
2. Uw theoretische maximum hartslag is 220-43=177. (ik lees 240 hierboven, maar dat lijkt me hoog) Maar zoals je ziet is dit maar theoretisch. Je moet echt geen schrik hebben dat je je hart zal overklokken. En het zijn maar pieken hé.
3. Als je te ver gaat zal je het zeker voelen, maar dan is het al te laat : benen die op ontploffen staan en geen kracht meer leveren - duizeligheid - hoofdpijn de rest van de dag, ...
4. Ja, als je regelmatig traint. Als je al je ritten - per maand - op een grafiek (X-as Min/km - Y-as hartslag) zet zal je zien dat, na verloop vna tijd, je hartslag daalt voor eenzelfde snelheid. Natuurlijk spelen terrein en weersomstandigheden ook een rol. Als ik in heet weer liep, merkte ik zelfs een HF verschil van 5 slagen tussen zon en schaduw tijdens dezelfde training!
5. Dat ligt natuurlijk aan uw huidige conditie.
PS Ik ben zelf een beginnend biker, maar heb vroeger nog gelopen en trainde de laatste 10 jaar al met een hartslagmeter. Ook nu zijn mijn fietstrainingen gebaseerd op mijn hartslag.
Rikkesoft
1.Voor een "westrijd" lijken mij dit goede waarden. Maar zorg er wel voor dat je genoeg variatie in je tochten legt : zorg er voor dat je ook (trainings-)ritten met lage hartslag maakt, want altijd voluit gaan resulteert gegarandeerd in blessures en/of mindere prestatie.
2. Uw theoretische maximum hartslag is 220-43=177. (ik lees 240 hierboven, maar dat lijkt me hoog) Maar zoals je ziet is dit maar theoretisch. Je moet echt geen schrik hebben dat je je hart zal overklokken. En het zijn maar pieken hé.
3. Als je te ver gaat zal je het zeker voelen, maar dan is het al te laat : benen die op ontploffen staan en geen kracht meer leveren - duizeligheid - hoofdpijn de rest van de dag, ...
4. Ja, als je regelmatig traint. Als je al je ritten - per maand - op een grafiek (X-as Min/km - Y-as hartslag) zet zal je zien dat, na verloop vna tijd, je hartslag daalt voor eenzelfde snelheid. Natuurlijk spelen terrein en weersomstandigheden ook een rol. Als ik in heet weer liep, merkte ik zelfs een HF verschil van 5 slagen tussen zon en schaduw tijdens dezelfde training!
5. Dat ligt natuurlijk aan uw huidige conditie.
PS Ik ben zelf een beginnend biker, maar heb vroeger nog gelopen en trainde de laatste 10 jaar al met een hartslagmeter. Ook nu zijn mijn fietstrainingen gebaseerd op mijn hartslag.
Rikkesoft