Verschil in Wielen / Naven / Spaken

Positieve of negatieve ervaringen met produkt X. Is produkt Y zijn hoge prijs waard, of koop je beter produkt Z. Jouw ervaringen kunnen interessant zijn voor collega bikers.
kazzz
Mountainbiker

Verschil in Wielen / Naven / Spaken

Post by kazzz »

Wie kan mij op weg helpen in (voor mij althans) het bos van wielen / spaken / naven voor de MTB.

Momenteel heb ik DT Swiss X1900 wielen die er bij aankoop van de fiets op stonden. Het verschil tussen deze en bv DT 1450 is het gewicht en vooral dan de prijs. That's it volgens mij op deze moment. En die 450gr zijn voor mij geen +500€ waard :o Ikzelf moet maar eerst een paar kg afvallen :)

Ik ben niet aan het kijken om te upgraden, maar als ik zie wat voor prijzen er soms moeten gegeven worden voor een setje wielen (+800€) dan stel ik mij de vraag: waarom?
Het verschil tussen een Avid 5 en XT remmen is heel duidelijk. Ook tussen SLX en XT shifters. Maar wielen? En wat met die naven? Wat is daar het verschil tussen? En dan de spaken?? Ik heb die van mij trouwens nog nooit zo bekeken dat hier veel verschil zou in zitten?

Bedankt voor mij op weg te helpen in deze wondere wereld :)
eL Tee
Mountainbiker

Re: Verschil in Wielen / Naven / Spaken

Post by eL Tee »

Gewicht en stijfheid…
_anonymus_
Mountainbiker

Post by _anonymus_ »

Gewicht is voor de meeste upgraders het belangrijkste. Simpelweg omdat roterend gewicht het belangrijkste is waar je op een fiets gewicht kan besparen. Lichtere wielen laten je merkbaar sneller optrekken, en ook bergop voel je een groot verschil tussen lichte en zware wielen. Waarom denk je dat bandenfabrikanten hun banden zo licht mogelijk maken, soms ten koste van sterkte en duurzaamheid?

Stijfheid is bij een MTB-wiel voor mij even belangrijk. Ik heb liever een iets stijver wiel dan een zo licht mogelijk wiel. Stijvere wielen sturen preciezer en geven een minder vaag gevoel in bochten.

Het verschil in naven zit hem in de eerste plaats in het gewicht (een DT240S-naaf is bijvoorbeeld duurder maar ook lichter dan een DT370-naaf), maar ook in de afdichting en de kwaliteit.
Een naaf met meer aangrijpingspunten in het body-mechanisme (Chris King, Industry Nine) zal bij de minste pedaalbeweging al aangrijpen, wat zeker op trage, technische bekimmingen een voordeel kan zijn.

Dit alles wil natuurlijk niet zeggen dat je met je standaard gemonteerde wielen niet ongelooflijk veel fun kan hebben.

Hoewel iedereen tegenwoordig denkt dat ze wedstrijdmateriaal moeten hebben, is dat eigenlijk voor de meesten volledig overbodig. Tenzij voor de wedstrijdrijders natuurlijk, die hebben wel degelijk voordeel bij dit alles.
Maar het hoofd en het oog willen ook wat, en dat is waar de fietsindustrie voor een groot deel op draait, en waar ik zelf ook vatbaar voor ben.
kazzz
Mountainbiker

Post by kazzz »

Bedankt! Dat is een heel heldere reply!
rombaft
Mountainbiker
Location: Canyon 29'er, CUBE 26" fixed fork, Canyon ultimate CF 8,0

Post by rombaft »

wielen zijn voor mijn part bijna altijd de eerste upgrade aan een fiets, immers om de prijs van een nieuwe fiets te drukken steekt men over het algemeen basic wielen en die zijn behalve zwaar meestal ook niet al te stijf en durven wel eens kapot gaan (understatement).

in duurdere wielen zitten over het algemeen lichtere, beter bollende en beter afgedichte naven. door hogere kwaliteit van lagers en betere afdichtingen gaan ze langer mee en is je wiel stijver.

de velgen, die zijn dan ook lichter, soms stijver en veelal tubeless ready, je hebt dan nog velgen zoals de notubes reeks waarbij het velgbed minder diep en breder is waardoor je band meer ruimte heeft = meer grip en comfort.

spaken, duurdere spaken zijn 'butted' en soms Aero, lichter en in vele gevallen nog eens sterker.

wielen zijn een van de belangerijkste onderdelen op je fiets en zullen het rijgedrag van je fiets sterk beinvloeden, ook de duurzaamheid trouwens

in de high end klasse moet je dan wel weer wat opletten naar de sterkte van bepaalde wielen, sommige zeer dure wielen zijn dan weer zo licht gemaakt dat ze niet voor iedereen geschikt zijn.
Woestijnvalk
Mountainbiker

Post by Woestijnvalk »

Klopt allemaal wat hier staat, maar je moet de effecten toch binnen de context zien.
Vooral het effect 'lichtere wielen' wordt vaak overschat. Zelfs als het gaat over roterende gewichten zijn de effecten op de snelheid zeer beperkt, het gaat in het beste gevallen over een stijging van de gemiddelde snelheid met 0,... km/h.
300g lichtere wielen lijkt heel wat maar als je dat vergelijkt met je lichaam dat bijvoorbeeld 75000g weegt en fiets nog eens zo'n 12000g dan begrijp je dat de effecten beperkt zijn.

Voor mij moet een wiel;
- duurzaam zijn
- goed lopen, ook in de bochten (leve de kop/conus -naven)
- niet te(!) zwaar zijn
- er goed uit zien

De prijsverschillen in wielen en onderdelen heeft veel te maken met marketing en de gevoeligheid hiervoor bij liefhebbers.
Bulkie
Mountainbiker

Post by Bulkie »

En :

Comfort?
Minder lek rijden?
Stabiliteit Vd band?

Wordt bij sommige wielen sterk verbeterd!

En 300g op wielen is niets en veel tegelijk, dat voel je toch (niet dat je plotseling 3km/u sneller rijdt, maar zeker iets)

Allez,

Goei feesten :-)

Ken
CBo
Mountainbiker

Post by CBo »

Ik loop momenteel met het idee om zelf een MTB samen te stellen met pinion aandrijving. De wielkeuze komt er dan ook bij en het valt me op dat er extreem veel keuze is. Dit topic is interessant voor me :)
Omdat een frame met Pinion aandrijving al aardig wat weegt, zou ik op de andere componenten niet te zwaar willen gaan om rond de 11 kg gewicht te komen voor 29'er.

Het valt me op dat er in de wielen heel veel gewicht bespaart kan worden. Daar ik nu met Rohloff rij weet ik echt goed wat het is om met een zwaarder wiel te zitten. En eigenlijk valt dit nog mee. Het is aanpassen, je fiets is iets minder nerveus, maar de winst aan comfort is gigantisch. Al kan dit ook te wijten zijn aan de velgkeuze.

Ik heb jaren in de wereldbeker superbike mee gedaan als ingenieur voor een fabrieksteam. En wat ik daar voornamelijk uit geleerd heb, is dat een racecomponent voornamelijk bedoeld is om een raceweekend mee te gaan. Daarna gaat alles volledig uit elkaar en wordt bijna alles vervangen. Enkel de vork en het frame werd een 4 à 5 weekends behouden. Maar daarna ging deze ook onherroepelijk de schroothoop op.

Een wedstrijd component moet alles kunnen geven op korte duur. Just maximum performance! Je gaat er op de race geen minuten mee winnen vergeleken met het iets meer standaard component, maar die enkele milliseconden zijn van uiterst belang om wereldkampioen te kunnen worden. Alle boutjes titanium, het motorblok volledig bijgefreesd om waar mogelijk gewicht te besparen, de steekassen van een lichtere wand, dash en voorbouw full carbon, wielen uit magnesium,...

Zalig om te kunnen, maar niet meteen mijn doelstelling. Ik wil in alle weersomstandigheden en alle dagen kunnen genieten van mijn bike. Hij moet tegen een stootje kunnen en praktisch zijn.

Dus als het op naven en wielen komt, moet voor mij de naaf niet te gevoelig zijn aan insijpeling van vuiligheid in de lagers en stijf zijn. Voorzien om zowel voor als achter met steekas te bevestigen zodat je het wiel onmogelijk slecht kunt bevestigen. Een gemakkelijk onderhoud is ook belangrijk. Voor de veld zou ik een comfortabele en brede velg willen om er een 2.4 op te kunnen monteren.
Indien het wiel aan de zwaardere kant komt te staan, is het achteraan niet zo erg, maar vooraan kan dit een beetje lastiger zijn. Wet van behoud van energie... Hier dus een stuur voorzien dat voldoende breed is.

Dus momenteel bel ik op een setje Race Face gevallen dat me wel aan staat. Samen goed voor een kleine 1900g. Wie weet verander ik nog binnen een paar maand van set na enkele extra productinformaties te hebben gelezen.
kazzz
Mountainbiker

Post by kazzz »

Interessant.. Ik ben er eigenlijk nog altijd niet uit. :)

Ik ga eens iemand zoeken met een goei setje wielen en die eens op mijn MTB zetten en voelen naar het verschil. Het kan goed zijn dat een lichter, stijver setje beter is, maar als ik dit niet voel, dan ga ik ook geen 500€ hiervoor uitgeven.
Een TT dient trouwens niet voor mijn gemiddelde, maar voor de fun en ontspanning. Dat ik mss de technische stukken beter zou kunnen verteren, dat is dan weer wel een pluspunt voor zo'n setje. Maar eerst maar eens testen :)
Jonas1984
Mountainbiker

Post by Jonas1984 »

Wat is eigenlijk een goed gewicht voor wielen?

Ikzelf heb een gewicht van 118 kg voor 199 cm. Momenteel steken er in mijn canyon Nerve (26") de standaard wielen (DT Swiss 1700 naven met dt Swiss velgen). Op zich lijken deze wielen me best ok al heb ik weinig vergelijkingsbasis. Ik ben nog maar een aantal maanden bezig met biken. Ik overweeg om me zo'n http://www.bikeboosting.nl/image_zoom.p ... tQdGUuanBn" onclick="window.open(this.href);return false; setje aan te schaffen. 2 kg lijkt mij wel een aanvaardbaar gewicht voor wielen die lasten van meer dan 100 kg aan moeten kunnen. Ik hecht persoonlijk ook meer belang aan de stijfheid en het feit dat ze stevig zijn dan aan absoluut gewicht van de wielen.

Heeft er soms iemand ervaring met deze man? Op zich zien de materialen mij er allemaal zeer degelijk uit maar 500 € is natuurlijk wel een smak geld...
Post Reply