Schijfrem maakt krijsend geluid

Hoe vervang ik versleten remblokken, kan ik mijn voorvork zelf onderhouden, reinigen van de ketting,...
gt10
Mountainbiker

Schijfrem maakt krijsend geluid

Post by gt10 »

Hallo,

Her en der heb ik al gevonden dat sommige mensen last hebben van iets wat ik sinds enige tijd ook voor heb:
nml. de achterste schijfrem maakt een krijsend geluid bij remmen en dan trilt ook heel de fiets. Dit is niet altijd, maar toch frequent.

Schijfrem is type Shimano XT, vorige model, fiets is een Scott Scale en wielen XTR

Wat heb ik ondertussen allemaal gedaan:
Remblokken vervangen, inclusief warmrijden in het begin (reeds 3 keren)
Schijven reinigen met een daarvoor bestemd product
Speling op het achterwiel meermaals geregeld, de ene keer een zeer klein beetje speling, tot andere keren meer en meer vaster.
Nu de laatste keer heb ik de schijf vervangen, inclusief de remblokjes en deze laatsten goed opgewarmd boven vuur.

sommige zaken lijken te helpen, zoals het reinigen. Maar dit is tijdelijk. Wat ook leek te helpen was een rit in de natte kempen, veel los zand en regen waardoor de blokken ineens voor de helft wegsleten. Toen heb ik dat fenomeen gewoon niet gehad.

Kan dit iets te maken hebben met het reinigen en onderhouden van de fiets?
Als ik de fiets reinig, dan spoel ik hem af met warm water waarin Dreft zit. Ik spons die helemaal totdat alle modder weg is en daarna spoel ik die gewoon af met de tuinslang.
De ketting, die spuit ik in met een kettingreiniger en dan spuit ik die met de tuinslang af en droog die verder met een doek. Daarna spuit ik daar terug MTB olie op.
Bij zowel de kettingreiniger als de ketting olie richt ik de handel achteraan op de cassette. Ik zie dan dat er wat "nevel" rondvliegt.

De vraag die ik nu heb: zou het kunnen dat het door deze nevel komt, dat deze de schijf bereikt, dat dat irritant effect veroorzaakt wordt?
RigolleM
Mountainbiker

Re: Schijfrem maakt krijsend geluid

Post by RigolleM »

gt10 wrote:De vraag die ik nu heb: zou het kunnen dat het door deze nevel komt, dat deze de schijf bereikt, dat dat irritant effect veroorzaakt wordt?
Ja!

Spuitbus binnen gebruiken (maw geen wind), spuiten doe je dicht mogelijk bij de crank en in de richting van het voorwiel. Beter is natuurlijk druppelen van de ketting, dus geen spuitbus maar dmv een flacon.

Remblokken waar olie op geweest is mag je vertikaal klasseren.
raiden24
Mountainbiker

Post by raiden24 »

Geen spuitbus gebruiken. Ik gebruik Squirt bijvoorbeeld.
Reflex
Mountainbiker

Post by Reflex »

Ik gebruik ook siliconen voor mijn cassette, achterderrie, voorderrie en trappers droog te maken (het water beetje af te stoten met andere woorden) en daarna squirt. Ik kijk wel uit dat ik niet echt richting de schijf spuit maar die nevel heb ik ook. Enkel niet noemenswaardig last van dit fenomeen.

Mijn vraag is echter... Welke remblokken gebruik je? Meer lawaai maken in met name natte omstandigheden hoort gewoon een beetje bij gesinterde remblokken. Al zou het boeltje niet echt moeten gaan trillen.
gt10
Mountainbiker

Post by gt10 »

Ik gebruik inderdaad gesinterde remblokken, van Shimano zelf, momenteel staan er de harde types op. Zachte types zouden bij nat weer in 1 rit weggeremd zijn. Zou een ander type/merk van remblokken iets verhelpen? Maar het lawaai gebeurt niet bepaald bij nat weer. Het is vooral bij droge omstandigheden.

Wat de nevel en olie/vetstof op de remblokken betreft: dit heb ik ooit effectief aan de hand gehad en dan rem je gewoon niet meer. Dan lijkt het alsof de blokken geen grip hebben op de remschijf. Ik ga in alle geval die nevel eens vermijden en de zaak onderhouden vanuit een druppel-busje.

Heeft er iemand nog een ander idee waaraan dit zou kunnen liggen?

De fietsmaker heeft me vooral nieuwe remblokken en schijf verkocht, iemand van Shimano zelf vertelde me dat ik de remblokken goed warm moest rijden. Wat ik uiteraard boven een vuurtje wel degelijk heb gedaan :-)

Ik fantaseer maar wat eh, maar kan er om welke reden dan ook binnenin de remklauw speling komen waardoor de remblokken de kans en vrijheid krijgen om te trillen?
Reflex
Mountainbiker

Post by Reflex »

Er zijn veel mogelijkheden en ze zijn bijna allemaal al langsgekomen hier.

Doe eens wat kopervet achter je remblokken en trek alle bouten van je remschijven/remklauw eens aan. Zet je wiel eens wat vaster. Druk je rem in en ga met je wiel heen en weer, heb je dan speling?

Het kan echt van alles zijn en is zo via internet moeilijk op te lossen.
gt10
Mountainbiker

Post by gt10 »

[Doe eens wat kopervet achter je remblokken en trek alle bouten van je remschijven/remklauw eens aan. Zet je wiel eens wat vaster. Druk je rem in en ga met je wiel heen en weer, heb je dan speling?]

Er zit momenteel geen speling op de naaf van het achterwiel.
Alle vijzen en bouten staan goed vast alsook de schijf zelf (dit is centerlock)
Wat ik ook gezien heb is dat ik vooraan met Resin blokjes rij (dit waren nog steeds de originelen) en achteraan zijn het metalen. Trouwens, de laatste 3 sets waren metalen, ik geloof dat ik sindsdien last heb van dat lawaai plus trillen.

Maar je laatste tips neem ik ook mee. Er staat me wat knutselwerk te wachten:

Resin blokjes monteren met kopervet op de backplate
Zuigers invetten met minerale olie zodat beide zuigers normaal werken. Mij lijken ze correct te werken, maar ik ga het zekere voor het onzekere nemen.
Ik zal nogmaals de naaf van het achterwiel nagaan, kan ik die ineens van nieuw vet voorzien (de lagers)
Remhuis correct uitlijnen.

Laat ons hopen dat hiermee de zaak opgelost geraakt. Bedankt allemaal voor jullie reacties en ik hou jullie op de hoogte of ik van die krijsende olifant vanaf geraak.
Foempes
Mountainbiker

Post by Foempes »

vriendin hare Niner heeft net hetzelfde ...
nieuwe remblokken , 2X ander wiel , kopervet, vijzen checken .. kortom, het ganse zootje

:evil:
TASMANIAN DEVIL
Mountainbiker
Location: Gary Fisher superfly/BLUE cross cxc/BMC slc01/SCOTT addict rc/CERVELO r3 sl/GT ZASKAR carbon 9R TEAM

Post by TASMANIAN DEVIL »

Waar je mee moet opletten is dat er geen "dreft" aan je schijven of blokken komt! Dit laat een vettig laagje achter en hierdoor kunnen je remmen krijsen en zelfs een mindere werking hebben. Het soort blokken kan idd ook helpen. Ik rij vooraan met kevlar blokken, achteraan met sintered. Vooraan hebben ze meer de neiging van lawaai te maken (enkel bij regen dan)
Ik heb nu ook gemerkt dat mijn sintered blokken na enkele modderige ritten veeeeel sneller slijten dan mijn zachtere kevlar blokken.... (Voorrem gebruik ik nochtans het meeste)
Reflex
Mountainbiker

Post by Reflex »

Kevlar remblokken zijn gewone organic blokken. Die slijten gewoonlijk harder dan de gesinterde metalen remblokken. Ik vermoed dat je een slepende achterrem hebt gehad omdat je zuigers niet goed onderhouden zijn of dat je ze gewoon niet goed hebt in geremd. Tevens zijn het juist de gesinterde remblokken die meer lawaai zullen maken dan je zachter organische blokken.
Post Reply