Een echte beginneling

Niet dat we de beginners in een aparte categorie willen indelen, iedereen is immers welkom op het forum. Wel gaan we in dit onderdeel proberen om veel voorkomende vragen te bundelen.
Vlamingkje
Mountainbiker

Een echte beginneling

Post by Vlamingkje »

Hey,

Ik praat er al maanden over dat ik een bike ging kopen en eindelijk is het zover gekomen. Het is de 1ste keer dat ik een mtb koop dus ik ben maar ''klein'' begonnen. Ik heb mijn fiets ondertussen al besteld en dinsdag kan ik hem gaan afhalen. Als klein kind vond ik het altijd al super om door de modder te crossen enzo. Nu ik eindelijk (bijna) klaar ben voor mijn eerste mountainbike rit heb ik mij dan ook geregistreerd.

Omdat ik (zoals jullie nu waarschijnlijk wel al weten) een echte beginneling ben heb ik ook nog enkele vragen. Mijn eerste vraag gaat over de ''parcours'' ik ben vooral van plan om in de schorre in Oostende te gaan rijden. In de zomer zijn daar zeer veel bikers actief maar in de winter merk ik toch heel wat minder mensen. Nu is mijn vraag of het parcours nog wel zichtbaar is direct na de winter. Het gaat namelijk helemaal tussen de bossen (onverhard) en ik vrees ervoor dat er terug plantengroei zal zijn en dat ik daardoor de juiste weg niet neem... :oops:

Zoals ik eerder al aangaf heb ik een fiets gekocht. Het gaat om de Bulls Sharptail 2012 ( een zeer goedkope bike maar je moet met iets starten hé :-D ) Maar ik wil toch even jullie mening horen over deze fiets.

Hieronder wat details over de Bulls Sharptail 2012:

productgroep:MTB
wielmaat:26"
frametype:MTB
framemateriaal:aluminium 7005 frame
voorvork:Suntour XCM-V3 voorvork met lockout
balhoofdset:geintegreerd balhoofdstel
sturen:STYX aluminium stuur
stuurpen:STYX aluminium stuurpen
remhendels:Shimano ST-EF 51 remhendels
remmen:Tektro aluminium V-Brakes
naven:Formula aluminium naven
velgen:STYX aluminium velgen
banden:STYX Ace of Pace banden
crankstel:Shimano M-131 crankset
pedalen:Wellgo-pedalen
schakelhendel:Shimano ST-EF 51 shifters
derailleur:Shimano Acera 21-speed derailleur
versnellingen:21-speed derailleur
voorderailleur:Shimano C 050 voorderailleur
ketting:KMC Ketting
zadel:STYX zadel
zadelpen:STYX aluminium zadelpen
Image

Alvast bedankt :)
hannes_G
Mountainbiker

Re: Een echte beginneling

Post by hannes_G »

hey Vlaminkje,

Ik ben Hannes woon in nieuwpoort en start ook met MTB. Nog nooit eerder heb ik deze sport beoefend al ben ik wel een redelijk goed fietser. Ik moet de fiets nog bestellen dus denk ik ongeveeer over een maand of 2 mijn fiets te hebben. Ik laat je zeker weten al ie er is. Zo kunnen we mss eens afspreken voor een rit. Wanneer rijd je meestal? Ik zou vooral zaterdagmorgen willen gaan rijden. Als het kan op een wekelijkse basis. Hoe oud ben je?

Groetjes Hannes
Vlamingkje
Mountainbiker

Post by Vlamingkje »

Hey Hannes,

Vaste tijdstippen en dagen heb ik nog niet echt gepland maar als ik tijd heb dan zal ik zeker proberen te rijden. Ik ben momenteel nog 15 maar woensdag ben ik 16 :bounce: dus tijdens schooldagen is het altijd wat moeilijker . Ik wil zeker ''stoefen'' maar ik rij ook niet traag. Ik weet van andere mensen dat zowel de groene lus in Stene maar ook de blauwe lus de moeite waard zijn. En als je dan eens gewoon een rustig ritje wilt maken kun je nog altijd de groene 62 opduiken die is ook zeer leuk.
Vlamingkje
Mountainbiker

Post by Vlamingkje »

Misschien nog een klein vraagje.. Ik heb er best wel een eindje moeten over doen om mijn moeder te overtuigen om een bike te kopen en om nu direct te gaan zeuren om ''dure'' fietskledij daar heb ik niet echt zin in.

Is het mogelijk om enkele maanden in gewone sportkledij rond te rijden of doet niemand dat?

Alvast bedankt
Wacky-S
Mountainbiker

Post by Wacky-S »

Alles is mogelijk :lol:

Ik zou begot niet weten waarom je niet in je gewone trainingsbroek en jasje op de fiets zou mogen zitten.

Waar je wel rekening mee moet houden is dat de gewone sportkleding niet echt aangenaam is om mee te fietsen. Zeker niet als je gaat mountainbiken en bijgevolg bij slecht weer redelijk vuil en nat wordt. Ook moet je opletten dat de pijpen van je broek niet te breed zijn waardoor ze kunnen blijven hangen achter de tanden van je voorste blad. (Op te lossen met zo een ouderwets beenclipske).
Zo een "stretch" broekske zit makkelijker, heeft een zeem tegen de zadelpijn en is makkelijker proper te krijgen dan een gewone trainingsbroek. Gewoon effe binnenspringen bij de LBS, die hebben meestal nog wat overjaarse broeken/truitjes liggen in afslag.

Waar ik zeker voor bij je moeder zou gaan zeuren is een helm. Never leave home without it!!! [-X

Weet ook dat de kosten van mountainbiken als hobby niet stoppen met de aankoop van een fiets en kleding. Zo een ding krijgt het hard te verduren en afhankelijk van je rijstijl, onderhoud en kwaliteit van de onderdelen ga je regelmatig dingen moet vervangen/herstellen...
hannes_G
Mountainbiker

Post by hannes_G »

hey Vlaminkje,

Je doet wat je kan met het materiaal dat je hebt. Niet?
Enkele vrienden van mij reden in het begin met loop t shirt ofzo enkel de broek hebben ze direct gekocht om een pijne poep te voorkomen. Voor de rest maakt het toch niet uit. Later kan je nog altijd kledij bijkopen. Traag rijden staat trouwens ook niet echt in mijn woordenboek.
Groetjes
Vlamingkje
Mountainbiker

Post by Vlamingkje »

Bedankt voor je reactie Wacky.

De onderhoudskosten dat weet ze wel ( mijn vader heeft dit ook nog gedaan) en daar gaat ze wel mee accoord. De helm is ook helemaal in orde want zonder helm mocht ik dit niet van m'n moeder :lol: . Maar omdat ik nu net de fiets heb gekocht wil ze niet dat ik nog eens 50-100euro ga uitgeven voor degelijke kledij (wat ik eigenlijk ook wel begrijp). Ik heb nog eens goed in onze kasten gesnuffeld en heb toch nog 2 fietsbroeken gevonden (gelukkig).

In de winter doe ik sowieso een iets dikkere en warmere broek aan. En dan zal ik gewoon mijn thermisch onderlijf en een goede dikke trui aandoen met daarboven mijn windjack en zo zou het ook wel moeten gaan :)

Bij Pasen zou mijn moeder me wel fietskledij willen geven dus het is maar een tijdelijk probleempje, ik vroeg het vanmiddag nog aan een vriend van me of het niet wat moeilijker gaat met ''sportkledij'' en hij waarschuwde me ook voor losse broeken.

Nu ben ik bijna helemaal klaar om te gaan rijden. Morgen mag ik mijn fiets gaan afhalen en woensdag ga ik al gaan rijden. Heb er helemaal zin in :bounce:
Wacky-S
Mountainbiker

Post by Wacky-S »

Die dikke trui zal vlug uitvliegen, geloof me. :wink:

Alvast veel succes met je nieuwe bike (o)
Vlamingkje
Mountainbiker

Post by Vlamingkje »

Denk ik ook, en dat windjack/regenkledij daar krijg je het ook al zo vlug warm van.
ras8176
Mountainbiker

Post by ras8176 »

+1 wacky-s

Tja wat zal ik er aan toevoegen! :-"
Onderhoud/reparatie kunnen behoorlijk in de papieren lopen, ik kan het weten ben gemiddeld 250€ per kwartaal kwijt aan onderhoud aan ketting, cassette, remblokken etc :-$
En dat wordt niet afgerekend bij de lbs, maar doe het allemaal zelf.

V.w.b jouw fiets, is zeker een leuke start om te kijken of het mountainbiken wat voor je is. Ga je hier mee verder is het wel verstandig zoals in eerdere post vermeld, dat je als eerste een helm aanschaft. Daarna kan je altijd nog kijken voor wieler kleding, met handschoenen en eventueel als
budget toereikend is, spd pedalen en schoenen. Dit laatste voorkomt dat je met eventuele afdalingen van je pedalen afschiet en je kuiten open haald. Tevens heeft spd pedalen ook het voordeel dat je, je fiets beter onder controle houdt omdat je één wordt met je fiets.

Budget onderhoud:
Tja daar valt ook heel wat over te zeggen, mijn fietsen zijn qua onderdelen goed afgemonteerd.
Bekijk maar eens deze cube acid en deze giant nrs, bij de buren :-D Oké daarnaast moet ik je wel nageven dat het erg verslavend is, maar hobby mag geld kosten.
Voor de rest gun je ik vele veilige kilometers met je fiets en veel plezier ermee (o) Daarbij komt de tijd dat je straks lekker je fiets kan upgraden, en of een nog mooiere fiets kan kopen rij deze maar eerst lekker op.
Post Reply