Ketting: KMC (titaniumnitride); kwaliteit?

Positieve of negatieve ervaringen met produkt X. Is produkt Y zijn hoge prijs waard, of koop je beter produkt Z. Jouw ervaringen kunnen interessant zijn voor collega bikers.
Wacko007
Mountainbiker

Ketting: KMC (titaniumnitride); kwaliteit?

Post by Wacko007 »

Ik vroeg me af wat de meerwaarde was van een KMC Gold ketting was met een titaniumnitride-behandeling... Ze zijn enorm duur, bloedmooi en van hore zeggen beresterk.
Maar wat is nu beresterk?! Kan ik hiermee twee sets (of meer) cassette en kettingbladen verslijten op tijd van 1 KMC ketting, moet ik die sets (cassettes en kettingbladen) regelmatig onderling wisselen of mogen die gewoon de één na de ander verslijten met steeds diezelfde ketting?
Allé ja, ik weet het echt niet...

(Ik het het niet over andere kettingen, alleen over die bepaalde ketting van KMC dus. Ik gebruik zou ze in combinatie met XT cassette en een stalen (tegengaan van chainsuck) Doere kettingblad in het midden.)

Antwoord gerust als je ervaring hebt of waardevolle info!!!

Greetz,

Julien.
Last edited by Wacko007 on Sun 02 Jan 2005 14:58, edited 1 time in total.
viperke
Mountainbiker

Post by viperke »

jow wacko..
ik heb heel het seizoen afwisselend met een xt en een KMC gold ketting, en beiden bollen ze nu nog steeds op een 7.0cassette denk ik, nog geen last gehad van overspringen ofzo.. Dus de kmc is minstens even sterk als de xt ketting volgens mij... Het goud was er na de eerste (modder!!)wedstrijd wel al gedeeltelijk af :(
:wink:
Firefly
Mountainbiker
Location: Votec Tox, Yeti AS-R 575, Specialized Allez comp,Cube Elite HPC, Kawasaki ZX-6 & -7R

Post by Firefly »

In 2004 was het goud een 18K verguld laagje, puur voor de look dus want is dezelfde ketting als de zilveren die een dikke 10 euro goedkoper.
In 2005 zou er een SL versie oid van komen dis wel met TiNitride behandeld is. Of dit beter is weet ik echter niet, het oppervlak is iig superglad (vandaar ook op vorken gebruikt) maar het zou nogal een zacht oppervlak zijn, bij vorken was er dikwijls het probleem van afbladderen na een tijdje, daarom is RS overgestapt naar die "slippery silver" wat dat ook moge wezen.

Bij Moto vorken wordt het wel gebruikt, waarom het dan bij fietsen een probleem was begrijp ik niet echt.
Guest

Post by Guest »

ik denk dat je bij fietsen een probleem hebt ivm met schakelen
je ketting komt wat schuiner te zitten
ketting moet een stuk soepeler zijn in de zijwaartse richting
in tegenstelling bij de moto waardat je kettinglijn altijd ideaal is
Wacko007
Mountainbiker

Post by Wacko007 »

Het ging over Moto vorken (een type vork voor fietsen)... geheel terzijde...

Niemand echt ervaring met die TiNi behandelde kettingen???

Greetz,

Julien.
Firefly
Mountainbiker
Location: Votec Tox, Yeti AS-R 575, Specialized Allez comp,Cube Elite HPC, Kawasaki ZX-6 & -7R

Post by Firefly »

wacko007 wrote:Het ging over Moto vorken (een type vork voor fietsen)... geheel terzijde...

Niemand echt ervaring met die TiNi behandelde kettingen???

Greetz,

Julien.
Ik maakte de vgl met vorken van dure! motorfietsen, niet de Moto vork van C'dale, die heeft dat overigens niet.

Zei dus dat het nogal een zacht oppervlak zou zijn dat snel verslijt/afbladdert.
Maakte de vgl. met moto's enkel om aan te tonen dat het daar al lang en nog steeds met succes wordt toegepast (daar werkt het dus duidelijk wel) waarom ze het op fietsen niet goed krijgen en dus op vorken niet meer gebruiken begrijp ik niet. Ik veronderstel dat het wel even snel zal verdwijnen als dat 18K laagje (welke ik ook eens heb gehad, cool, maar duurt niet lang). lijkt me dus enkel voor de "show" . Heb schijven gezien die zo behandeld waren, lijkt me al helemaal zinloos.

Deze ketting is nog maar net op de markt dus denk dat je nog ff kan zoeken naar iemand die er echt "ervaring" mee heeft.
A d r i
Mountainbiker

Post by A d r i »

Een echte Titanium nitride behandelingis heel sterk (85 op de Rockwell C scale - diamant is 100)
Ik heb een KMC TiNi in bestelling .
Naar ik hoor op andere fora is de Ti Ni niet echt en meer een kosmetisch laagje.. we shall see.

ps: KMC is de grootste kettingfabrikant en maakt oa ook de goedkopere kettingen van Shimano..
nothing 's impossible
Mountainbiker

Post by nothing 's impossible »

Ik vrees ook een beetje dat het vooral show is.

Het is niet de buitenkant die moet verbeterd worden, daar zijn al zeer goeie coatings voorhanden, het zijn de contactpunten die nog harder moeten worden.
Maar, koudbewerking van staal kost centjes.
Een ceramische laag zou ook kunnen helpen, maar dat kost ook €'s.

Post alleszins je bevindingen!!
JanMan
Mountainbiker

Post by JanMan »

Ik heb op bike motion een gesprek gehad met die mannen. Die verzekerden mij dat het goud er nooit meer zou afgaan. Maar of dit een verkoopspraatje is of waarheid ...

Een echte titanium nitride laag zou al wat kosten vrees ik.
Firefly
Mountainbiker

Post by Firefly »

Ok, nu wordt het al wat duidelijker. Mss zijn binnenpoten van moto vorken van staal dan.
Zou het kunnen dat die bewerking een ander resultaat geeft op alu dan op staal?
Of zou de behandeling van oa RockShox gewoon van een slechte kwaliteit zijn geweest?

Denk niet dat TiN veel duurder is dan vergulden. Ketting zou een kleine 40€ kosten.

Ben ook wel benieuwd
Post Reply