Ik heb al 6 jaar een bulls mtb die vooral gebruikt is voor school/café/werk verkeer en af en toe om te mountainbiken.. Ik ben nu dit jaar wel al meerdere keren gaan mountainbiken, vooral de laatste maanden. De fiets is toe aan een groot onderhoud! Eerlijk gezegd is er gedurende de jaren niet veel aan onderhouden...
Er zitten sinds dit weekend nieuwe remkabels + remmen op en een nieuwe ketting.Na het vervangen van de ketting heb ik enkele poging gedaan om het versnellingsapparaat af te regelen en dit is uiteindelijk dan toch gelukt.
Maar ik heb nog enkele specifieke problemen:
Probleem 1: Als de ketting op de 3 kleinste tandwielen ligt dan slaat deze soms een tand over -> is dit het teken van een versleten cassette? Dit zijn de tandwielen die het meest gebruik worden denk ik..
Probleem 2: Als de ketting achteraan op kleinste standwiel ligt dan schuurt deze tegen het onderdeel waar de derailleur op bevestigd is, niet de vork maar de "derailleurhouder".
Probleem 3 sleept al een tijdje aan en is zeker en vast het gevolg van slecht onderhoud! Piepende voorvork. Suntour XC. Enkele weken geleden heb ik brunox spray gebruikt en ik heb de vork ook al eens enkele keren ingevet. De piepende voorvork, daar geraak ik dus ook niet vanaf... Of ligt dit aan het feit dat het een suntour is en al 7 jaar oud is?
Heeft er iemand enkele tips?
Ik heb al enkele avonden op het forum gekeken maar heb dit specifiek probleem2 niet echt gevonden.
Stel dat ik een nieuwe cassette, vork, derailleurs en voorderailleur moet kopen. Koop ik dan niet gewoon beter een nieuwe mtb? Enkel het frame blijft dan nog over en dit is toch ook al redelijk beschadigd.
Alvast bedankt, Maarten (kan niet wachten om volgende week terug te gaan mtb'n!)