Traditionele cranks vs. nieuwe generatie cranks

Positieve of negatieve ervaringen met produkt X. Is produkt Y zijn hoge prijs waard, of koop je beter produkt Z. Jouw ervaringen kunnen interessant zijn voor collega bikers.
Casai
Mountainbiker

Traditionele cranks vs. nieuwe generatie cranks

Post by Casai »

Ik rijd momenteel met een Raceface Evolve XC crank met RF CRX trapas. Van de trapas ben ik niet helemaal tevreden wegens te gevoelig voor modder en vocht. Ik twijfel nu om over te stappen naar de "nieuwe generatie cranks" met externe lagers à la shimano XT en XTR (en nu ook LX denk ik). Ik heb vele reviews gelezen over deze nieuwe cranks (XT, raceface deus en atlas, de megaEXO van FSA) maar er is er geen enkele die echt goed scoort. Vaak kraken deze cranks onder zware druk of komen de armen los. Ik heb de indruk dat de technologie hiervan nog niet helemaal op punt staat. Wat zijn jullie meningen? Thx!
Casai
nothing 's impossible
Mountainbiker

Post by nothing 's impossible »

Der zullen er altijd wel zijn die problemen hebben, was met octalink en ISIS ook altijd iets.

Ik vind het een ferm systeem. Zeer vlot te monteren en demonteren.
Zeer stijf,...

Ik ben pro.
Casai
Mountainbiker

Post by Casai »

Ik vind het een ferm systeem. Zeer vlot te monteren en demonteren.
Zeer stijf,...
Heb je het over een welbepaald model of over het concept?
Misschien is men in die reviews een beetje over-kritisch omdat het zo nieuw is? Ik weet niet wat ik moet van denken.
nothing 's impossible
Mountainbiker

Post by nothing 's impossible »

Ik spreek over de XT en de nieuwe LX, maar is hetzelfde voor de XTR denk ik.
Hoe het met de anderen zit???
Maar ik vermoed dat shimano zich wel ergens heeft ingedekt.

Het monteren gaat toch als een fluitje van een cent.

Om de cranks te demonteren gewoon de linkercrank afvijzen, niks crankpuller.
Monteren is even makkelijk.

Als de lagers versleten zijn is het even makkelijk te vervangen.
De lagers gaan ook wat langer mee (veel minder rap speling).
Ze zijn wel iets duurder dacht ik.
yeti
Mountainbiker

Post by yeti »

Bij mijn XT2004 cranckstel waren de lagers na een achttal maanden aan vervanging toe wegens heel veel speling. Nochthans niet te veel mee in de modder gereden (wel de marathon van Houffalize :-? ). Maar ja, een XT octalink bracket was na een goed jaar ook aan vervanging toe.
Voor de rest geen problemen. Volgens mij heel goede keuze prijs kwaliteit.
De lagers waren wel wat aan de dure kant (50€ per paar). Denk dat je voor de prijs van lagers + 3 nieuwe tandwielen beter een volledig nieuw crankstel kunt kopen.
mcoen
Mountainbiker

Post by mcoen »

Misschien kan je beter alleen je trapas vervangen.
Ik heb zelf een Evolve XC crankstel met een signature XS trapas. Ik heb ondertussen toch al aardig wat in de modder gereden en heb tot nut toe geen problemen met de trapas, hij staat sinds april op mijn fiets.

grtz,

Marc
catchup!
Mountainbiker

Post by catchup! »

Ik krijg de wubbes van al die nieuwe 'verbeterde' systemen. Een simpele vierkante raceface bracket (+/- 100€) en ik zat voor 4 jaar goed!! Met een xt deed ik geen jaar, soms al na een half jaar speling. + de lagers in de vierkante raceface kun je vervangen (wel duur, één keer na 4 jaar, ong. 50€)

Tegenwoordig is het blijkbaar al goed als het bijna een jaar meegaat. #-o
Spijtig genoeg zijn cranks voor vierkante brackets nog moeilijk te vinden.
mcoen
Mountainbiker

Post by mcoen »

Op de signature XS kan je ook de lagers vervangen, weet wel niet wat ze daar voor vragen.
Rudy D
Mountainbiker

Post by Rudy D »

catchup! wrote:Ik krijg de wubbes van al die nieuwe 'verbeterde' systemen. Een simpele vierkante raceface bracket (+/- 100€) en ik zat voor 4 jaar goed!!
Groot gelijk! Ik rij zo al meer dan 2 jaar rond met een vierkante LX.
Serge R
Mountainbiker
Location: Welke ik ook kies ferro, non-ferro of carbon koolvezel epoxy, stoempen moet ik toch

Post by Serge R »

Bol zelf met XT-2004-H-II cranks knap systeem zowel voor montage als gewicht en stijfheid( lagers zitten +-45mm verder uit elkaar,buiten de bb tegenover andere systemen waar de lagers in het bb zitten).Tot hier de lofzang er zijn bikers die als nadeel lawaai/slijtage lagers aangeven.Props met het bracket XT 04 ligt volgens mij altijd aan een slechte montage dwz. dat u frame eersts deftig moet plan/gefreesd worden.
Nu zal je misschien kunnen denken dat je dit met een vorige bracketas niet had denk dan de XT 04 zeer precies gebouwd is en geen tolleranties toelaat.NIET VERGETEN voor montage een beetje KOPERVET op de schroefdraad te doen.Ook al meemaals gezien dat men de opvulringen fout plaatst wat dan afbreuk aan de ideale kettinglijn doet.
Post Reply