Hoofdpijn

Meer info over hoe je best eet en drinkt, het gebruik van een hartslagmeter of spierstimulatietoestel, hier kan je ervoor terecht.
stumpjumpertje
Mountainbiker

Hoofdpijn

Post by stumpjumpertje »

Ik rijd wekelijks een mountainbike rit maar het begint nu echt op te vallen dat ik ongeveer na een uur na elke rit hoofdpijn krijg, door enkele uren te rusten blijkt deze dan over te gaan. Wat zou de reden hiervan zijn, te weinig eten s'morgens zodat de hoofdpijn komt door de inspanning door tekort aan voedingstoffen? Hopelijk iemand die hier een uitleg voor heeft [-o<
wihameke
Mountainbiker

Post by wihameke »

hoofdpijn kan gevolg zijn van te weinig vocht hebben ze mij altijd verteld.

Maar kan ook gewoon een teken zijn dat je het wat rustiger moet doen en je over je "eigen" kunnen bent aan het gaan...
stumpjumpertje
Mountainbiker

Post by stumpjumpertje »

Eventueel te weinig vocht voor de rit? Ik drink tijdens een rit van 50km zeker 0.5L tot 1L naar gelang de temperatuur en inspanning. Volgens mij kan het niet echt liggen aan de inspanning, ik probeer goed te recupereren en dat gaat redelijk vlot, hartslag zakt zeer snel terug na een inspanning, iets waar ik vroeger meer last van had. Misschien een grotere maaltijd s'morgens en iets meer drinken vooraf? Als ik tijdens een gewone werkdag ook te weinig eet dan zou ik er ook wel wat hoofdpijn aan over kunnen houden, misschien lijkt de oorzaak niet zo ver te liggen...
wihameke
Mountainbiker

Post by wihameke »

je kunt het best 1 liter per uur drinken tijdens een inspanning. Een TT duurt toch wel 2-3 uur en dan is 0.5 tot 1 liter echt te weinig.

Als IK zo weinig drink dan heb ik zowiezo last van krampen bij een deftige inspanning. Ook moet je zien dat je vooraf ook genoeg vocht in je lichaam aanwezig hebt.
KUBA
Mountainbiker
Location: Speci Stumpjumper , Canyon Grand Canyon CF SLX RS1.LTD , Rocky Mountain Element 70 RSL

Post by KUBA »

heeel in den beginne ook last van gehad

K'zou zeggen drankgebruik omhoog en hartslag omlaag :wink:

Ik vermoed dat je nog niet heel lang rijd dus geen vrees eerst aan de basis werken en zo opbouwen , je zal zien dat je het later met veel minder water zal kunnen stellen zo ook lang diep zal kunnen gaan zonder hoofdpijn.

Zuipen is dus momenteel toegestaan :lol:
stumpjumpertje
Mountainbiker

Post by stumpjumpertje »

Ik rijd ongeveer 2 jaar nu,maar met teveel rustperiode's tussen. Nu nog maar sinds enkele maanden wekelijks een mtb rit en wat training tijdens de week met de racefiets, maar niet intensief. Hartslag draait rond de 150-170 tijdens een mtb rit meestal en tijdens een echte grote inspanning 190+- al merk ik dat deze snel terug zakt waar ik vroeger echt lang moest van recupereren.

Eerst en vooral wat meer eten s'morgens en zuipen dus, hopelijk een goed resultaat! Alvast bedankt voor de tips!
Metalcis
Mountainbiker

Post by Metalcis »

Naast het drinken mss ook eens aan de helm denken ?

Had vroeger ook dat probleem. M'n camelback (2l ) is op het einde van de rit leeg dus daar kon het niet aan liggen.

Wel m'n helm die iets te hard spande. Hem wat bijgeregeld en hoofdpijn was weg.
stevy
Mountainbiker
Location: "specialized stumpjumper 29" "Turner SUltan" "cannondale Six"

Post by stevy »

Ors in je drinken helpt ook
Trevorken
Mountainbiker
Location: Canyon Nerve 9.0 LTD + Specialized Stumpjumper Fsr Expert 2008

Post by Trevorken »

Paramount wrote:Ik rijd ongeveer 2 jaar nu,maar met teveel rustperiode's tussen. Nu nog maar sinds enkele maanden wekelijks een mtb rit en wat training tijdens de week met de racefiets, maar niet intensief. Hartslag draait rond de 150-170 tijdens een mtb rit meestal en tijdens een echte grote inspanning 190+- al merk ik dat deze snel terug zakt waar ik vroeger echt lang moest van recupereren.

Eerst en vooral wat meer eten s'morgens en zuipen dus, hopelijk een goed resultaat! Alvast bedankt voor de tips!
Constant 150-170 is toch al serieus hoog. Probeer eerst een goede basisconditie te krijgen.
Probeer ook eens met je schouders te draaien, als je dan spanning in je nek voelt, kan de hoofdpijn hier ook van komen.
Maarten123
Mountainbiker

Post by Maarten123 »

Google maar eens inspanningshoofdpijn:)
Post Reply