Banden montage

Hoe vervang ik versleten remblokken, kan ik mijn voorvork zelf onderhouden, reinigen van de ketting,...
Post Reply
axirally
Mountainbiker

Banden montage

Post by axirally »

Ik heb zojuist een nieuwe fiets gekocht.
De banden hebben een "looprichting", maar nu blijkt dat deze in tegengestelde richting gemonteerd zijn.
Bij navraag blijkt dat sommige achterbanden express verkeerd om gemonteerd worden om meer "grip" te hebben.
Zal ik ze omdraaien en in de juiste richting laten draaien, of is dit toch de bedoeling? Ik kan natuurlijk ook achteruit gaan fietsen :wink:
fox float
Mountainbiker
Location: specialized stumpjumper FSR COMP hopeM4 crosmax XL, gianni motta integro veloce

Post by fox float »

Je kan eigelijk bij de meeste banden kiezen,
als je ze in de gewone richting monteerd dus zelfde als bij de voorband heb je wat minder rolweerstand.
En als je de achterband in tegengestelde richting monteerd heb je wat meer grip.
Het hangt er dus wat van af waar je de voorkeur aan geeft. Het beste is het eens uitprobere of het veel verschil geeft .
Ik geef persoonlijk de voorkeur op meer grip vanachter dan dat klein beetje minder rolweerstand, want zo veel verschil zit er niet op vind ik.
Magura
Mountainbiker
Location: 4x alu, 1x krakbon, 1x tita + dolf, 1x tita 29",1x Cust Tec SingleSpeed, 1x staal, 1x tita zand

Post by Magura »

Ik zou toch de aangeduide looprichting van de band respecteren.
't is maar mijn gedacht hé :wink:
Rolla
Mountainbiker

Post by Rolla »

Draai je voorwiel om dan heb je het minste werk !:wink: Enkel sensorke van
uw teller van kant wisselen. De achterste kan je rustig laten staan, geeft idd dat ietsje meer grip !

Mss ook de zoekfunctie eens gebruiken: d'er is hier al behoorlijk wat neergeschreven mbt banden, hun profiel en hun looprichting.
Patito
Mountainbiker
Location: Decathlon 8.2 light versie :) , Kona Coiler, Red Bull Pro SL 3000, BMX

Post by Patito »

Ik zou de pijlkes volgen zenne, kan nogal wat schelen is rolweerstand naargelang het profiel op de bandjes. Ook best steeds bandjes kopen die je zowel vóór als acher mag monteren.
axirally
Mountainbiker

Post by axirally »

Patito wrote:Ik zou de pijlkes volgen zenne, kan nogal wat schelen is rolweerstand naargelang het profiel op de bandjes. Ook best steeds bandjes kopen die je zowel vóór als acher mag monteren.
Het betreft IRC Mythos banden die standaard op mijn nieuwe Scott gemonteerd zitten, ze zijn reeds in de juiste richting gemonteerd.
Post Reply