Hallo nieuw hier en heb advies nodig

Niet dat we de beginners in een aparte categorie willen indelen, iedereen is immers welkom op het forum. Wel gaan we in dit onderdeel proberen om veel voorkomende vragen te bundelen.
sander2304
Mountainbiker

Hallo nieuw hier en heb advies nodig

Post by sander2304 »

Hallo allen,

Mijn naam is Sander en ben 35. Na lang na te hebben gedacht wat te gaan doen om mijn conditie een beetje te upgraden heb ik besloten te gaan biken.

Nu ik die beslissing heb genomen zit ik met het volgende probleem, Welke fiets moet ik nu kopen???? :~
Na een aantal bezichtigingen bij fietsenwinkels en sites is het zeker niet makkelijker geworden. Ben meer merknamen en dergelijke te weten gekomen en alle winkeliers promoten uiteraard hun eigen merk. Dus dit maakt het niet simpeler voor mij. :-{
Uiteindelijk op deze site gekomen om hier toch hopend op een onafhankelijk advies uit te komen.
Wat ik wil gaan doen is gewoon lange afstanden gaan afleggen en af en toe is een keer een bospad mee te pakken.
Alle winkeliers kwamen wat dit betreft met dezelfde oplossing de 29er (grotere wielen ofzoiets??).

Nu dit te weten ben ik een aantal fietsen op het internet gaan bezichtigen en kwam op de volgende uit:
CUBE ANALOG 29er 2012model
http://www.fietscity.nl/fietsen/sport/d ... -analog-29
XTRAIL Save 5.0 29er 2012model
http://www.fietssportief.nl/nl/producte ... e-2012/979
MERIDA MTB Hardtails 29er. Big Nine TFS100 2013model
http://www.merida-bikes.com/nl_nl/bike/ ... ne+TFS+100
TREK SPORT MARLIN 29er 2013model
http://www.trekbikes.com/nl/nl/bikes/mo ... t/marlin/#

Dit zijn er een paar die ik zelf gevonden heb. Eventuele suggesties en opmerkingen zijn zeer welkom! :-D
Mijn zoek prijs zit tot 700 euro.Want behalve de fiets zijn er nog meer aankopen betreffende het fietsen.

Graag hoor ik iets.

Met vriendelijke groet,

Sander
gbv
Mountainbiker

Re: Hallo nieuw hier en heb advies nodig

Post by gbv »

echt onafhankelijke info ga je hier ook niet echt krijgen. mensen spreken vaak uit eigen ervaring met een bepaald merk. wat voor de ene goed is, is voor de andere dan weer slecht.

Algemeen kan ik stellen dat je best voor de fiets gaat waarvan de geometrie van het frame op je lijf is geschreven. Hier speelt het motto 'meten is weten'. Een perfecte zitpositie is nu eenmaal essentieel wanneer je de weg op gaat met je fiets.

Als de geo goed is, kijk je vervolgens best naar de afmontage. Waar krijg je de betere onderdelen voor je geld?

Indien je zelf geen kennis hebt voor wat betreft het herstellen van je fiets, hou je best ook rekening met dienst na verkoop.
geertg
Mountainbiker

Post by geertg »

Ik rij met een Cude LTD team (26er) en mijn echtgenote met een Merida Juliette HFS 1000 (26er) en beiden zijn zeer tevreden. Zo zie je maar.

Ik kan u alleen maar aanraden om niet op een 100,00 euro te kijken want de fiets is toch het allerbelangrijkste (en niet de fietsuitrusting waarmee ik bedoel kleding e.d.).
Erik.B
Mountainbiker

Post by Erik.B »

http://forum.mountainbike.be/viewtopic. ... highlight=

ben juist deze tegen gekomen hier op het forum, is wel iets boven uw budget maar er mag geboden worden
en veel beter als de fietsen die jij aanhaalt.

ik denk dat je beter bent met een tweedehands van hier op het forum dan een nieuwe van 700€
Stokke
Mountainbiker

Post by Stokke »

Wat zijn voor u lange afstanden en af en toe een bosweg ????

Als ik het juist heb en denk dat je alleen op de baan wil fietsen en af en toe is door het bos :-?

Begrijp ik ni goe waarom de Lbs u ni eerder een Cross Hybride voorsteld
Deze heeft ook van die grote wielen maar dunnere :wink:
Bij lange afstanden op de baan zijn dunnere bandjes zeker geen nadeel ik zou het wel weten welke kiezen
Ook de versnellingen zijn meer op de baan gericht
Indien je het rondkrijgt kan je hiermee een hoger gemiddelde aanhouden
Je kan natuurlijk ook andere wielen of band zonder profiel op je 29'er steken maar dat zal de bedoeling wel ni zijn
sander2304
Mountainbiker

Post by sander2304 »

Okey, ben een beetje op weg, maar nog zeker geen definitieve keuze gemaakt. In ieder geval allemaal bedankt voor de hulp!! en heeft iemand nog een goede suggestie hoor ik dat graag :-)
Reflex
Mountainbiker

Post by Reflex »

geertg wrote:Ik kan u alleen maar aanraden om niet op een 100,00 euro te kijken want de fiets is toch het allerbelangrijkste (en niet de fietsuitrusting waarmee ik bedoel kleding e.d.).
Daar durf ik nog wel een discussie aan te wagen. Kleding en schoenen zijn enorm belangrijk. Met name in de winter is het belangrijk om goede kleding te hebben die het vocht afvoert maar toch de kou buiten laat. Dat word wel eens onderschat. Je kan dus met een hele goede fiets rijden en kleding van Decathlon maar na 1 winter is je plezier snel over.
Stokke wrote:Wat zijn voor u lange afstanden en af en toe een bosweg ????

Als ik het juist heb en denk dat je alleen op de baan wil fietsen en af en toe is door het bos :-?

Begrijp ik ni goe waarom de Lbs u ni eerder een Cross Hybride voorsteld
Deze heeft ook van die grote wielen maar dunnere :wink:
Bij lange afstanden op de baan zijn dunnere bandjes zeker geen nadeel ik zou het wel weten welke kiezen
Ook de versnellingen zijn meer op de baan gericht
Indien je het rondkrijgt kan je hiermee een hoger gemiddelde aanhouden
Je kan natuurlijk ook andere wielen of band zonder profiel op je 29'er steken maar dat zal de bedoeling wel ni zijn
Met een hybride fiets door het bos crossen? [-X Dat is dus echt niet aan te raden.
Stokke
Mountainbiker

Post by Stokke »

@ Reflex

Tja wat is uw defenitie van een bosweg ????
Ik verstond hieronder een onverharde weg ni speciaal singletrack's met boomwortellen ed
Alle veldcrosser's met hun fiets wat is dat dan
Natuurlijk ik weet dat je bv met een XC fiets ook ni echt moet gaan downhill en
Maar het kan ook natuurlijk maar dat doe je bv ni in Winterberg bikepark

Wat ik uit zijn vraag opmaakte was dat hij meer op de weg zou rijden dan in het bos
Voor de rest ieder zijn ding
Maar met zoiets bv kan je al wel veel mountainbike route's TTochten aan
http://www.cannondale.com/bel/2013/bike ... quick-cx-1
Reflex
Mountainbiker

Post by Reflex »

Sorry maar jouw verhaal is niet te verstaan. Men heeft leestekens uitgevonden.

Een cyclocross fiets is niet te vergelijken met een hybride fiets.
geertg
Mountainbiker

Post by geertg »

Reflex wrote:
geertg wrote:Ik kan u alleen maar aanraden om niet op een 100,00 euro te kijken want de fiets is toch het allerbelangrijkste (en niet de fietsuitrusting waarmee ik bedoel kleding e.d.).
Daar durf ik nog wel een discussie aan te wagen. Kleding en schoenen zijn enorm belangrijk. Met name in de winter is het belangrijk om goede kleding te hebben die het vocht afvoert maar toch de kou buiten laat. Dat word wel eens onderschat. Je kan dus met een hele goede fiets rijden en kleding van Decathlon maar na 1 winter is je plezier snel over.

Kleding en schoenen zijn inderdaad belangrijk, ik doelde meer op de situaties waarbij mensen stukken van geld aan kleding geven om de nieuwste fietskledinglijn te volgen, dure merken, kleurtjes e.d. Heb toch ook wel kleding van Decathlon (o.m. winterkousen) waarover ik zeer tevreden ben en nog steeds plezier aan heb.
Post Reply