Rijden in een spoor

Hoe kan je het beste klimmen en dalen, bochten nemen, kleine handigheidjes, ....
Swoosj
Mountainbiker

Rijden in een spoor

Post by Swoosj »

Haj,

Sedert mijn valpartij ben ik redelijk 'bang' als ik in een spoor terecht kom. Natuurlijk rij ik enkel in een spoor als er geen enkel andere mogelijkheid is....

Als ik in een spoor rij slaat mijn voorwiel soms om, of indien ik er probeer uit te geraken blijft mijn achterwiel slepen...

Wel weet ik dat ik altijd zit te staren naar beide zijkanten en schrik begin te krijgen...

Hebben jullie tips of dergelijke om de valpartijen te beperken en eurootjes te sparen?

Alvast bedankt!
freezy
Mountainbiker
Location: Endorfin Speed II, TREK OCLV 5200 en een Triumph...

Post by freezy »

Ver vooruit kijken, da's het enige wat helpt. Hoe meer je naar je voorwiel kijkt, hoe meer je zal beginnen 'slingeren' op zo'n klein paadje.

Wil je eruit rijden, zo haaks mogelijk en in 1 korte beweging.
Japie carbon
Mountainbiker

Post by Japie carbon »

Idd, recht vooruit kijken en niet naar de sleuf. Als je dat doet is er niets aan de hand.
capino
Mountainbiker

Post by capino »

swoosj,...jouw verhaaltje klinkt mij bekend in de oren :wink: ik heb ook een grondige afkeer van die diepe geultjes.Maar inderdaad, ver genoeg vóóruit kijken, ontspannen op de fiets,de snelheid wat aanpassen EN vooral niet naar die prikkeldraad kijken...Deze tips hebben mij toch al goed geholpen hoor :wink:
Guy S.
Mountainbiker

Post by Guy S. »

freezy wrote:Ver vooruit kijken, da's het enige wat helpt. Hoe meer je naar je voorwiel kijkt, hoe meer je zal beginnen 'slingeren' op zo'n klein paadje.

Wil je eruit rijden, zo haaks mogelijk en in 1 korte beweging.
Idd, en een beetje meer snelheid = stabieler
peter-bastanie
Mountainbiker

Post by peter-bastanie »

komt me ook bekend voor...al eens serieus onderuit gegaan in een afdaling
wat bij mij (hoe raar het ook moge klinken)heeft geholpen is bredere band met lagere druk gemonteerd en veel meer stabiliteit en vertrouwen nu :lol:
(geax saguaro 2.2 met 1.5 b voor en 1.7 achter)
ook de vorige tips zijn goud waard en zoals reeds vermeld zeker zo haaks mogelijk er uit proberen te rijden
scalpel 1
Mountainbiker

Post by scalpel 1 »

als je op de losse rollen traint,dan wordt je gewend om op
50 cm te rijden hierdoor wordt je heel stuurvast.
dan gaat gleuven rijden een stuk beter en sneller
BerggeitCasualFietser
Mountainbiker

Post by BerggeitCasualFietser »

zelf ook al aantal keer meegemaakt, wat ik nu doe, en vergt wel ff training is om als je in een spoor zit, voorwiel optrekken en gelijk met je voet in het pedaal achterwiel meetrekken, maar is wel ff oefenen, zeker met mijn techniek :-?
Reflex
Mountainbiker

Post by Reflex »

Toch is het een techniek wat je tijdens het fietsen vaker nodig zal hebben hoor. Of het nu een spoor, een stoepje of een boomstam is. Je voorwiel even optillen en je gewicht naar voren brengen om je achterwiel los te laten komen.

Het rijden in een spoor is gewoon een kwestie van ver vooruitkijken inderdaad. Waar je naar kijkt fiets je automatisch naartoe. Zit je dus altijd naar de kanten van het spoor te kijken zal je er tegenaanrijden.
Swoosj
Mountainbiker

Post by Swoosj »

Zal volgende rit proberen ver vooruit te kijken ipv naar de zijkant...

Misschien kan het ook aan mijn banden liggen, die hebben een 'vierkantig' profiel ipv een rond. Ale, der staan weinig nopkes aan de zijkant :-)...

Grtz
Post Reply