van hardtail naar full suspension

Hoe kan je het beste klimmen en dalen, bochten nemen, kleine handigheidjes, ....
Post Reply
ikkenick
Mountainbiker

van hardtail naar full suspension

Post by ikkenick »

Hallo,

Na enkele jaren op een Cube Acid weet ik wel zeker dat ik gebeten ben door het mountainbikevirus. Ik heb me dan ook een Trek Fuel besteld, omwille van meer comfort. Nu vraag ik me af of er qua techniek grote verschillen zijn in rijden met een hardtail of rijden met full suspensoir. Zo hoorde ik bij dealer dat je bij fully best zoveel mogelijk op zadel blijft zitten, ook bij afdalingen, en dit om druk te houden op achterwiel.
Is dit zo? Zijn er nog andere dingen waarop ik moet letten?

Thx!

Nick.
roelpol
Mountainbiker

Post by roelpol »

Heb onlangs zelf de overstap gemaakt, en heb het mij nog geen seconde betreurd. Een fully is veel comfortabeler, en veel speelser ook in mijn opinie.
Je hebt sowieso de neiging van langer te blijven zitten, maar dat is geen vereiste, niet bij het klimmen noch bij het dalen.
Last edited by roelpol on Wed 18 Jul 2012 13:53, edited 2 times in total.
GW
Mountainbiker

Re: van hardtail naar full suspension

Post by GW »

ikkenick wrote:Hallo,

Na enkele jaren op een Cube Acid weet ik wel zeker dat ik gebeten ben door het mountainbikevirus. Ik heb me dan ook een Trek Fuel besteld, omwille van meer comfort. Nu vraag ik me af of er qua techniek grote verschillen zijn in rijden met een hardtail of rijden met full suspensoir. Zo hoorde ik bij dealer dat je bij fully best zoveel mogelijk op zadel blijft zitten, ook bij afdalingen, en dit om druk te houden op achterwiel.
Is dit zo? Zijn er nog andere dingen waarop ik moet letten?

Thx!

Nick.
Als je dit gaat gebruiken ga je niet meer op je zadel blijven zitten hoor :wink: :lol: :lol:

Je gaat toch nog regelmatig uit je zadel moeten komen hoor. Op hobbelende veldwegen enzo zul je gewoon kunnen blijven zitten maar bij de leuke afdalingen sta ik op de trappers. 8)
spaghetti_2
Mountainbiker

Post by spaghetti_2 »

Je gaat langer op je zadel kunnen blijven zitten maar dat is zeker geen vereiste :) Door de extra vering achteraan gaat je achterwiel net juist langer contact kunnen houden met de ondergrond, waardoor je normaal gezien meer grip en controle hebt. Natuurlijk heeft bandenkeuze en -druk hier ook nog veel mee te maken
scelter
Mountainbiker

Post by scelter »

Jup, je gaat vanzelf wel langer blijven zitten. Daar moet ge ni actief mee bezig zijn ofzo. En de snelste weg omlaag gaat vaker in een rechte lijn :-)
Post Reply