Latex binnenbanden!!
Positieve of negatieve ervaringen met produkt X. Is produkt Y zijn hoge prijs waard, of koop je beter produkt Z. Jouw ervaringen kunnen interessant zijn voor collega bikers.
-
fillebiker
- Mountainbiker
Latex binnenbanden!!
Post by fillebiker »
De laatste tijd sta ik er van versteld dat er steeds minder professionele team tubeless rijden.
Vooral de teams die met continental rijden (felt-bionic, topeak-ergon, BMC) of maxxis (Multivan-Merida) lijken te kiezen voor latex binnenbanden. Deze zitten ook in de tubes die veel wedstrijdrijders gebruiken.
Ze lijken deze latex binnenbanden met veel succes te gebruiken. De lekke banden die ik de laatste tijd heb gezien waar scheuren of banden die tubeless gemaakt waren en van de velg waren gekomen.
Laatst heb ik het ook een keer voorgehad met een specialized tubeless ready band (in mijn ogen een van de betere). Door een plotse beweging om een valpartij te ontwijken in de start van Les Cimes de Waimes, stond ik daar ineens zonder druk op de voorband. Deze had alle druk verloren door de kracht die er op was gekomen. En nu vraag ik me af of een latex binnenband hier wel op druk zou gebleven zijn. Ik denk het wel!
De laatste tijd heb ik enkele keren met een schwalbe voorband (die ik niet tubeless durfde rijden) in combinatie met een latex binnenband gereden. Deze hielden zich wonderwel zeer sterk op de toch iets ruigere omlopen van de wallionia cup en ardennentochtjes in Houffa en La Roche.
Nu had ik graag jullie mening over het gebruik van latex binnenband in jullie wielen.
Doen jullie het voor en achteraan of enkel vooraan?
Waarom wel en waarom niet?
In combinatie met welke soort banden gebruiken jullie het?
Op hoeveel druk rijden jullie deze cobinaties?
Vooral de teams die met continental rijden (felt-bionic, topeak-ergon, BMC) of maxxis (Multivan-Merida) lijken te kiezen voor latex binnenbanden. Deze zitten ook in de tubes die veel wedstrijdrijders gebruiken.
Ze lijken deze latex binnenbanden met veel succes te gebruiken. De lekke banden die ik de laatste tijd heb gezien waar scheuren of banden die tubeless gemaakt waren en van de velg waren gekomen.
Laatst heb ik het ook een keer voorgehad met een specialized tubeless ready band (in mijn ogen een van de betere). Door een plotse beweging om een valpartij te ontwijken in de start van Les Cimes de Waimes, stond ik daar ineens zonder druk op de voorband. Deze had alle druk verloren door de kracht die er op was gekomen. En nu vraag ik me af of een latex binnenband hier wel op druk zou gebleven zijn. Ik denk het wel!
De laatste tijd heb ik enkele keren met een schwalbe voorband (die ik niet tubeless durfde rijden) in combinatie met een latex binnenband gereden. Deze hielden zich wonderwel zeer sterk op de toch iets ruigere omlopen van de wallionia cup en ardennentochtjes in Houffa en La Roche.
Nu had ik graag jullie mening over het gebruik van latex binnenband in jullie wielen.
Doen jullie het voor en achteraan of enkel vooraan?
Waarom wel en waarom niet?
In combinatie met welke soort banden gebruiken jullie het?
Op hoeveel druk rijden jullie deze cobinaties?
-
LoXoS
- Mountainbiker
Ik rij al jaren met latex binnenbanden. Zowel mountainbike als koersfiets.
De laatste maanden heb ik met gewone binnenbanden gereden in de mountainbike maar vandaag zijn er terug 2 latex geleverd om de gewone te vervangen. Dit omdat ik vind dat de latex iets comfortabeler/zachter is.
In combinatie met schwalbe buitenbanden op mtb en op koersfiets met continental gp4000s
Zeer tevreden maar je moet er rekening mee houden telkens voor de rit efkes wat bijpompen want latex binnenbanden verliezen hun druk. Alsook kan je een latex binnenband niet oppompen met een CO2 patroon, want dan gaat deze op 1 plaats teveel uitrekken.
Qua bandendruk zet ik ze op 7 bar bij koersfiets en 2.5 - 2.8 bij mountainbike.
Zowel voor als achter.
De laatste maanden heb ik met gewone binnenbanden gereden in de mountainbike maar vandaag zijn er terug 2 latex geleverd om de gewone te vervangen. Dit omdat ik vind dat de latex iets comfortabeler/zachter is.
In combinatie met schwalbe buitenbanden op mtb en op koersfiets met continental gp4000s
Zeer tevreden maar je moet er rekening mee houden telkens voor de rit efkes wat bijpompen want latex binnenbanden verliezen hun druk. Alsook kan je een latex binnenband niet oppompen met een CO2 patroon, want dan gaat deze op 1 plaats teveel uitrekken.
Qua bandendruk zet ik ze op 7 bar bij koersfiets en 2.5 - 2.8 bij mountainbike.
Zowel voor als achter.
- nothing 's impossible
- Mountainbiker
Post by nothing 's impossible »
Op de helft van mijn wielen rij ik tubeless, in de andere helft rij ik met latex binnenbandjes, en ik ben van beide tevreden.
Met een auto soupappe kan je trouwens makkelijk latex in de latexband spuiten, is een tikje zwaarder maar geen burping op extreem lage druk bij niet UST systmeen en geen lekken door doorns ed!
De laatste tijd heb ik wel wat problemen gehad met de latexbanden in de larry 4.8" banden, dan zitten de banden echt wel aan hun limiet!
Met een auto soupappe kan je trouwens makkelijk latex in de latexband spuiten, is een tikje zwaarder maar geen burping op extreem lage druk bij niet UST systmeen en geen lekken door doorns ed!
De laatste tijd heb ik wel wat problemen gehad met de latexbanden in de larry 4.8" banden, dan zitten de banden echt wel aan hun limiet!
Re: Latex binnenbanden!!
1) Je moet kijken met welk type velgen die teams rijden :fillebiker wrote:De laatste tijd sta ik er van versteld dat er steeds minder professionele team tubeless rijden.
Merida : Aclass
Felt-Bionic : DT Swiss
Topeak-Ergon : DT Swiss
Die merken hebben geen 'tubeless' of 'tubeless- ready' velgen in het gamma. Die van DT kan je evt wel met een rim-strip tubeless leggen.
2) Continental :
Nogal moeilijk om tubeless te dichten (kan perfect, maar vraag iets meer 'inspanning' dan bij andere merken banden).
De lichtste variant van hun high- performance banden is de Supersonic uitvoering (die is out of the box zo lek als een zeef), gevolgd door de RaceSport, Protection en Tubelss variant. Pas voor modeljaar 2013 komt Continental met de Revolution Tubeless Ready, die het midden houdt tussen de RaceSport en Tubeless, maar die nog steeds een pak zwaarder is dan de banden van de Duitse concullega's van Schwalbe.
Volgens mij, rekeninghoudend met al deze minpunten van het gebruikte materiaal is de lichtste oplossing voor hen latex binnenbanden. Laat hen bovendien ook toe snel van banden te wisselen. Dit is een nadeel met sealant, maar neem ik er graag bij tegenover de voordelen.
Ook de gebruikte sealant speelt een rol : de ene vormt een goede afdichting tussen bandhiel en velgrand (een soort elastiek over de ganse omtrek), de andere enkel hier en daar een brokje. Eerst genoemde voorkomt grotendeels burping, laatstgenoemde niet - en zo bekom je dus het fenomeen van plots - zoals in jouw geval - zonder druk te staan en in het slechtste geval vliegt de band van de velg.
Enkel in de racefiets rijd ik met latex Michelin binnenbandjes vanwege hun lage gewicht, lage rolweerstand en hogere lekbestendigheid in vergelijking met een butyl binnenband.
Wat je wel meer en meer ziet is het rijden met tubes : Sven Nys, het Scott Swiss Power team (Schurter / Vogel), Cannondale Factory Racing - dit vanwege de goede eigenschappen van dit systeem. Lagere druk, meer grip, meer comfort, minder rolweerstand. Hier wordt (normaal gezien) zonder sealant mee gereden, met een hoger risico op lekken tot gevolg. Binnenin de tubes zit meestal een latex binnenband verwerkt. Als het écht op betrouwbaarheid aankomt zoals laatste kans tijdens een wereldbekerwedstrijd voor kwalificatie voor de Olympische spelen, zie je toch dat bijvoorbeeld Sven Nys op tubeless overstapte
Ikzelf rijd altijd tubeless (momenteel NoZisch / vroeger Eclipse of Joe's No Flats Elite Race Sealant) : geen lekke banden en geen gedoe onderweg, enkel maar rijden ! Ondertussen toch al 10 jaar tubeless!
-
fillebiker
- Mountainbiker
Re: Latex binnenbanden!!
Post by fillebiker »
Als ik het goed heb is het zo voor de velgen:Aardbei wrote:1) Je moet kijken met welk type velgen die teams rijden :fillebiker wrote:De laatste tijd sta ik er van versteld dat er steeds minder professionele team tubeless rijden.
Merida : Aclass
Felt-Bionic : DT Swiss
Topeak-Ergon : DT Swiss
Die merken hebben geen 'tubeless' of 'tubeless- ready' velgen in het gamma. Die van DT kan je evt wel met een rim-strip tubeless leggen.
2) Continental :
Nogal moeilijk om tubeless te dichten (kan perfect, maar vraag iets meer 'inspanning' dan bij andere merken banden).
De lichtste variant van hun high- performance banden is de Supersonic uitvoering (die is out of the box zo lek als een zeef), gevolgd door de RaceSport, Protection en Tubelss variant. Pas voor modeljaar 2013 komt Continental met de Revolution Tubeless Ready, die het midden houdt tussen de RaceSport en Tubeless, maar die nog steeds een pak zwaarder is dan de banden van de Duitse concullega's van Schwalbe.
Volgens mij, rekeninghoudend met al deze minpunten van het gebruikte materiaal is de lichtste oplossing voor hen latex binnenbanden. Laat hen bovendien ook toe snel van banden te wisselen. Dit is een nadeel met sealant, maar neem ik er graag bij tegenover de voordelen.
Ook de gebruikte sealant speelt een rol : de ene vormt een goede afdichting tussen bandhiel en velgrand (een soort elastiek over de ganse omtrek), de andere enkel hier en daar een brokje. Eerst genoemde voorkomt grotendeels burping, laatstgenoemde niet - en zo bekom je dus het fenomeen van plots - zoals in jouw geval - zonder druk te staan en in het slechtste geval vliegt de band van de velg.
Enkel in de racefiets rijd ik met latex Michelin binnenbandjes vanwege hun lage gewicht, lage rolweerstand en hogere lekbestendigheid in vergelijking met een butyl binnenband.
Wat je wel meer en meer ziet is het rijden met tubes : Sven Nys, het Scott Swiss Power team (Schurter / Vogel), Cannondale Factory Racing - dit vanwege de goede eigenschappen van dit systeem. Lagere druk, meer grip, meer comfort, minder rolweerstand. Hier wordt (normaal gezien) zonder sealant mee gereden, met een hoger risico op lekken tot gevolg. Binnenin de tubes zit meestal een latex binnenband verwerkt. Als het écht op betrouwbaarheid aankomt zoals laatste kans tijdens een wereldbekerwedstrijd voor kwalificatie voor de Olympische spelen, zie je toch dat bijvoorbeeld Sven Nys op tubeless overstapte![]()
Ikzelf rijd altijd tubeless (momenteel NoZisch / vroeger Eclipse of Joe's No Flats Elite Race Sealant) : geen lekke banden en geen gedoe onderweg, enkel maar rijden ! Ondertussen toch al 10 jaar tubeless!
Merida : Alexrims (worden ook door het team met exo banden tubeless gebruikt)
Felt-Bionic : XTR tubeless wielen (Protecion versie voor de marathons ook tubeless)
Topeak-Ergon : DT Swiss (26 inch) en ZTR zonder stickers (29inch) (beide ook mogelijkheid tot tubeless)
Wat de banden betreft:
Een latex binnenband weeg 140gr.
Het gewicht van latexsealant en ventielen is ongeveer 90gr.
Verschil is 50gr.
Het gewichtsverschil tussen een racesport (waar de topteams met rijden) en een protection is 50gr.
Bij maxxis is het verschil tussen een EXC en EXO zo een 60 gr.
Voor het gewicht doen ze het dus niet.
Nu vraag ik me af waarvoor wel?
Het voordeel van sealant is bescherming tegen doorns en doorstoten.
Voordeel van de latex band is niet burpen en relatief goed tegen doorstoten (niet zo goed als sealant).
ps: wat de tuben van nys betreft. Een week na Nove Mesto reed hij in La Bresse op een parcours met veel meer scherpe stenen toch gewoon terug op zijn dugasten hoor. Ik denk dat het in Nove Mesto eenmalig was.
- nothing 's impossible
- Mountainbiker
Post by nothing 's impossible »
Op een XC op hoog niveau is het risico op lekrijden door doorns of glas of andere rommel eerder klein. Waarom rijden ze wel lek? Pinch flats of een scheur door een scherpe rots. Bij een beperkte scheur in de buitenband op redelijk lage druk is er met een latexbiba meestal niks aan de hand, met melk ben je sowieso lucht kwijt en krijgt de melk het gat mogelijk niet gedicht.
Pinchflats rij je als prof zelden of nooit met latexbanden.
Met een latexbiba heb je dus wat meer stabiliteit in de bochten, geen risico op burpen en toch een extreem lage rolweerstand.
voor ons, jan modaal, is het voordeel van tubeless eigenlijk groter, zeker in de zomer! weinig profiel om het loopvlak te beschermen met semi-slicks, wel doorns en rommel verborgen in het gras,..
Helaas is het zo'n rommel en gedoe als je andere banden wil steken
Verder heb ik een hele poos met mountainkings supersonic tubeless gereden, gewoon niet overdreven hard oppompen als je de flanken dicht, anders brubbelt de latex er inderdaad gewoon door.
Pinchflats rij je als prof zelden of nooit met latexbanden.
Met een latexbiba heb je dus wat meer stabiliteit in de bochten, geen risico op burpen en toch een extreem lage rolweerstand.
voor ons, jan modaal, is het voordeel van tubeless eigenlijk groter, zeker in de zomer! weinig profiel om het loopvlak te beschermen met semi-slicks, wel doorns en rommel verborgen in het gras,..
Helaas is het zo'n rommel en gedoe als je andere banden wil steken
Verder heb ik een hele poos met mountainkings supersonic tubeless gereden, gewoon niet overdreven hard oppompen als je de flanken dicht, anders brubbelt de latex er inderdaad gewoon door.
- Real Epic '89
- Mountainbiker
Post by Real Epic '89 »
Quote Aardbei;
2) Continental :
Ik rij al ruim zes jaar met veel plezier rond met alle soorten supersonics en heb geen problemen. Van Twister, Race King tot Mountain King is dit geen probleem. Ik woon in een omgeving met veel Meidoorn hagen en hier heb ik sinds ik met Notubes of vergelijkbare producten ben gaan rijden veel meer plezier in het biken en uiteraard minder lekke banden. Of zou het de combinatie zijn?
Voorheen heb ik met Schwalbe gereden en dit was juist het merk die door de mand viel wat stevigheid betreft.
2) Continental :
Ik rij al ruim zes jaar met veel plezier rond met alle soorten supersonics en heb geen problemen. Van Twister, Race King tot Mountain King is dit geen probleem. Ik woon in een omgeving met veel Meidoorn hagen en hier heb ik sinds ik met Notubes of vergelijkbare producten ben gaan rijden veel meer plezier in het biken en uiteraard minder lekke banden. Of zou het de combinatie zijn?
Voorheen heb ik met Schwalbe gereden en dit was juist het merk die door de mand viel wat stevigheid betreft.
-
fillebiker
- Mountainbiker
Post by fillebiker »
Inderdaad bij mij was het ook schwalbe die stevig door de mand vielen wat betreft hun tubeless prestaties!!Real Epic '89 wrote:Quote Aardbei;
2) Continental :
Hier ook latex bb en continental raceking, gewisseld met speedking of andere als weer verandert. Makkelijk te wisselen in een paar minuten, voor mij is dit veel makkelijker dan met sealend rijden. Ik heb ook met notubes-vloeistof gereden in de chemin de soleil en na een scheur in de band een bb moeten steken, wat een gepros.
Latex bb is voor mij vooral gebruiksvriendelijker.
Latex bb is voor mij vooral gebruiksvriendelijker.
Ik rij ondertussen al JAREN met de latex binnenbanden michelin c4 + RaRa en RoRo. in de week doe ik WW-verkeer met kojan 1.25 dus wissel dikwijls mijn banden...
Op al die jaren maar een paar keer plat gevallen, kan ik op 1 hand tellen.
Ben ooit eens in luxemburg gaan rijden dat de takken met dorens aan mijn banden bleven hangen, bij thuiskomst tijdens bandenwissel gemerkt dat beide banden waren doorboord met doornen
zonder plat te vallen...ze zaten er nochtans enkele mm's door en binnenbanden gaven mooi mee
Heb tijdens de roc mijne compagnon mogen "helpen" met een scheur+melk...was me dat een "leuke" bedoeling :-s
Terug terzake nu...
vooraan 2bar RoRo 2.25
Achteraan 1.8-1.9bar RaRa 2.25
Vroeger reed ik hutchinson pythons
Op al die jaren maar een paar keer plat gevallen, kan ik op 1 hand tellen.
Ben ooit eens in luxemburg gaan rijden dat de takken met dorens aan mijn banden bleven hangen, bij thuiskomst tijdens bandenwissel gemerkt dat beide banden waren doorboord met doornen
Heb tijdens de roc mijne compagnon mogen "helpen" met een scheur+melk...was me dat een "leuke" bedoeling :-s
Terug terzake nu...
vooraan 2bar RoRo 2.25
Achteraan 1.8-1.9bar RaRa 2.25
Vroeger reed ik hutchinson pythons