ik ga meestal in de ardennen trails rijden, meer en meer technisch. soms te technisch of te gevaarlijk om met met clicks te rijden indien het verkeerd gaat.
maar ik aarzel om de voordelen van clicks in te wisselen voor het meer veilige van een flat ? wie heeft beiden en kan vergelijken ?
ik overweeg nu om die xt clickpedalen te kopen met een platform
klik or flat ?
Hoe kan je het beste klimmen en dalen, bochten nemen, kleine handigheidjes, ....
-
fast_bunny
- Mountainbiker
-
trainingsbeest
- Mountainbiker
Je moet de voor en nadelen tegen elkaar afwegen
Maar een dubbel flat en click ik vond dit helemaal niks steeds zoeken voor in te clicken
Of probeer eens een goedkoper alternatief click flat adapter mss
Dan bespaar je een setje pedalen dat maar stof licht te happen in mijn geval
http://www.martens-tweewielers.nl/shop/ ... 23&lang=NL
Maar een dubbel flat en click ik vond dit helemaal niks steeds zoeken voor in te clicken
Of probeer eens een goedkoper alternatief click flat adapter mss
Dan bespaar je een setje pedalen dat maar stof licht te happen in mijn geval
http://www.martens-tweewielers.nl/shop/ ... 23&lang=NL
- jimmyvlb
- Mountainbiker
In een afdaling gaat het niks uitmaken hoor of je ingeklikt zit of niet. Als je tegen de grond moet gaan, ga je toch hoor. Ik vind het zelfs veiliger ingeklikt, je hebt minder de neiging om je voetje te zetten en gaat dus ook sneller de juiste lijn zoeken.
Want ook, 1 keer voetje zetten en daardoor natte of modderige zolen zorgen er wel voor dat de pret snel over is op flats.
Want ook, 1 keer voetje zetten en daardoor natte of modderige zolen zorgen er wel voor dat de pret snel over is op flats.
-
-JR-
- Mountainbiker
- Location: S-Works Epic '11 - Specialized Enduro '10 - Demo '08
Inderdaad ben ik volledige mee eens, wat Fry hierboven zegt, 'levensgevaarlijk ingeklikt te zijn' ben ik totaal niet mee eens.jimmyvlb wrote:In een afdaling gaat het niks uitmaken hoor of je ingeklikt zit of niet. Als je tegen de grond moet gaan, ga je toch hoor. Ik vind het zelfs veiliger ingeklikt, je hebt minder de neiging om je voetje te zetten en gaat dus ook sneller de juiste lijn zoeken.
Ik freeride/downhill zelfs met klikpedalen, geeft gewoon veel meer vertrouwen op ruige technische zones door dat je geen rekening moet houden met of je nog goed staat op je pedalen of niet. Denk niet dat je direct drops gaat maken maar dan is het ook een zeer groot voordeel, geen risico om je pedalen kwijt te raken in de lucht waardoor je bij landing in het beste geval even met een piepstemmetje praat en in het slechtere geval valt dus.
Nu weet ik ook wel, met five ten's dat je ook niet zo snel van je pedalen zal schieten maar het blijft toch iets anders, wat ook ambetant is dat je uw voet moet opheffen om hem terug in de juiste positie te zetten.
En aangezien je het veilige gevoel van ingeklikt te zijn al kent zul je niet zo snel gewend worden aan flats.
Want flats heeft zeker zijn voordelen, dat zeg ik niet, maar voor iemand die al de voordelen kent van klikpedalen zal niet zo snel flats als een voordeel beschouwen.
Bij de profs in het downhill is het trouwens ongeveer 60 procent met flats en 40 procent met clicks, dus clicks zullen dus echt wel ook hun voordelen hebben.
Terwijl iedereen denkt, downhill doe je met flats.
Dat je het gevaarlijk begint te vinden indien het verkeerd gaat kan ik begrijpen maar je staat er echt van versteld hoe snel je in een noodsituatie uit je pedalen raakt (eventueel wat losser zetten kan ook helpen).
Eens in een benarde situatie gezeten dat ik te laat een drop zag op een te lage snelheid en dus voorwiel naar beneden duikte en ik er over, fiets bleef hangen aan de drop en ik ben over mijn stuur gesprongen/gevallen. Hoe snel ik toen uit mijn clicks ben geraakt versta ik nog niet, maar bedoel hiermee als het echt moet ben je er echt wel in een fractie uit.
Ook bij serieuze valpartij blijf je echt niet hangen aan je fiets hoor, ze springen er zo i zo vanzelf uit.
En wat 'jimmyvlb' zegt, je gaat er technisch inderdaad beter door rijden, door dat je bij bochten niet zo snel je voet zal zetten als steun. Wat zal maken dat je beter je bochten zal beginnen nemen.
Om het even te vergelijken met motocross, Stefan Everts zette bijna nooit zijn voet bij bochten nemen...
Mijn ideale combinatie zijn voorlopig Time Z (strong)-pedalen met Shimano AM45-schoenen. Door de robuuste kooi van die Z-pedalen heb je toch nog iets grip wanneer je door iets toch even met een voet uitgeklikt staat, duw hem er wel zo snel mogelijk terug in want ideaal is het natuurlijk niet maar je hebt toch redelijk wat grip hoor.
Als je bij shimano wilt blijven denk ik dat je best deze kunt nemen, http://www.chainreactioncycles.com/Mode ... delID=4516 of http://www.chainreactioncycles.com/Mode ... odelID=771