Getik stuur carbon fiets

Over alles wat met mountainbike te maken heeft kan je hier je ei kwijt!
Speedy Pinegel
Mountainbiker

Getik stuur carbon fiets

Post by Speedy Pinegel »

Momenteel heb ik het probleem dat als ik bergop rijd en aan mijn stuur moet trekken, ik een getikt hoor.

Nu heb ik alles eens los gezet en gedemonteerd, vervolgens alles terug ingevet met shimano anti-seize (ook stang van voorvork) en terug vastgezet. De stelmoer maar tot handvast en niet overvast natuurlijk.

In de hoop dat het probleem nu zou opgelost zijn, is het net iets erger.

Kan iemand mij hier mee verder helpen? Kan het zijn dat toch alles te vast staat en er torsie ofzo op zit of staat eerder alles te los ofzo?

Alvast bedankt.
aresius
Mountainbiker

Post by aresius »

Ben je nergens een vijsje vergeten? Soms komt het getik van een totaal onverwachte plaats.

En ten tweede waarom moet je trekken aan uw stuur tijdens het klimmen?
Speedy Pinegel
Mountainbiker

Post by Speedy Pinegel »

Ben geen vijs vergeten en ja je trekt toch automatisch harder aan het stuur bij bergop rijden.
Sunn Xtreme
Expert

Post by Sunn Xtreme »

kans bestaat dat het aan het scheuren is.
bij carbon heb je altijd crack geluidjes, als deze begint te scheuren.
het gaat vrij langzaam, bij een aluminium heb je het effect dat het wat een klein beetje scheurt en dan gewoon afknapt.

dubbel checken !!
carbon vertoont in de eerste plaats haarscheurtjes, gelijklopen met hun structuur. in de 2e fase, word de scheur veel duidelijk zichtbaar, vooral in de vernislaag zet deze zich door. als je denk daar iets in te zien, en je voelt duidelijk een oneffenheid op die plaats in de laklaag, dan is het zover.
Sunn Xtreme
Expert

Post by Sunn Xtreme »

[quote="aresius"]Ben je nergens een vijsje vergeten? Soms komt het getik van een totaal onverwachte plaats.

En ten tweede waarom moet je trekken aan uw stuur tijdens het klimmen?[/quote]

ooit al bergop gereden ?
op steilere stukken en zeker als ze nogal slecht bereidbaar zijn, ga je automatisch aan het stuur trekken, om zo meer kracht te kunnen zetten bij het pedaleren.
zelfs op de weg met een koersfiets, op steile stukken, ga je aan het stuur trekken.
hoe intensiever je je inspant, te harder de reflex op aan het stuur te trekken.

ook in tijdritten : de triatlonbeugels die daarvoor gebruikt worden (ja, ze vinden hun oorsprong in de triatlon), zorgen ervoor dat door midden van wat trekkracht, het lichaam meer kracht kan genereren en sneller te gaan rijden.
combineer dat met een zadel dat net een tikje extra steun geeft voor zijn vorm, en je gaat gewoonweg harder en vlotter.
aresius
Mountainbiker

Post by aresius »

Sunn Xtreme wrote:
aresius wrote:Ben je nergens een vijsje vergeten? Soms komt het getik van een totaal onverwachte plaats.

En ten tweede waarom moet je trekken aan uw stuur tijdens het klimmen?
ooit al bergop gereden ?
op steilere stukken en zeker als ze nogal slecht bereidbaar zijn, ga je automatisch aan het stuur trekken, om zo meer kracht te kunnen zetten bij het pedaleren.
zelfs op de weg met een koersfiets, op steile stukken, ga je aan het stuur trekken.
hoe intensiever je je inspant, te harder de reflex op aan het stuur te trekken.

ook in tijdritten : de triatlonbeugels die daarvoor gebruikt worden (ja, ze vinden hun oorsprong in de triatlon), zorgen ervoor dat door midden van wat trekkracht, het lichaam meer kracht kan genereren en sneller te gaan rijden.
combineer dat met een zadel dat net een tikje extra steun geeft voor zijn vorm, en je gaat gewoonweg harder en vlotter.
Ja hoor al veel bergop gereden, de Ardennen is m'n favoriete speeltuin...
Maar ik zal er eens op letten of ik aan m'n stuur trek, bewust doe ik het in elk geval niet.
Gewoon gewicht naar voor brengen en dan "rustig" omhoog peddelen. Op steile klimmen heb ik wel het gevoel dat ik aan m'n stuur hang, maar eraan trekken doe ik niet
Ik moet ook wel vertellen dat ik weinig op kracht rij, vooral op souplesse

Maar soit, hopelijk is er niets mis met uw frame
Speedy Pinegel
Mountainbiker

Post by Speedy Pinegel »

Hopelijk is er inderdaad niks kapot nu en hopelijk niet te vast vastgezet.

Is carbon op deze manier snel kapot?
Lonneke
Mountainbiker

Post by Lonneke »

Speedy Pinegel wrote:Hopelijk is er inderdaad niks kapot nu en hopelijk niet te vast vastgezet.

Is carbon op deze manier snel kapot?
je kan hiervoor een momentsleutel aanschaffen
Speedy Pinegel
Mountainbiker

Post by Speedy Pinegel »

Heb nu alles gedemonteerd en gecontroleerd.
Heb mij al een pasta van parktool aangeschaft voor carbon onderdelen te monteren en een momentsleutel ga ik mij nog aanschaffen.

Bij de controle heb ik echter wel een krasje gezien, maar moest goed kijken en onder het juiste licht. Het krasje was ook amper voelbaar met mijn nagel en hoop dat dit niets ernstig is.

Valt een barst goed op of kan dit ook op een kras lijken?

Heb voorlopig alles handvast gezet en ga morgen eens langs de fietsenmaken om dit door hem te laten controleren en vast te zetten met momentsleutel.

Heb weer iets bijgeleerd en hopelijk op tijd en niet via de harde weg. Ben er al wel slecht van en hoop echt dat het niks is en voorvork niet kan weggooien :(.
Estivie
Mountainbiker

Post by Estivie »

Mijn koersfiets heeft ook een carbon vork & die "krakt" ook al wel eens. 'k heb me daar nog nooit echt druk in gemaakt, volgens mij heb je dat altijd wel een beetje met carbon?

Uiteraard mag je het niet te hard aandraaien, bij montage van/op carbon onderdelen altijd een momentsleutel gebruiken!
Post Reply