onderhoud na TT

Hoe vervang ik versleten remblokken, kan ik mijn voorvork zelf onderhouden, reinigen van de ketting,...
easy rider
Mountainbiker

onderhoud na TT

Post by easy rider »

wat is het beste na een TT(als ge gene tijd hebt om de fiets dadelijk schoon te maken):
fiets afspuiten na TT en laten staan tot in de week tot als ge de tijd hebt om hem schoon te maken ofwel de modder op de fiets laten hangen en pas afspuiten als ge tijd hebt om hem dadelijk te poetsen.
vooral nu met de winter voor de boeg is dit wel van belang.
wat is jullie gedacht?
Mountainbiker
Location: Trek Elite 9.8 '04-'05-'07-'09/Trek 8500/Cannondale Flash carbon 29'er/KTM 27,5"/Specialized Epic

Post by »

Afspuiten en laten staan zonder meer is een goeie oplossing als je snel van onderdelen wenst te veranderen :wink: . Ikzelf sproei de grootste modderklompen eraf na de TT,smeer de voor en achterversnelling en kuis de ketting af en ook smeren natuurlijk.En bij thuiskomst volgt de 'echte poetsbeurt'...
splash
Mountainbiker

Post by splash »

aangezien het meestal file is na een tt om de fiets af te spuiten, doe ik da gewoon thuis.
thuis met de tuinslang/hogedrukreiniger (op lichte stand) afspuiten tot al de moder der ewa af is, dan afkuisen met een spons, afdrogen, ketting afdrogen, invetten, beetje laten trekken en dan de ketting weer 'droogwrijven"
nothing 's impossible
Mountainbiker

Post by nothing 's impossible »

Het maakt niet veel uit, maar het kuisen is wat makkelijker als de mud nog vers is.
Verder gewoon zorgen dat je de ketting/cassette, bladen tegen roest beschermt als ze nat geworden zijn.

Als de ketting, derailleurs en vorkbenen (en eventueel achterdemper en scharnieren) proper en zonodig gesmeerd zijn kan verder eigenlijk weinig kwaad aan een fiets.

Het gebeurt regelmatig dat ik met een nog vuil frame aan een toerke start, gewoon omdat ik er niet toe gekomen ben de boel op te blinken.
Point7
Mountainbiker

Post by Point7 »

Ketting smeren na een poetsbeurt op de afspuitstand op een TT is noodzakelijk heb ik gemerkt deze week.

Ik had mijn bike zeer proper afgespoten en dacht bij thuiskomst "ik zal de ketting wel in de week goed poetsen". [-X #-o

Ik een paar dagen later naar de opbergruimte (half openlucht) en ik verschoot mij nen bult. Heel mijn ketting verroest. #-o :(

Direkt maar een grondige poetsbeurt gegeven en ingesmeert. De volgende keer ga ik ook zo snel mogelijk alle crusiale zaken insmeren na een TT.

Om terug te komen op de vraag. Verse modder gaat er het beste af. Ik zou zeker het grootste vuil er zo snel mogelijk af doen en later kun je het nog afwerken als je wil, maar dus wel oplettten voor roestgevoelige onderdelen.
yeti
Mountainbiker

Post by yeti »

Point7 wrote:Ketting smeren na een poetsbeurt op de afspuitstand op een TT is noodzakelijk heb ik gemerkt deze week.
Of ge gebruikt de connex 9x1 ketting. :D Deze is volledig in inox en roest dus nooit. Het gebeurt bij mij dikwijls dat ik de ketting vergeet te smeren, en dat pas het weekend erop doe voor ik een nieuwe tocht rij. Geen probleem, wat betreft de ketting toch.

En, ik weet het wel, zo hoort het eigenlijk niet te gebeuren. :drunk:
nothing 's impossible
Mountainbiker

Der zijn ook smeermiddelen die, ondanks een TT en de afspuitstand nog voldoende bescherming bieden tegen roest.

Ik geloof dat de alivio ketting (die donkere) ook rvs is.
A d r i
Mountainbiker

Post by A d r i »

Roest doet niks af aan de werking van een ketting.

Ik kuis mijn fietsen zo rap mogelijk.

Voor een klein spatje hier en daar moet je niet met water kuisen, dat is voor niks nodig. Beetje afborstelen en zorgen dat de ketting proper is.

Als je de bike afspuit, is het wel zaak hem ook met een sopje te wassen, en af te drogen. Volledig !
Dat duurt geen half uur.

Ketting smeren en klaar.

Wat smering betreft, gebruik White Lightning en je ketting is altijd proper. Trekt immers geen vuil aan !
nothing 's impossible
Mountainbiker

ADRI,

Dan heb ik nog wel een paar kettingen voor u liggen :lol: :wink:

Een beetje roest langs buiten kan weinig kwaad, (maar als roest in de ketting terechtkomt is dat zeker even slecht als zand).
En eens een ketting slecht begint te plooien is het rendement toch ver te zoeken!

Over afwassen met zeep en afdrogen heb je natuurlijk gelijk, maar ik ben soms wat minder categoriek, gewoon schoonspuiten, achterop de wagen en thuis smeren.
Als je wil dat je fiets weer blinkt een sopje en wax !

Van de smerende capaciteiten van white lightning ben ik wat minder tevreden, maar de boel blijft idd.redelijk proper.
A d r i
Mountainbiker

Post by A d r i »

Proper bestek eet beter, zei mijn moeder altijd.
Post Reply