Met de fiets naar het werk ...

Over alles wat met mountainbike te maken heeft kan je hier je ei kwijt!
Streets
Mountainbiker
Location: rohloff-Streets-bike;Ronin 110 voorvork; Magura firm tech remmen; Rohloff naaf

Post by Streets »

Mojobiker wrote:Die 0,20€ per kilometer, dat klinkt wel als muziek in de oren natuurlijk. Hopelijk komt dat er deze keer echt door.
waar vind ge dit?
van horen zeggen?

Je mag zoveel krijgen als je wil, maar alles boven de 15ct is belastbaar
LuckyIron
Mountainbiker

Post by LuckyIron »

Streets wrote:
waar vind ge dit?
van horen zeggen?

Je mag zoveel krijgen als je wil, maar alles boven de 15ct is belastbaar

Fietsvergoeding stijgt, bedrijfsfiets wordt fiscaal vrijgesteld

De Kamercommissie Financiën heeft beslist de fietsvergoeding voor woon-werk-verkeer op te trekken van 0,15 naar 0,20 euro per kilometer. Voortaan zal de vergoeding ook worden geïndexeerd. Daarnaast komt er een fiscale vrijstelling voor werknemers die van hun werkgever een bedrijfsfiets krijgen. Tot nu toe moeten ze daar belastingen op betalen omdat dit wordt beschouwd als een voordeel in natura.

De maatregelen werden geïntegreerd in het economisch relanceplan en dat wordt binnen twee weken in plenaire vergadering goedgekeurd.

Fietsersbond: "Historisch"
De Fietsersbond reageert uiterst tevreden. "Dit kan het fietsgebruik sterk stimuleren", zegt Fietsersbond-voorzitter Patrick D'Haese. Volgens de Fietsersbond hebben ook de werkgevers alle baat bij fietsende werknemers. "Fietsende werknemers zijn minder afwezig wegens ziekte, hebben minder arbeidsongevallen op de werkvloer en zijn productiever", luidt het. "Bovendien leveren de fietsende werknemers een enorme bijdrage aan het verminderen van de geldverslindende files op onze wegen."

De Fietsersbond hamert er ook op dat het potentieel voor het fietsgebruik in het woon-werkverkeer groot is. Zo is een derde van alle verplaatsingen in het woon-werkverkeer minder dan 5 kilometer. Toch gebruiken 4 op de 10 mensen voor die verplaatsingen van 5 kilometer nog steeds de wagen.

bron: hln.be
Michaël
Mountainbiker

Post by Michaël »

Da's ook goed nieuws voor mij.
Dan zou ik 13 euro per dag krijgen voor twee uurtjes fietsen. =D> =D> =D>
soapwater
Mountainbiker

Post by soapwater »

Sinds januari krijg ik ook fietsvergoeding... €0.15/km. Goed voor +/- 150€ per maand. Meer dan genoeg om mijn fietske te onderhouden :lol:
Heeft iemand officiële info over het verhogen en indexeren van deze vergoeding?
marzokki NQH
Mountainbiker

Post by marzokki NQH »

Officiële info: linknaar de Kamer.
Je moet vervolgens het eerste amendement openen om de nieuwe regeling te lezen.
Lager op de pagina kan je de evolutie van het dossier in de gaten houden. Zoals je ziet, is het ontwerp dus op 18 februari in de (laatste) Commissie aangenomen.
Serge R
Mountainbiker
Location: Welke ik ook kies ferro, non-ferro of carbon koolvezel epoxy, stoempen moet ik toch

Post by Serge R »

jimmyvlb
Mountainbiker

Post by jimmyvlb »

alleen staat er ook een beperking op het aantal kilometers... #-o

of zie ik dit verkeerd?

volgende staat ook in het amendement:
De vergoeding is slechts verschuldigd indien de
afstand die de werknemer tussen de woonplaats en
de arbeidsplaats afl egt meer dan één kilometer bedraagt.
Wanneer de vergoeding verschuldigd is, wordt
die berekend a rato van ten minste 5 en ten hoogste
20 kilometer per traject.
dus ook al doe je 32 kilometer enkel, dan zul je slechts 20km enkele reis uitbetaald worden? dus maximaal (0.20x 20 x 2) =8 euro per dag?
Michaël
Mountainbiker

Post by Michaël »

Ik dacht dat dit nu maximum 200km per dag was (heen en terug)
Zal dit dan veranderen naar slechts 40km? Dan is deze verhoging voor mij een slechte zaak met 33km enkel.
Leo
Mountainbiker

Post by Leo »

jimmyvlb wrote:alleen staat er ook een beperking op het aantal kilometers... #-o

of zie ik dit verkeerd?

volgende staat ook in het amendement:
De vergoeding is slechts verschuldigd indien de
afstand die de werknemer tussen de woonplaats en
de arbeidsplaats afl egt meer dan één kilometer bedraagt.
Wanneer de vergoeding verschuldigd is, wordt
die berekend a rato van ten minste 5 en ten hoogste
20 kilometer per traject.
dus ook al doe je 32 kilometer enkel, dan zul je slechts 20km enkele reis uitbetaald worden? dus maximaal (0.20x 20 x 2) =8 euro per dag?
Dat betekent dat vanaf je 55 km of meer maakt per dag, de nieuwe regeling financieel een achteruitgang betekent.

Het voordeel is wel dat iedereen recht heeft op een vergoeding :-D maar dan jammer genoeg met een kilometerbeperking :(
LuckyIron
Mountainbiker

Post by LuckyIron »

die beperking van het aantal kilometer was juist afgeschaft, allé, bij ons op 't werk toch.

Vroeger kreeg je inderdaad maar tot een bepaald aantal kilometer (30 dacht ik), een paar jaar terug werd die opgeheven en was het aantal kilometers onbeperkt.
Post Reply