Zonnepanelen

Omdat het niet altijd over mountainbike hoeft te gaan...... Zet een boompje op over alles wat NIET met mountainbike te maken heeft maar hou het wel deftig.
ad24
Mountainbiker

Post by ad24 »

ik sta volledig achter de zonnepanelen kwestie maar wat ik niet kan hebben dat is dat de factuur van mensen zoals ik die er geen hebben mee de hoogte ingaat! :evil:
Terwijl de gebruikers steeds meer winsten in de zak steken kunnen wij hiervoor opdraaien. Wat gaat het worden binnen 5 a 10jaar mss kunnen we ons inkomen doorstorten naar de 1 of andere energieleverancier :-?

Toen we ons huis gekocht hebben was het net de beginfase van de zonnepanelen.
Wij kunnen er echter geen plaatsen doordat onze dakconstructie dit niet kan hebben.
Maw alvorens er kunnen geplaatst worden dienen wij een vernieuwing van dak te voorzien = € +- 40.000,00 afbraak en wegvoeren oud /deel van houtwerk nieuw / isoleren / dak.
Leg hier nog eens een dikke €22.000,00 zonnepanelen bij en het is bij wijze van spreken onhaalbaar, wetende dat er vele andere zaken dienen aangepakt te worden in de komende jaren.

Dusja, we zullen vanaf nu dan maar 200€/jaar meer betalen aan elektriciteit, verdikke #-o
MirFlash
Mountainbiker

Post by MirFlash »

Er zijn altijd zaken waar we naast vissen.
Ak et geweten, is zo oud als de mensheid.

M'n buur heeft zaken gedaan dat ik misschien ook had beter moeten doen, omgekeerd ik heb in zaken geinvesteerd dat hij nt gedaan heeft en nu zit hij met de gebakken peren.
Iedereen heeft zijn prioriteiten, het is onmogelijk om iedereen tevreden stellen.

Nu het probleem van het dak als er een tuin aanwezig is kan er altijd panelen geplaatst worden.
Tuinhuisje (enfin huis dan in dit geval) tracker (moeilijk te plaatsen maar ik heb er al gezien waar je het voor onmogelijk zou denken)
vb van tuinconstructie.

Image
Wordt gebruikt als hout stockage ruimte nu dacht ik.

Ik heb er ook al gezien dat de panelen precies als een serre opgebouwd zijn op het einde van de tuin (dus steken 50 cm boven de grond)

Alleen als er gn tuin aanwezig is wordt het moielijk.

Nu heb ge echt gn mogelijkheden (zoals daarnet aangehaald moet ge al bijna op een appartement wonen om echt niks te kunnen doen)
Als er niks meer overblijft
Dan kunt ge nog altijd investeren in hernieuwbare energie, vb aandelen van Ecopower of hoe ze ook heten de laatste jaren bracht dat toch 6% op zoiets, vele beter dan om het even welke investering (nemen we dan de klassieke) de laatste jaren.

Is nt evident maar de kop in het zand steken is vlugger gedaan.

Ander vb, ja ik heb ook panelen, en al een tijdje, toen ik dat besliste verklaarde iedereen mij zot, da breng nt op na 10 jaren is da om de bom etc etc....
In 2007 naar een info vergadering geweest op het werk, toen was ik de enigste die zijn XL aangesproken heeft en in 2008 lagen die er.
Ondertss met al die heisa daar rond zijn ze als vliegen komen vragen en en marcheert da ? Brengt da een beetje op ? en de laatste 6 maanden is da een diarree aan "new found believers".

Ik zou zeggen, doe niet mee met de kudde, uw enige vriend in die zaken is XL en diene vriend kan u zeggen of het interessant is of niet.

Conclusie : Ik wordt nt rijk met die winsten, want alles wordt opnieuw geinvesteerd in nieuwe maatregelen om ons totaal verbruik te minderen, zij het van warmwater, verwarming etc etc.
Ter info sedert ik panelen heb letten we meer op en is ons verbruik drastisch vermindert (in feite nt normaal wat ons vroeger verbruik was).

Die verhoging dat we tegenwoordig meemaken is niks met hetgeen ons te wachten staat !! En deze zullen niks te maken hebben met GSC's.
Dat staat als een paal boven water, enfin hopelijk zullen we gn stroomonderbrekingen moeten meemaken.
Ter info, vandag de dag kopen we elektriciteit bij de duitsers als bij de fransen.
De duitsers hebben nu al een eigen probleem met het uitschakelen van de KC's, Frankrijk heeft ook meer en meer problemen en beginnen ook al op de limiet te zitten, als we straks bij ons de 7 groepen uitzetten, met wat gaan we dat vervangen ?
In Wallonie zijn er 400+ nieuwe windmolens gepland en nog een paar nieuwe TGV's, maar die windmolens da's niet genoeg om de 3 groepen van Tihange te overbruggen. Met die nieuwe TGV's gaan we er misschien in slagen om een status quo te bereiken.

Tja ik zou zeggen volgend jaar begin ik met een cursus kaarsen maken kan altijd van pas komen :lol:

PS2 :Met onze belasting betalen we nog altijd voor de KC's en het zal nog lang duren zeker als ze gaan beginnen met de ontmanteling, want voor zover ik mij herinner, al heeft Electrabel een verplichting van X miljoenen weg te zetten voor de ontmanteling, da's nog altijd op papier, 'k dacht niet dat daar een reele conto tegenover staat, en zelfs met de verhoging van de kostenlast voor Electrabel voor deze aktiviteit, wie zal de rest betalen denkt ge ? Er zijn nog prettige verassingen die op ons afkomen.

Ondertss de duitsers hebben het begrepen, zij gaan voor de 30% uit hernieuwbare bronnen.

In B, zijn we nog altijd aan het vechten voor né lap grond rond BXL, my God.
HILSeT
Mountainbiker
Location: Vanalles, als het maar grote wielen zijn met dikke banden en liefst ne SingleSpeed

Post by HILSeT »

ff technische ervaring.
Wanneer je installatie (omvormer) ver van je teller ligt zie dan dat je een genoeg dikke kabel hebt liggen. 6 of 10mm2 of zelfs meer, want er is een spanningsval van een aantal volts, die je best kan missen als het er op aan komt.
Wij zitten met een ?onstabiel? net dat Eandis al heeft verlaagt van 242V gemiddeld naar een goei 230V. Alles lijkt dus nu in orde.
Mijn omvormer valt nu sporadisch nog uit maar wanneer er dikke wolken zijn en dan terug fel zonlicht gaat de spanning aan de omvormer vlot naar 250V en bij 252V valt die uit (veiligheid).
Sommigen die hun grafieken niet nazien weten zefs niet dat hun installatie niet behoorlijk werkt, de omvormer staat dan in wacht voor 10' en probeert dan terug de spanning op het net te zetten. Zo ben je al vlug wat KW kwijt, maar voornamelijk dat op- en afschakelen van de omvormer is niet echt bevorderlijk voor zijn levensduur.
Image
Hier kan je zien wanneer de omvormer uitgevallen was. Waarden op 0KW zijn echt uitval niet gewoon weinig zon.
Ik weet niet dat ons elektriciteitsnet/transfo's voorzien is op al die geleverde energie die in 1 keer op het net moet...
endorfin
Mountainbiker

Post by endorfin »

Klopt volledig van dat net, maar je kan je omvormer zijn grenzen wel instellen.

Maar vooral SMA heeft hier vaker problemen mee, Kaco o.a. is ingesteld op de duitse markt en daar doen ze niet zo moeilijk met die +252V.
rombaft
Mountainbiker
Location: Canyon 29'er, CUBE 26" fixed fork, Canyon ultimate CF 8,0

Post by rombaft »

pearl jam wrote:
rombaft wrote:
pearl jam wrote:Heeft er al iemand ne keer gedacht wat te doen als de zonnepanelen na een jaar of 10 niet meer werken? Kpeize dat er enorme recyclage bedragen gevraagd zullen worden voor deze nieuwe technologie.
ik heb daar al eens over nagedacht en ik denk dat je nog geld zal krijgen voor je kapotte afgedankte pannelen, immers een zonnepaneel is heel erg recycleerbaar

Glasplaat = recycleerbaar
siliciumcellen zijn in princiepe heel inert, het is de hars waar die inliggen die verkleurd waardoor er door de jaren heen minder opbrengst komt, samen met het etsen van het glas, als men de hars er vantussen smelt kan men de cellen opnieuw gebruiken als grondstof
aluminium kader = recycleerbaar
het kleine bakje met de diodes achteraan bevat niet meer electronica dan de afstandsbediening van je tv bij wijze van spreken

bovendien is een zonnepaneel welke hier eventueel te weinig rendement opbrengt daarom nog niet kapot, dit kan eventueel opgekocht worden en naar arme (zuiderse) landen gebracht worden waar ze wel nog opbrengen (meer zon, minder electriciteitsverbruik ginder) , ideaal voor heel remote liggende dorpjes.

alstublieft
Wait and see, uw theorie klinkt goed maar kvrees ervoor.
Er gaan er nog veel verschieten met hun zonnepanelen!
kvind het een mega uitvinding maar het staat nog in zijn kinderschoenen.
staat allesbehalve in zijn kinderschoenen, de techiek bestaat al tientallen jaren en is poepsimpel, alleen worden ze niet geproduceerd op een schaal zoals er nu bv wagens gemaakt worden, moest dit erdoor komen zou de prijs wel sterk kunnen zakken, de technologische vooruitgang zal er ook zijn maar geen spectaculaire stijgingen in rendement te verwachten.

zoals eerder gezegd, zonnepanelen zijn heel makkelijk te recycleren en bevatten zo goed als geen giftige stoffen, eerlijk gezegd zomaar een beetje uit de lucht gaan verklaren dat het later heel duur zal zijn zonder argumenten lijkt me gewoon stom.
Post Reply