Ik heb nu voor de eerste keer mijn nieuwe fiets gekuist op de volgende manier:
- afspuiten na de toertocht (in wieslbeke) zondag
- vandaag(maandag) fiets gewassen met spons en water en dreft
- afgespoten met water (lichte druk), gewoon om het schuim eraf te krijgen
- dan met lucht droog gespoten op alle plaatsen, extra op remschijf en derailleur en ketting
- kader ingewreven met polish
- ketting erafgehaald en gewassen met dreft, daarna drooggewreven
- ketting ontvet
- ketting gespoeld met water en drooggewreven
- ketting in een potje met vet gezet om zo een nachte te trekken en hem er morgen weer op te leggen
- lagers ingewreven met teflon olie
Voila, ben ik iets vergeten? Is dit een goeie werkwijze?
Hierna heb ik nog een vraagje, hoe krijg ik mijn ketting er weer op???????
Ik heb hem eraf gehaald met een kettingopener van decathlon (redelijk simpel mechanisme) maar nu vraag ik mij af hoe ik hem er gemakkelijk weer op krijg. Kan iemand me helpen?
Ketting invetten,inspuiten of druppelen?
Hoe vervang ik versleten remblokken, kan ik mijn voorvork zelf onderhouden, reinigen van de ketting,...
- kampfschwein
- Mountainbiker
Het makkelijkst is het als je er een powerlink tussenplaatst. Dit is eigenlijk een snelsluiter zodat je je ketting er zonder gereedschap af kan halen. Als je met een kettingpons je ketting losmaakt en daarna het pinnetje er terug in perst maak je ze op die plaats iets minder stevig.kampfschwein wrote: Hierna heb ik nog een vraagje, hoe krijg ik mijn ketting er weer op???????
Ik heb hem eraf gehaald met een kettingopener van decathlon (redelijk simpel mechanisme) maar nu vraag ik mij af hoe ik hem er gemakkelijk weer op krijg. Kan iemand me helpen?
- Streets
- Mountainbiker
- Location: rohloff-Streets-bike;Ronin 110 voorvork; Magura firm tech remmen; Rohloff naaf
man mankampfschwein wrote:Ik heb nu voor de eerste keer mijn nieuwe fiets gekuist op de volgende manier:
- dan met lucht droog gespoten op alle plaatsen, extra op remschijf en derailleur en ketting
- ketting ontvet
- ketting in een potje met vet gezet om zo een nachte te trekken en hem er morgen weer op te leggen
zo een werk, rij je niet beter alle dagen met de fiets dan heb je veel minder onderhoud
StR.
Ik gebruik Motorex wet lube in de winter en dry lube in de zomer.
Tussen mijn ketting zit een missing link als schakel en als ze echt vuil is haal ik ze eraf en gebruik ik tix ontvetter om ze echt proper te maken.
Daarna goed reinigen met water daarna met een sopje goed droogmaken en daarna goed in spuiten met wet of dry lube afhankelijk van het weer.
Tussen mijn ketting zit een missing link als schakel en als ze echt vuil is haal ik ze eraf en gebruik ik tix ontvetter om ze echt proper te maken.
Daarna goed reinigen met water daarna met een sopje goed droogmaken en daarna goed in spuiten met wet of dry lube afhankelijk van het weer.
kettingonderhoud
ik doe het als volgt:
-ketting uit elkaar halen en afspoelen op de spoeltafel met chemische ontvetter/reiniger
-ketting laten drogen (ophangen boven de gasconvector)
-droge ketting schakel per schakel indruppelen met cyclon race
(geen MTB) - neem altijd een klein busje mee tijdens lange ritten (natte omstandigheden)
-nachtje laten ligggen en nog eens indruppelen
-aangezien ik met 2 kettingen werk heb ik een hele week tijd om ze in orde te bregen (enkel tochten tijdens weekend)
op reis
-ketting goed afkuissen en afspoelen met een sopje
-ketting laten drogen
-ketting inspuiten met teflonspray (zwart / roze bus)
grtz
L
-ketting uit elkaar halen en afspoelen op de spoeltafel met chemische ontvetter/reiniger
-ketting laten drogen (ophangen boven de gasconvector)
-droge ketting schakel per schakel indruppelen met cyclon race
(geen MTB) - neem altijd een klein busje mee tijdens lange ritten (natte omstandigheden)
-nachtje laten ligggen en nog eens indruppelen
-aangezien ik met 2 kettingen werk heb ik een hele week tijd om ze in orde te bregen (enkel tochten tijdens weekend)
op reis
-ketting goed afkuissen en afspoelen met een sopje
-ketting laten drogen
-ketting inspuiten met teflonspray (zwart / roze bus)
grtz
L
- Guy S.
- Mountainbiker
Kijk hier maar eens: http://www.kmcchain.nl/index.php?option ... &Itemid=25
Zoals je daar kan lezen: te grondig ontvetten is niet goed!
Liever geen ontvetters of chemische produkten gebruiken om de ketting te reinigen.
Hier staat ongeveer hetzelfde advies, jammer genoeg alleen in 't duits.
http://www.rohloff.de/de/info/faq/faq_d ... index.html
Zoals je daar kan lezen: te grondig ontvetten is niet goed!
Liever geen ontvetters of chemische produkten gebruiken om de ketting te reinigen.
Hier staat ongeveer hetzelfde advies, jammer genoeg alleen in 't duits.
http://www.rohloff.de/de/info/faq/faq_d ... index.html
- kampfschwein
- Mountainbiker
Post by kampfschwein »
kampfschwein schreef:
Ik heb nu voor de eerste keer mijn nieuwe fiets gekuist op de volgende manier:
- ketting ontvet
man man
zo een werk, rij je niet beter alle dagen met de fiets dan heb je veel minder onderhoud
StR.
Is zoveel werk niet hoor (half uurke)
Nu vraag ik mij af of dat wel goed is mijn ketting in potteke kettingolie leggen en pas de dag voor de toertocht er weer uithalen en opleggen? Als ik hier hoor van gasten die hem maar indruppelen. Doe ik dan niet aan overdaad?