welke sport vergt de beste atleet
Meer info over hoe je best eet en drinkt, het gebruik van een hartslagmeter of spierstimulatietoestel, hier kan je ervoor terecht.
- nothing 's impossible
- Mountainbiker
Post by nothing 's impossible »
Last edited by nothing 's impossible on Wed 01 Sep 2004 12:06, edited 1 time in total.
- nothing 's impossible
- Mountainbiker
@ Viper, Is ondertussen wel al een jaar geleden!
Had anaerobe drempel bepaald met een conconni veldtest op de weg, om de 500 meter 2 km per uur derbij.
Is op het denderpad, daar moet je nooit stoppen en blijft de wind redelijk constant van richting.
Had test 3 weken na mekaar herhaald en der zat weinig verschil tussen de verschillende uitslagen: 158, 162, 160, ik nam 160 als drempel.
Ik heb geen lactaattest uitgevoerd.
mijn max hartslagzit zat op 198, mijn drempel op 160
Die drempel kwam nog overeen met een labotest die we eens gedaan hebben op het sportkot, toen op de hometrainer met lactaattest, de lactaatgegevens ken ik niet meer maar de 4 mmol grens lag toen wel nog wat hoger.
Heb laatst nog eens met de HR monitor gereden en heb willen merken dat mijn drempel al wat hoger ligt, zeker rond de 163/164.
En ik rijd gerust 2-3 uur aan hartslag 164. Liefst niet alleen, maar met wat volk erbij (zij op hun koersfietske bvb.)
Volgens mij zijn ze in de boekskes altijd nogal kwistig met volume en gierig met qualiteit.
Der zijn trouwens heel veel mtb'ers die nooit volume getraind hebben of trainen maar steeds de pees derop leggen en die met heel weinig kilometers 2/3 x per week toch meer dan redelijke niveau's behalen.
(Op een b epaald ogenblik komen ze wel aan een plafond op die methode en gaan ze ook de trainigsduur moeten verhogen).
Daarmee zeg ik niet dat dit de perfecte methode is, het is beter (voor gezonder en blijvender resultaten) om vanuit volume vertrekken, maar je moet er op een bepaald moment wel eens de pees opleggen, anders blijf je in de 2' league!
Als je de trainingsduur niet verder kan (wil) verhogen is de enige mogelijkheid de intensiteit omhoog te brengen.
Had anaerobe drempel bepaald met een conconni veldtest op de weg, om de 500 meter 2 km per uur derbij.
Is op het denderpad, daar moet je nooit stoppen en blijft de wind redelijk constant van richting.
Had test 3 weken na mekaar herhaald en der zat weinig verschil tussen de verschillende uitslagen: 158, 162, 160, ik nam 160 als drempel.
Ik heb geen lactaattest uitgevoerd.
mijn max hartslagzit zat op 198, mijn drempel op 160
Die drempel kwam nog overeen met een labotest die we eens gedaan hebben op het sportkot, toen op de hometrainer met lactaattest, de lactaatgegevens ken ik niet meer maar de 4 mmol grens lag toen wel nog wat hoger.
Heb laatst nog eens met de HR monitor gereden en heb willen merken dat mijn drempel al wat hoger ligt, zeker rond de 163/164.
En ik rijd gerust 2-3 uur aan hartslag 164. Liefst niet alleen, maar met wat volk erbij (zij op hun koersfietske bvb.)
Volgens mij zijn ze in de boekskes altijd nogal kwistig met volume en gierig met qualiteit.
Der zijn trouwens heel veel mtb'ers die nooit volume getraind hebben of trainen maar steeds de pees derop leggen en die met heel weinig kilometers 2/3 x per week toch meer dan redelijke niveau's behalen.
(Op een b epaald ogenblik komen ze wel aan een plafond op die methode en gaan ze ook de trainigsduur moeten verhogen).
Daarmee zeg ik niet dat dit de perfecte methode is, het is beter (voor gezonder en blijvender resultaten) om vanuit volume vertrekken, maar je moet er op een bepaald moment wel eens de pees opleggen, anders blijf je in de 2' league!
Als je de trainingsduur niet verder kan (wil) verhogen is de enige mogelijkheid de intensiteit omhoog te brengen.
notting's dinges en viper : al zijt ge het niet eens, toch een leuke discussie om volgen. bravo.
post eens beiden wat jullie verstaan onder de vijf of zes trainingszones, naam en afkorting en zo.
als ik de zaak wat samenvat dan zouden de standpunten als volgt zijn :
viper zegt : ge moet vooral LSD LSD en nog eens LSD trainen
notting zegt : jaja, allemaal goed en wel, maar D3 is ook zeer belangrijk.
@notting : je kent geen biker die echt concentreert op LSD, awel ikke wel. den dezen hier. zelfs iets te veel...
@viper : en toch heeft notting ook gelijk. ikzelf heb door omstandigheden die D3 trainingen niet goed kunnen uitvoeren (al deed ik wel veel wedstrijdjes). resultaat : geen kracht genoeg bij de marathons op de lange klimmekes. allé dat is mijn interpretatie toch van mijn GRC en ironbike avonturen (al kan er meer aan de hand zijn). Hartslagen vasthouden lukte me wel, maar de macht was er niet echt.
overtraindheid is er dan weer niet, want anders rij ik zondag geen dik half uur (op de hellingen van tielt winge) boven de 175bpm...
post eens beiden wat jullie verstaan onder de vijf of zes trainingszones, naam en afkorting en zo.
@notting : je kent geen biker die echt concentreert op LSD, awel ikke wel. den dezen hier. zelfs iets te veel...
@viper : en toch heeft notting ook gelijk. ikzelf heb door omstandigheden die D3 trainingen niet goed kunnen uitvoeren (al deed ik wel veel wedstrijdjes). resultaat : geen kracht genoeg bij de marathons op de lange klimmekes. allé dat is mijn interpretatie toch van mijn GRC en ironbike avonturen (al kan er meer aan de hand zijn). Hartslagen vasthouden lukte me wel, maar de macht was er niet echt.
overtraindheid is er dan weer niet, want anders rij ik zondag geen dik half uur (op de hellingen van tielt winge) boven de 175bpm...
-
Guest
Post by Guest »
Ik moet er niet aan denken dat ik Bart Wellens zou zijnviper wrote:nothing 's impossible wrote:@ Viper
Ik heb het over extensieve duurtraining (vetverbranding)en intensieve duurtraining (onder anaerobe drempel).
Voor een trainingsdeskundige toch geen onbekende terme n dacht ik!!!!
Zal me eens bezighouden met het uitgebreid bestuderen van je site
![]()
Dank je, wat een eer :)
@ tbfkai, ik zal eens kijken hoe viper zijn zones heeft ingedeeld.
Maar om de twijfel weg te nemen, je will een marathon rijden net onder de overslagpols.
Dat moet ik nog zien gebeuren't is geen koerske van een uur zunne en Ivo is Bart Wellens nietJ
e zal dan ook trainen net onder/op de overslagdrempel.
Akkoord 5% van de training of zoiets. Het gaat hier over marathontraining op een fiets, uren onderweg, niet een tijdritje of klimtijdrit of een 10 mijl loopwedstrijd. Je moet dringend mijn site of bij ongeloof, een goed boek lezen. Bepaal regelmatig de anaerobe drempel opnieuw, je zal zien dat die beetje bij beetje stijgt.
Als de drempel daalt ben je aan het overtrainen.
- nothing 's impossible
- Mountainbiker
@ Eugene (en ook voor viper en de anderen hé)!
Zones
Aeroob:
recuperatiezone: geen stijging van melkzuur
Extensieve duur.
Zone waarin het melkzuur lichtjes stijgt, meestal wordt de 2,5 mmol grens opgegeven.
Deze zone wordt soms nog in 2 delen onderverdeeld.
Intensieve duur: net onder de drempel
anaeroob:
anaeroob alactisch, zeer korte duur, enkele seconden, maximale krachtontwikkeling
Anaeroob lactisch: verlengde spurt, met aanmaak van melkzuur.
Voor het mtb'n mag je de wisselduurtraining (fartlek, extensief en intensief afwisselend)
De tempotraining (lange duur weerstand, op de drempel fietsen gevolgd door een korte relatieve rust zodat je weerstand kweekt)
en de intervaltraining (korte inspanningen afgewisseld met korte recuperatie) niet vergeten.
@ Merlin
Het is leuk om al die dingen in gedachten te houden, maar voor mij is mtb'en vooral fun, ik heb niet de intentie om de opvolger van Meirhaeghe te worden.
Verder is Serskamp niet ver van Lede, dus je kan je altijd met eigen ogen komen overtuigen van het resultaat van mijn semi-wetenschappelijke aanpak.
Zones
Aeroob:
Extensieve duur.
Zone waarin het melkzuur lichtjes stijgt, meestal wordt de 2,5 mmol grens opgegeven.
anaeroob:
anaeroob alactisch, zeer korte duur, enkele seconden, maximale krachtontwikkeling
Voor het mtb'n mag je de wisselduurtraining (fartlek, extensief en intensief afwisselend)
De tempotraining (lange duur weerstand, op de drempel fietsen gevolgd door een korte relatieve rust zodat je weerstand kweekt)
en de intervaltraining (korte inspanningen afgewisseld met korte recuperatie) niet vergeten.
@ Merlin
Het is leuk om al die dingen in gedachten te houden, maar voor mij is mtb'en vooral fun, ik heb niet de intentie om de opvolger van Meirhaeghe te worden.
Verder is Serskamp niet ver van Lede, dus je kan je altijd met eigen ogen komen overtuigen van het resultaat van mijn semi-wetenschappelijke aanpak.
-
Guest
Post by Guest »
Ik ben dan ook geen doorsnee mens hè :Dviper wrote:Ivo die test is niks waard. Ik ga af op je waarden tijdens de GRC. Je bent zeker van die resultaten. Ok van je max. Hoe ze die overslag gemeten hebben is me een raadsel, maar ze zitten er ferm naast.tbfkai wrote:Mijn max hartslag is 182.
in de norm
Mijn overslagpols is 152 (nov. 2003).
nogal abnormaal laag voor iemand die zo veel traint met een max van 182
Mijn avHr op de GRC was 144.
een feit
Mijn avHr op de eerste beklimming lag op 162 (gedurende 50').
ook een feit?
Daar zal de zwaarste fout wel zitten zeker?
Fout? Het is totaal onmogelijk dat je 50' 10 slagen boven je overslag zit. Nog een test voor de prulenmand. Maar ontegensprekelijk zal je wel te hard die beklimming genomen hebben
Of ik overtraind ben bepaal ik meestal met mijn ochtendpols (ong. 40).
Of als ik tijdens een training mijn Hr niet meer omhoog krijg. (dit jaar eenmaal op het eind van de LCMT)
Normaal mag je rekenen dat je een inspanning van 3 uur aan 94% van je overslag kan presteren. Dat is dan vaak tussen de 2 en 2,5 Mmol lactaat. En een GRC rij je heus niet met een dergelijke gemiddeld lactaat.
Die 144 zit gewoon veel te dicht bij je vermeende overslag die ik eerder tussen de 160 en 165 schat. Overdoen die prul.
Effe serieus. Die waarden zijn dan ook een jaar oud hè en we zijn nu 9000 km later. Dus effe wachten voor een update.
Hier de resultaten van okt 2003
Na de test moest ik ook 'op het matje' komen. tijdens de nabeschouwing zeiden ze ook dat ik heel vlug verzuurde, dat vervolgens mijn verzuring stagneerde om dan weer te stijgen.
In oktober/november ga ik terug maar dan NA mijn rustperiode. Het kan zijn dat ik vorig jaar al vermoeid was toen ik aan die test begon. Ik heb deze nl. gedaan enkele dagen nadat ik een intensieve periode van 6 weken krachttraining in de fitness achter de rug had.
Nu ga ik eerst 2 weken rusten, die test doen en dan die sessie van 6 weken doen.
En der was nog van alles aan de hand. Ik had ook een sporthart enz.. enz..
Hier zie mijn resultaten nog gevondenonder een berg papier:
Longfunctie:
vitale capaciteit: 4,87 liter
E.S.W. : 4.09 liter
Tiffeneau: 84 %
Echo Doppler:LA: 28 mm Aorta: 31 mm
LV-afmetingen: - ED: 46 mm
ES: 32 mm Geen LVH, IVS: 10 mm PW: 8 mm
Inspanningsproef:
- protocol: begin 50 watt
- verhoging om de 3 minuten met 50 watt
- max. inspanning: 350 watt gedurende 64 sec.
- max hartfrequentie: 187 sl/minuut
Ergospirometrie:
De test is cardiaal begrensd. De max. zuurstofconsumptie per kg is goed (VO2 max/kg = 59,07
De relatieve uithouding is goed (AT op 57 %)
Test 14okt2003 - 45 jaar - 367 Watt
2 mmol: 175 Watt - Pols 120 - Tijd 7 min. 30 sec. - Vo2: 1,8 - 2,46 watt/kg
3 mmol: 225 Watt - Pols 141 - Tijd 10 min. 30 sec. Vo2: 2,3 - 3,16 watt/kg
4 mmol: 255 Watt - Pols 152 - Tijd 12 min. 18 sec. Vo2: 2,7 - 3,59 watt/kg
Max. prestatie: 0:19:00 - 367 Watt - 5,16 watt/kg
Melkzuur begin 1,50 - Max. melkzuur: 16,90 - Melkzuur na 20' recup: 9,80
Aeroob vermogen: 47,68 %
Gemengd aeroob-anaeroob vermogen: 21,85 %
Anaeroob vermogen: 30,47 %
Prestaties op 4 mmol: 70%
Vo2 Max op 4 mmol: 64 %
max pols op 4 mmol: 81%
Anaerobe drempel pols: 152
Anaerobe drempel prestatie: 255 Watt
Ventilatorische drempel: 2,68
Borstomvang:
in 95 - uit 89 - verschil 6
Lichaamsvet: 14,30 %
Lenigheid: 28 cm
Reactietest: links 27,2/100 sec - Rechts 28,4/100 sec
Beoordeling:
Tragere polsslagrecuperatie maar met een traag melkzuurherstel
Sterke eindverzuring
Goed max. vermogen
Zeer goede lenigheid
Goede reactie
Goed gewicht
3 kg boven ideaal presatiegewicht (= 68 kg)
RQ is niet optimaal gemeten
Goed specifiek- en een normaal fietsvermogen.
De test toont aan dat je snel in verzuring komt en daardoor iets te intensief traint. Zodat de basisuithouding momenteel licht getraind is. De basisconditie kan veel breder. Dit gebeurt door.....
Hartslagcontrole:
1. Regeneratietraining: -110
2. Uithoudingstraining:
Lange duurtraining: 110-130 (eerste laktaatstijging tot 2 mmol)
Extensieve duurtraining 130-140 (2-3 mmol)
Snelle duurtraining: 140-155 (kort bij 4 mmol)
3. Weerstandstraining of intervaltraining:
Extensief 155-170 (4-6 mmol)
Maximaal +170 (+ 6mmol)
Persoonlijke aerobe zone: bovengrens 155 - ondergrens 110
- Merlin
- Mountainbiker
touché :Dnothing 's impossible wrote:
@ Merlin
rijden jullie op 12 september de TT in Wetteren?
Pieter je kent mijn mening hé, ik zal die hier niet overdoen, daarom heb ik alles wat je in een geod boek kan vernemen op mijn site samengevat op een paar pagina's.eugene wrote:notting's dinges en viper : al zijt ge het niet eens, toch een leuke discussie om volgen. bravo.
Natuurlijk moet er D3 (zone rond de overslag) getraind worden als je optimaal wenst te presteren. Beweer ik het tegengestelde? Maar de overgrote basis moet LSD en D1 zijn. Het D3 gedeelte moet correct worden bepaald en uitgevoerd.
Dat laatste is het probleem. Weeral 2 bikers, met ervaring dan nog, beweren lang op of zelfs over hun overslag te rijden. NJet
Wat doen ze dan wel? Ferm doortrainen in D2 en denken dat ze tegen de rode zone zitten. En ook de beter getrainden rijden geen 10 uur in de bovengrens van die D2 zone. Dit is al verdikke hoog en energievretend hoor, maar dat zal je wel weten.
Oef, over de zones zijn we het toch weeral eens en zelfs over hun benaming :Dnothing 's impossible wrote:@ Eugene (en ook voor viper en de anderen hé)!
Zones
Aeroob:
Extensieve duur.
anaeroob:
@ Merlin
Nu nog akkoord worden over wat de drempel is en hoe je die zones moet mixen in een goed trainingsprogramma
Ik ben bijna zeker dat veel bij bikers gehanteerde "drempels" zich in het bereik van de extensieve duurtraining bevinden, dus rond die 2 à 2,5 Mmol. BTW, ikzelf vind 2,5 Mmol de overgangszone tussen D2 en D3. Die 2,5 Mmol is zeer vaak de grensverzuring waaraan goed getrainde atleten een loopmarathon afhaspelen, dus een constante prestatie van 2,5 à 3,5 uur.
En die zone werd dan getraind, zelfs door mij
Dat is verdikke hard hoor, wat mede mijn ongeloof spijst dat er hier bikers zijn die zo maar efkes meerdere uren in het rood rijden.