Beste all-round banden winter

Positieve of negatieve ervaringen met produkt X. Is produkt Y zijn hoge prijs waard, of koop je beter produkt Z. Jouw ervaringen kunnen interessant zijn voor collega bikers.
Mountain JOhler
Mountainbiker

Post by Mountain JOhler »

Guy S. wrote:
El Baelos wrote:Minder breed = minder rolweerstand.
Vooraan heb je liever meer grip, dus bredere band.

Maar breder is ook gelijk aan meer comfort, dus brede band achteraan is ook interessant om de schokken wat beter te filteren.
Op asfalt klopt dat, maar in het terrein heeft een bredere band minder rolweerstand, is uit tests gebleken.
Even verduidelijken:

Het profiel zal niet zo zeer de rolweerstand van de band bepalen. Het profiel zal vooral de grip bepalen die de band al dan niet zal bieden.

De rolweerstand wordt bepaald door het contactstuk tussen de buitenband en de ondergrond in de lengte richting. Bij bredere banden is dit contactstuk kleiner dan bij smallere banden, waardoor zelfs bij een 2,4" band de rolweestand kleiner kan zijn dan bij een 1,8" of 2" band.
De breedte van de band heeft zelf geen invloed op de rolweerstand.

De vergelijkende bandentest naar rolweerstand, onder andere ook van de Fat Albert 2,4", in één van de laatste Mountainbike plus magazines, bewees dit nog maar eens. De Fat Albert scoorde vele malen beter qua rolweerstand dan vele andere banden, die bovendien een pak smaller waren.
Dr.Gonzo
Mountainbiker

Post by Dr.Gonzo »

rolweerstand zit ook tussen de oren :wink:
_alain_
Mountainbiker

Post by _alain_ »

Niet altijd ;)
Ik voel weldegelijk verschil tussen een Minion super tacky en een Larssen TT
Dr.Gonzo
Mountainbiker

Post by Dr.Gonzo »

_alain_ wrote:Niet altijd ;)
Ik voel weldegelijk verschil tussen een Minion super tacky en een Larssen TT
Ja klopt wel, maar een band met goede rolweerstand duid vooral over zijn prestatie om harde ondergrond.
Matts-bart
Mountainbiker

Post by Matts-bart »

ikke met de fiets wrote:
Cavens wrote: 2.5 bar is redelijk wat druk ('k weet wel dat het op de band staat). Ik met mijn 86kg en NN reed ongeveer op 2.0 à 2.2 bar. Je zal zien dat eenmaal je de banden wat zachter zet je veel stabieler en sneller je bochten zal kunnen nemen. Onverhard zal je ook veel comfortabeler en sneller kunnen rijden.
inderdaad ; die van de school hebben direct alle druk eraf gehaald ; tussen 1.5 en 2.0 maximum ... reed ineens véééél plezanter !
Ja dieje druk dat is nog zoiets. Zelf heb ik er nog de Bontrager's opliggen (heb de fiets zo gekocht), maar heb de indruk dat als ik tss de 1,5 en de 2 bar heb, da'k sneller plat rij, dus binnenband kapot (snake bites). Nu dat ik de druk wa hoger heb, rond de 2,5 bar, heb ik dat niet meer aan de hand. Ligt dat dan gewoon aan de buitenband? dat dieje Bontrager op nix trekt?
Jerre77
Mountainbiker

Post by Jerre77 »

Jo - Mountain Rohler wrote:
Guy S. wrote:
El Baelos wrote:Minder breed = minder rolweerstand.
Vooraan heb je liever meer grip, dus bredere band.

Maar breder is ook gelijk aan meer comfort, dus brede band achteraan is ook interessant om de schokken wat beter te filteren.
Op asfalt klopt dat, maar in het terrein heeft een bredere band minder rolweerstand, is uit tests gebleken.
Even verduidelijken:

Het profiel zal niet zo zeer de rolweerstand van de band bepalen. Het profiel zal vooral de grip bepalen die de band al dan niet zal bieden.

De rolweerstand wordt bepaald door het contactstuk tussen de buitenband en de ondergrond in de lengte richting. Bij bredere banden is dit contactstuk kleiner dan bij smallere banden, waardoor zelfs bij een 2,4" band de rolweestand kleiner kan zijn dan bij een 1,8" of 2" band.
De breedte van de band heeft zelf geen invloed op de rolweerstand.

De vergelijkende bandentest naar rolweerstand, onder andere ook van de Fat Albert 2,4", in één van de laatste Mountainbike plus magazines, bewees dit nog maar eens. De Fat Albert scoorde vele malen beter qua rolweerstand dan vele andere banden, die bovendien een pak smaller waren.
Eigenlijk komt het hier op neer:

Op gelijke druk (en daar zit het hem altijd) heeft een dikke band minder rolweerstand dan een dunne. En dat heeft juist niets te maken met het contactoppervlak.

Bij gelijke druk zal het contactoppervlak van een dikke en dunne band exact het zelfde zijn. Dat is ook normaal: druk x oppervlakte geeft de kracht die nodig is om het gewicht erboven tegen te houden. Zelfde gewicht en zelfde druk = zelfde contactopp.

Waar zit het verschil hem dan wel: in de vervorming van de band tijdens het rijden en voornamelijk in de vervorming van de zijwanden. Rubber vervormen vraagt energie (= rolweerstand). De zijwanden van een dikke band moeten bijna niet vervormen vergeleken met een dunne band. Bij gelijke druk moeten de zijwanden van een dunne wand veel meer vervormen en geven ze dus meer rolweerstand.
Dit is dan ook de hoofdreden waarom Schwalbe bijvoorbeeld MTB banden met zeer dunne zijwanden maakt. Zeer dunne zijwand = weinig rubber om te vervormen = minder rolweerstand.

Het feit is natuurlijk dat dunne en dikke banden juist veelal niet op dezelfde druk worden gezet, vandaar dat een koersband beter bolt dan een dikke MTB band. Blaas een MTB band (theoretisch) op tot 7 bar en die bolt beter als een tube op 7 bar (best niet proberen).

Dit alles staat zeer goed uitgelegd op de website van bikegoeroe Sheldon Brown (RIP).

Let wel, bovenstaande geldt alleen voor banden op de baan zeg maar. Eens er echt terrein bijkomt speelt het profiel ook een rol (al dan niet bijten, graven in ondergrond). Bikers die ooit op het strand hebben gereden weten dit maar al te goed.
locust
Mountainbiker

Post by locust »

klopt dacht ik ook weer niet volledig, brede banden kunnen ook gewoon meer in de breedte inzakken en vragen minder vervorming om dit te doen. Drukverschil en invloed terrein maken het dan nog maar eens ingewikkelder.

Op de baan is een dunne, harde band beter.

Op terrein werk je met lagere druk==> meer vervorming en dan heb je liever zijdelingse vervorming ipv in lengterichting ==> brede band heeft minder rolweerstand. Verder heb je meer comfort met een brede band en ook nog eens meer grip ==> dikke banden op een MTB.

Behalve natuurlijk weeral in diepe modder waar je in sommige gevallen door de modder wil snijden (cyclocross) of op zanderige bodem.... wordt weeral ingewikkeld ;)
El Baelos
Mountainbiker

Post by El Baelos »

Matts-bart wrote:
ikke met de fiets wrote:
Cavens wrote: 2.5 bar is redelijk wat druk ('k weet wel dat het op de band staat). Ik met mijn 86kg en NN reed ongeveer op 2.0 à 2.2 bar. Je zal zien dat eenmaal je de banden wat zachter zet je veel stabieler en sneller je bochten zal kunnen nemen. Onverhard zal je ook veel comfortabeler en sneller kunnen rijden.
inderdaad ; die van de school hebben direct alle druk eraf gehaald ; tussen 1.5 en 2.0 maximum ... reed ineens véééél plezanter !
Ja dieje druk dat is nog zoiets. Zelf heb ik er nog de Bontrager's opliggen (heb de fiets zo gekocht), maar heb de indruk dat als ik tss de 1,5 en de 2 bar heb, da'k sneller plat rij, dus binnenband kapot (snake bites). Nu dat ik de druk wa hoger heb, rond de 2,5 bar, heb ik dat niet meer aan de hand. Ligt dat dan gewoon aan de buitenband? dat dieje Bontrager op nix trekt?
Nee, dat is doodnormaal.
Bij lagere druk wordt je band sneller plat gedrukt en kan de binnenband dus sneller worden geperforeerd door de velgrand.
Eén oplossing hiervoor: tubeless rijden
frederikc
Mountainbiker

Post by frederikc »

El Baelos wrote:
Matts-bart wrote:
ikke met de fiets wrote: inderdaad ; die van de school hebben direct alle druk eraf gehaald ; tussen 1.5 en 2.0 maximum ... reed ineens véééél plezanter !
Nee, dat is doodnormaal.
Bij lagere druk wordt je band sneller plat gedrukt en kan de binnenband dus sneller worden geperforeerd door de velgrand.

of iets meer druk indoen
Headshot
Mountainbiker
Location: TREK 8900 (2007) / Scott Spark 10 (2009) / Trek Madone 5.1 (2008) / uw moeder

Post by Headshot »

frederikc wrote:
El Baelos wrote:
Matts-bart wrote: Ja dieje druk dat is nog zoiets. Zelf heb ik er nog de Bontrager's opliggen (heb de fiets zo gekocht), maar heb de indruk dat als ik tss de 1,5 en de 2 bar heb, da'k sneller plat rij, dus binnenband kapot (snake bites). Nu dat ik de druk wa hoger heb, rond de 2,5 bar, heb ik dat niet meer aan de hand. Ligt dat dan gewoon aan de buitenband? dat dieje Bontrager op nix trekt?
Nee, dat is doodnormaal.

of iets meer druk indoen
of latex binnenband

of notubes rijden
Post Reply