Meer spiermassa krijgen, hoe?

Meer info over hoe je best eet en drinkt, het gebruik van een hartslagmeter of spierstimulatietoestel, hier kan je ervoor terecht.
stef78
Mountainbiker

Post by stef78 »

toch ligt het meeste in aanleg hoor...

vroeger at ik frieten bij de vleet (nu ook niet wat je noemt gezond he) en toch gene gram bij komen he...is wel zo ik eet ni veel koekjes en drink geen alcohol...

over koekjes dit : de grootste vuiligheid dat er is, koekjes zitten vergeven van de transvetzuren die een nefaste invloed hebben op je cholestorol (slechte chol.) transvetzuren zijn de kwaadste, nog slechter dan de verzadigde vetzuren.

het is wel zo ik heb vanzeleve geen alcohol gedronken (op die paar keer voor mijn 16jr na, nadien mocht het en was het nimmer plezant :-D) maar wel altijd gesport, en gesnoept da ik gedaan heb, was er ook ni nevest zenne :-D

nu let ik veel meer op mijn voeding en de resultaten zijn ernaar ook...

ikzelf train 6 op de 7 dagen (zaterdag niet dus) zowel massa (met gewichten dus) als zuiver fietsen en ergo, ook niet altijd gemakkelijk want ik begin (varierend) de ene dag om 5 u de volgende om 4u...ben vroeger thuis dan de rest maar moe ter ook vroeg in kruipen plus da tik dan nog eens buiten sta het grootste deel vd dag...

maar waar een wil is is een weg, zolang de wil niet weg is uiteraard...

en idd al die grammen zijn idd wa overroepen, want meer massa is ook meer kracht en minder nutteloze ballast zoals vet. ik ben ook goeie klimmer (voor alle duidelijkheid : op alle terrein) en heeft meer met mentaliteit -lees : wilskracht- dan met gewicht te maken. ik weeg er 86-87 opt moment voor 1.94 meter.

mijne fiets is wa lichter geworden ik wa zwaarder :-D maar wel spieren en geen vet.

btw : ik doe ni aan bulken ik kom droog massa bij, ben ni voor da bulken en cutten, lijkt me tamelijk stresserend voor het lichaam

voor de rest zou ik zeggen : kennis is mcht, dus veel lezen en kennis op doen, komt je trainingen ten goede
Sunn Xtreme
Expert

Post by Sunn Xtreme »

ja sommige mensen hebben aanleg voor wat overgewicht.
anderen daartegen maken weer makkelijk spiermassa aan... is idd een beetje de aard :) maar je moet er hoe dan ook wat voor doen.
en inderdaad;, trainen is de boodschap om spieropbouw te hebben.
iedereen die wat op zijn voeding let, verhoogt het metabolisme, wat in alle opzichten positief werkt.

@stef78 : kweet niet welke leeftijd je hebt, maar rond de 30-33 veranderd dat serieus. kheb er al velen gezien en geweten die ervoor vanalles aten zonder merkelijk bij te komen..vanaf de 30-33 bleef het bijna eraan plakken, en koste vaak veel moeite om dat er weer af te hebben. vanaf dan is het extra oppassen dus.

koekjes bestaan uit 60 tot 80% suiker. tis maar dat ze het weten...je word er moddervet van. verder zit het vol E-produkten, smaakstoffen enz... zoals Stef78 al liet blijken : rotzooi!!
stef78
Mountainbiker

Post by stef78 »

ben op dit moment 25jr...

en idd het metabolisme gaat erop achteruit vanaf 30jr, tot zelf de spiermassa reduceerd met 1% per jaar, spreek dan wel over ongetrainde personen...dus mensen die na hun 30jr nog willen groeien (massa) hebben veel meer werk dan ik bv. ook bouwen ze veel sneller af. terwijl rond mijn leeftijd het conditiepijl kan behouden worden met een minimum aan training gedurende 9 weken is het voor iemand na de 30 al een heel paar ander mouwen.

suikers zijn niet altijd slecht, ze worden onterrecht als de grote boosdoener aanzien (niet door sunn maar door de menigte) maar suikers zijn wel heel nodig bij bewegende mensen, sporters of harde werkers (dat laatste zijn wel allemaal :P ) belangrijk is dat je suikers gebruikt en niet opslaat. zo moeten mensen die dieten niet alleen hun kcal in het oog houden als geheel maar voornamelijk ook de koolhydraten en nog belangrijker uiteraard de vetten, de verzadigde en transvetzuren, onverzadigde is minder schadelijk.

ik heb het geluk dat ik nog nooit een buikje heb gehad, ik heb maar op één plek vlees : daar waar het nodig is :P
pvandebe
Mountainbiker

Post by pvandebe »

@stef78 : kweet niet welke leeftijd je hebt, maar rond de 30-33 veranderd dat serieus. kheb er al velen gezien en geweten die ervoor vanalles aten zonder merkelijk bij te komen..vanaf de 30-33 bleef het bijna eraan plakken, en koste vaak veel moeite om dat er weer af te hebben. vanaf dan is het extra oppassen dus.

Bwah, ik ben er bijna 38 en 'k krijg meer en meer de kunst te pakken. 'k Zie er echter (nog) weinigen die op die leeftijd nog meedraaien...Getrouwd en kinderen en de motivatie is rap weg. Bij mij is 't een levensstijl. Zonder ben ik niet ik.

Een snotneus van 25 jaar :wink: Je weet echt nog (bijna) niks. Het vetophopingsproces zet zich NU in gang :lol:

Enne, je metabolisme leeftijdsafhankelijk ? BULLSHIT. Ja, voor iemand die nik doet idd, maar voor iemand die traint is dat enorm trainingsafhankelijk....
Sunn Xtreme
Expert

Post by Sunn Xtreme »

je kan stellen : hoe ouder je word, des te moeilijker het word om je lichaam in goede vorm te houden. als je ouder word, word het mentaal ook allemaal wat moeilijker.
mensen die steeds, of al lang sport hebben gedaan en nog, zullen makkelijker het kunnen opbrengen om te trainen. en ze zullen ook sneller spiermassa maken in vele gevallen omdat ze veelal veel zelfkennis hebben, op wat hun lichaam doet, reageert op bepaalde trainingen enz.. ook zal hij zijn metabolisme veel sneller op volle toeren kunnen laten draaien.
vaak is het ook al een levenswijze geworden door de jaren heen bij deze groep.

mensen die laat aan sport beginnen, zullen vaker meer moeite hebben.
ze beschikken niet over bepaalde essentieele kennis, waren vaak voordien a-sportief, en de voeding zit meestal niet goed. vaak gaat dit nog eens gepaard met verkeerd in elkaar gezette trainingen enz...
en ook haken ze veel sneller af, omdat ze bv in de eerste maanden niet vel resultaat zien - wat wel heel normaal is.
het metabolisme heeft meer tijd nodig om helemaal goed te functioneren in deze andere omstandigheden. heel logisch ook.
zij die wel volhouden, ondervinden vaak enige problemen bij het aanpassen aan de andere levenswijze (voeding, sport, dagindeling enz..) maar zien na ruime tijd toch resultaten komen.
den wakkere bakker gits
Mountainbiker
Location: Monty jozef dressler Replica+scott spark 30+ maes beach 29'er+ koxx trialbike+Pyga onetwenty

Post by den wakkere bakker gits »

Ga met alles wat verteld word volledig akkoord wil gewoon maar zeggen dat je jezelf niet altijd mag tekort doen om het mentaal vol te houden.
Wat dat niveau berteft waar ik in zit is moeilijk te zeggen heb dit jaar de belcanto classic gereden met koersvelo en ben daar jammer genoeg maar de 5 of 6 geeindigd en dat is met beklimmengske van de sulferberg waar je 7 keer over moet had toen gemiddelde van 39.8 op de teller,ik was daar ook degene die het tempo bepaalde bij bergop.Heb daar nog slechte keuze gemaakt in de sprint anders...
Wat ik ook wel weet is dat in hoog gebergte daar zal men gewicht mij zeker parten spelen maar als het maar gaat over ardennen of vlaamse ardennen en heuvelland daar is den kop veel belangrijker dan het gewicht en dat is iets wat ik zeker weet.
Nu ben ik normaal gezien geen zeveraar over gemiddelden en afstanden maar voor één keer een uitzondering mag wel zeker.
Heb wel altijd in sport getraind en gepresteerd in compititie niveau en zal zeker ook een rol spelen bij alles ben nu 32 jaar en sport alleen nog voor de fun enkel squash en mini voetbal doe ik nog in compititie, heb geen kinderen vandaar dat ik tijd heb om dit alles te doen.
stef78
Mountainbiker

Post by stef78 »

@pvandebe : je hebt de verkeerde gequote, ik heb da ni gezegd :-D

en over da snotneus; veel mensen van mijne leeftijd zien er een pak slechter uit, bedoel dan puur fysiek he, qua bouw, ik heb nooit geen buikske gehad of vetophoping en met mijn eetgewoonte gaat da ook ni gebeuren (zeg nooit nooit)

ik heb altij gesport of heel beweegelijk geweest zolang ik het me kan herinneren, paar jaar voetbal, dan paar jaar basketball (nog steeds de mooiste sport ter wereld me dunkt) vanaf he tbasketballgebeuren heb ik he tni anders geweten dan 4trainingen de week plus 1 a 2 wedstrijden per weekend.

dan twee jaar nix gedaan, en dan loopt ge mee uwe kop tegen de muur van verveling...nu trug draad op gepakt : 2-3keer per week fietsen (mtb) en 4keer gaan fitnessen, lang leven de sport ! thuis zitten is maar thuis zitten. zal me wel vervelen alsek in een kist lig dan heb ik daar tijd voor :-D
pvandebe
Mountainbiker

Post by pvandebe »

@stef78 : en toch blijft ge nog een snotneus :wink:

@wakkere bakker : 't is niet omdat je op je eten let dat je niet geniet èh. Op je eten letten wil niet zeggen dat je geen "lekkere dingen" mag eten. Integendeel. Zo heb 'k vorige winter elke zaterdag een stuk of vijf ontbijtkoeken verorberd (minstens). En de zondag maak 'k zelf taart. En 's avonds pannekoeken. Frieten vind 'k wel lekker maar geven over 't algemeen achteraf niet zo'n goed gevoel in m'n maag...Ik ben eerder een fruit (voormiddag) en brood & gebak freak.
Sunn Xtreme
Expert

Post by Sunn Xtreme »

ik ben daartegen volledig vegetarisch (op vis na, eet geen brood en geen aardappelen... en dat al heel veel jaren.
uiteraard eet ik andere belangrijke dingen die een aantal dingen vervangen. in het begin was het aanpassen, nu al 16 jaar dat ik zo eet, brood al 3 jaar niet meer. koffiekoeken enz ook al 16 jaar gedaan. het is gewoon een levenswijze geworden, en ik voel me er kiplekker bij.
je zal denken, amai hoe kan die gezond zijn... vreemd genoeg (voor sommigen dan) ben ik nog nooit zo gezond geweest.

wanneer ik bv mezelf een rijschotel klaarmaak met scampi of gegratineerde vis met grenten, is het telkens feest.
tis maar wat je zelf verwacht van lekker eten en genieten.
sommigen hebben dat bij een frit, anderen bij een koffiekoek, en andere bij een zak chips...
is erg verschillend van peroon tot peroon.

voor degenen die plannen hebben om ooit vegetarisch te gaan : NOOIT ineens overschakelen....neem de tijd hiervoor en bouw je voeding geleidelijk om. anders is het niet enkel fysiek moeilijk, maar mentaal kan je gewoon kapotgaan. kheb er 2 jaar over gedaan (bewuust) om op een gezonde manier vegetarier te worden.
den wakkere bakker gits
Mountainbiker
Location: Monty jozef dressler Replica+scott spark 30+ maes beach 29'er+ koxx trialbike+Pyga onetwenty

Post by den wakkere bakker gits »

@ pvandebe & sunn xtreme: Zoals je ziet drie verschillende mensen en drie verschillende manieren van genieten hoewel een rijstschotel met scampi zou ik ook wel lusten.
Maar vijf ontbijtkoeken daarentegen weet je hoeveel boter je dan naar binnen werkt als je ze bij mij zou kopen is dat ongeveer een 120gr je moet eens afwegen je zal verschieten welk hoopje voor je ligt.
Daar eet ik er maar 1tje van gewoon omdat ik vind dat er andere dingen lekkerder zijn, is wel voor mij persoonlijk dan.
Ik begrijp dat ieder aparte manier heeft van genieten heeft en was me daar ook van bewust.
Dat gevoel bij die frieten heb ik eigenijk ook en daarom eet ik ze nu ook minder.
Ik wil ook niemand mij manier van leven trainen enz... opdringen en vind andere manieren van leven intressant om lezen en te ontdekken zo kortzichtig ben ik niet.
Post Reply