Lichte bouten

Hier kunnen de gewichtsworstjes (weightweenies) terecht voor hun vragen, opmerking of ideeën met betrekking tot onderdelen en bikes.
Sjoerie
Mountainbiker

Post by Sjoerie »

$mokeyJoe wrote:
Sjoerie wrote:Heb daarstraks eens de bouten van mijn Thomson Masterpiece gewogen en ik kwam op 11gr.. ik vermoed dat hier amper of geen winst op gemaakt kan worden?
Stalen bouten => vervangen door Ti exemplaren en ze wegen nog maar 7g! :P Misschien 8g allé...
Weet je ne link?

Bij hilset wegen Ti bouten voor zadelpen 14gr #-o
Stalen Worm
Mountainbiker

Post by Stalen Worm »

Sjoerie wrote:Bij hilset wegen Ti bouten voor zadelpen 14gr #-o
Zadelbevestigingsbouten

Kenmerken

Titanium 4/6
Gewicht 14gr. 2stuks
M6*61mm draad 55mm (2 stuks)

[/u]
$mokeyJoe

Post by $mokeyJoe »

Sjoerie: Welke maat heb je nodig?
Sjoerie
Mountainbiker

Post by Sjoerie »

Triple Powered wrote:
Sjoerie wrote:Bij hilset wegen Ti bouten voor zadelpen 14gr #-o
Zadelbevestigingsbouten

Kenmerken

Titanium 4/6
Gewicht 14gr. 2stuks
M6*61mm draad 55mm (2 stuks)

[/u]
Ja.. die 11gr bij mij is ook voor de 2 eh
$mokeyJoe wrote:Sjoerie: Welke maat heb je nodig?
Nog niet naar gekeken
$mokeyJoe

Post by $mokeyJoe »

Men kan moeilijk appelen met peren vergelijken hé! [-X
Sjoerie
Mountainbiker

Post by Sjoerie »

$mokeyJoe wrote:Men kan moeilijk appelen met peren vergelijken hé! [-X
Een waarheid als een koe :-) Ze zijn kleiner dan de KCNC's..

http://www.jerseycycles.com/Product-Pages/Titanium.html

Hier heb ik al iets gevonden: 12gr voor de bouten en het 'blokje'

Edit: M5 35mm denk ik

En dit vond ik op de thomson website

Code: Select all

Our bolts have been specially designed to work with the Thomson seatpost.
First of all, there is a spherical radius under the head of the bolt, which allows the force to be evenly distributed across the bolt head, as the bolt swivels during seat adjustment. A standard bolt does not have this feature, and would be more likely to break. 
mtbgast
Mountainbiker

Post by mtbgast »

mogen alu bouten voor de bevestiging van hope mono mini remhendels op het stuur of toch beter tita?
patjebike
Mountainbiker
Location: Bergamont Revox Team, Bergamont Endurance, Bergamont Roxter, Granville CRS1,

Post by patjebike »

Kan geen kwaad mijn remhendels staan gemonteerd op een carbon stuur met alu boutjes nog nooit geen problemen gehad, zelfs mijn klauwen zitten vast met alu bouten!
bqn
Mountainbiker

Post by bqn »

mtb arno wrote:
Headshot wrote:heb eens gehoord dat er wegrenners zijn die zlef hun bouten binnenin hol maken dmv een klein boortje
ja, klopt een andere manier van bolt tuning is van ze uit te boren.
rasmussen is zo een die alles uitboort, om het laatste gramm er uit te halen, haalt zelf sommige stickers van zijn frame af om gewicht te winnen.
Volgens mij is Rasmussen geen al te snuggere! Fietsfabrikanten proberen veilige fietsen af te leveren, met natuurlijk een laag gewicht (wat hoort te zijn bij competitie wielrennen.) Een voorbeeld zoals hierboven sprake van is zijn de bouten: een fietsfabrikant heeft al vele tests en berekeningen gedaan om te garanderen dat die bout sterk genoeg is (en tegelijk licht).
Wanneer je de bout naturlijk gaat uitboren, verminder je de sterkte van de bout drastisch.

Wat ik hierbij wil zeggen, is dat een renner - gelijk wie - bouten en allerhande fietsonderdelen begint uit te boren, eigenlijk met zijn leven speelt. Als je aan 70 km/h van een berg naar beneden vlamt en je zadelpenboutje breekt omdat het uitgeboort is - en zo je zadel 15 cm naar beneden gelijdt, dan zal die renner zijn evenwicht verliezen en zo hoogstwaarschijnlijk een serieuse smak maken met het asfalt. In het ergste geval zal hij het niet meer kunnen navertellen.

Conclusie: als je je fiets lichter wil maken, gebruik dan onderdelen die door de fabrikant op sterkte en veiligheid zijn getest. En begin niet zomaar te experimenteren met zelf bouten en allerhande zaken uit te boren.
mtbgast
Mountainbiker

Post by mtbgast »

kent er iemand het aandraaimoment van de token kettingbladboutjes?
Post Reply