Specialized 2016

Data van toertochten of wedstrijden, releases van bikes of onderdelen, info over teams en rijders, geruchten, kortom alles wat collega bikers kan interesseren plaats je hier!
JL157
Mountainbiker

Re: Specialized 2016

Post by JL157 »

endorfin wrote:
Belser wrote:Ik heb jaren met een Scale gereden, wel met een volledige XT-groep in tegenstelling tot mijn huidige Stumpjumper met XX1. Dit zal uiteraard een verschil geven in het totale gewicht van de fiets maar doet volgens mij niet ter zake ivm het stuurgedrag ... De wielen van beide fietsen zijn van gelijkaardige kwaliteit.
Ik kan alleen ook maar bevestigen dat de Stumpjumper inderdaad over het algemeen (reactie, bergop, bergaf ...) beter stuurt dan de Scale.
Daarentegen is de Scale natuurlijk helemaal geen slechte fiets ... maar eens je met een Stumpjumper onderweg bent geweest, is er geen weg meer terug :-D
Heb ne stumpjumper en ne open.....
Stumpy is al goed, open is op alle vlak beter, behalve de prijs dan.

Is zo'n open frame echt zo goed?
Zelfs de prijs hoeft geen nadeel te zijn als je durft vergelijken met S-works.
Zitaki
Mountainbiker

Post by Zitaki »

Ik twijfel om een Stumpjumper Comp of een Stumpjumper Comp Carbon aan te schaffen.
Het instapmodel is in alu en kost 1999 euro, de andere is in carbon en kost 2699 euro.
De ene heeft een dubbel en de andere een SS aandrijving.

Is het volgens jullie de moeite om 700 euro meer te spenderen?
Rijdt carbon op een HT zoveel aangenamer?
Is het gewicht van beide fietsen in maat M een groot verschil?
Als ik voor de fiets in carbon ga, is het geen probleem als die vaak op een fietsdrager op trekhaak staat? Aanspannen met de klem en 'verbuiging' op langere termijn door windvangen...? Allé misschien een domme vraag maar ja... zou het graag weten.
Wat met opspringende steenslag op de onderbuis bij een carbon frame?

Bedankt!
vani
Mountainbiker

Post by vani »

Zitaki wrote:Ik twijfel om een Stumpjumper Comp of een Stumpjumper Comp Carbon aan te schaffen.
Het instapmodel is in alu en kost 1999 euro, de andere is in carbon en kost 2699 euro.
De ene heeft een dubbel en de andere een SS aandrijving.

Is het volgens jullie de moeite om 700 euro meer te spenderen?
Rijdt carbon op een HT zoveel aangenamer?
Is het gewicht van beide fietsen in maat M een groot verschil?
Als ik voor de fiets in carbon ga, is het geen probleem als die vaak op een fietsdrager op trekhaak staat? Aanspannen met de klem en 'verbuiging' op langere termijn door windvangen...? Allé misschien een domme vraag maar ja... zou het graag weten.
Wat met opspringende steenslag op de onderbuis bij een carbon frame?

Bedankt!

zal toch wel gouw een kg minder zijn lichter frame en 1 tandwiel vooraan dus ook geen voorderrie en schifter
Swannie
Mountainbiker

Post by Swannie »

op de onderbuis van de carbon is een beschermstrip tegen de opspringende stenen.
De mijne staat ook regelmatig op den Thule, geen probleem hoor.
Wat rijgedrag betreft is de carbon toch wel een pak 'zachter' dan de alu.
Mijn voorkeur zou naar de carbon uitgaan!
Zitaki
Mountainbiker

Post by Zitaki »

Bedankt voor jullie antwoorden.
Mmm moeilijk kiezen. Was aanvankelijk weg voor een Crave. Wegens interesse in de SS dan naar de Crave expert...
Ondertussen andere winkel bezocht en zo naar de SJ beginnen kijken en zo zit er snel 1000 extra bij... #-o

Ik weet nog niet of ik me op mijn gemak ga voelen bij het rijden op een carbon fiets.
Bang om te vallen, bang voor aandraaien op de Thule, ...
Sowieso heb ik een voorzichtige ingesteldheid maar wat als ik val. Wanneer merk je dat het frame echt beschadigd/stuk is...?
freezy
Mountainbiker
Location: Endorfin Speed II, TREK OCLV 5200 en een Triumph...

Post by freezy »

Mijn carbon koersfiets gaat al 10 jaar mee op de Thule, geen zorgen maken!
vani
Mountainbiker

Post by vani »

Zitaki wrote:Bedankt voor jullie antwoorden.
Mmm moeilijk kiezen. Was aanvankelijk weg voor een Crave. Wegens interesse in de SS dan naar de Crave expert...
Ondertussen andere winkel bezocht en zo naar de SJ beginnen kijken en zo zit er snel 1000 extra bij... #-o

Ik weet nog niet of ik me op mijn gemak ga voelen bij het rijden op een carbon fiets.
Sowieso heb ik een voorzichtige ingesteldheid maar wat als ik val. Wanneer merk je dat het frame echt beschadigd/stuk is...?
carbon kunnen ze de dag van vandaag voor redelijk goeikope prijs herstellen een alu gaan lassen ligt al wat moeilijker :-)
geertg
Mountainbiker

Post by geertg »

Zitaki wrote:Bedankt voor jullie antwoorden.

Had dezelfde zorgen maar nu heel tevreden met mijn carbon scott, ook geen problemen met Thule (ik stop wel een washandje en een rubberen lapje tussen greep en frame).
JL157
Mountainbiker

Post by JL157 »

Gebruik jij nog washandjes ofwa??
frederik_w
Mountainbiker

Post by frederik_w »

heb zelf voor dezelfde keuze gestaan maar dan voor een epic. uiteindelijk voor de carbon versie met 1x11 gegaan en nog geen seconde spijt van gehad. had eerst ook schrik voor het vallen met een carbon fiets maar ik denk dat dit een kwestie is van pech hebben hoe je valt. wel zou ik zorgen voor een frambescherming zodat je niet met je remhendels of shifters je bovenbuis gaat raken bij een valpartij. over de versnellingen kan ik kort zijn, ik vind ze heel fijn, genoeg bereik met de 10-42 cassette en minder zoeken naar de juiste versnelling.

de carve expert zou ik zelf niet voor gaan, ik vind een 1x10 setup met een 11-40 cassette toch te weinig bereik hebben.
Post Reply