Trainen met de hartslagmeter.

Meer info over hoe je best eet en drinkt, het gebruik van een hartslagmeter of spierstimulatietoestel, hier kan je ervoor terecht.
BULL150
Mountainbiker

Post by BULL150 »

inderdaad, er kan een verschil opzitten van +- 15 slagen
maar zonder competitiedoelen in het achterhoofd vind ik dit toch vrij eenvoudig te volgen :wink:

Nu moet je ook wel weten dat het aantal dagelijkse kcal ivm voeding ook van belang is om doeltreffend af te vallen,

wat je dagelijks nodig hebt aan kcal kan je vinden als volgt:

formule voor mannen:

66 + (13,7 * G) + (5 * H) - (6,8 * L) = ............ kcal

G=lichaamsgewicht in kg
H= lichaamslengte in cm
L= leeftijd in jaren

daarbij tel je de mate van activiteit op

+ 10% lage activiteit
+ 20% gew. actief
+ 30% gem. tot hoog actief

dus gewoon uitkomst bovenste formule delen door 100 en vermenigvuldigen met 10, 20 of 30

en daarna de 2 uitkomsten optellen !!!

om te vermageren moet je nu ongeveer 500 tot 1000 kcal. minder eten dagelijks :bounce:

met - 500 cal = - 0,5 kg en -1000 cal = -1kg / week, wat ideaal is =D>
Brainfood
Mountainbiker

Nuchtertraining

Post by Brainfood »

Als je gewoon bent van te trainen kan je af en toe eens een nuchtertraining uitvoeren. 's Morgens zonder eten beginnen met een ritje van 30 minuten aan de HF < 65% van je max. HF. Je kan progressief de duur opbouwen tot max. 1u. Om de vetverbranding wat te stimuleren kan je wel een zwarte tas koffie drinken (zonder suiker welteverstaan).
Tronik
Mountainbiker

Post by Tronik »

Lucy in the sky with diamonds :drunk:
le prépareur
Mountainbiker

Post by le prépareur »

Hola jongens, wat lees en hoor ik hier allemaal!?

Luister, als je het hebt over gewicht verliezen, dan bedoel je zeker dat het gaat om gewicht in vet. Dus, dan is het simpel, je moet eerst bepalen hoeveel vet je wil verliezen. Is dat bv 5kg, dan komt dit overeen met 45000Kcal, want 1kg vet is 9000Kcal. 1/2kg vet verliezen per week is realistisch en is om en bij de 4500Kcal, dat betekent dus 650Kcal per dag minder eten dan je verbruikt. Dat komt ongeveer overeen met 1u fietsen op een normaal tempo. Dus als je er enkele dagen een extra uurtje kan toevoegen aan je training bv 4 dagen, zonder je energie-opname te verhogen heb je reeds 4/7de opgelost.

Nu voor die andere andere 3 dagen moet je de calorie opname gaan beperken of gebruik gaan maken van trainingen die je stofwisseling gaan verhogen. Nuchtertrainen is er daar een van. Beginnen met 30' is ok, maar je zal dit zeker moeten verhogen tot 2u, als je een goed resultaat wilt bekomen. Op een trainingsdag een nuchtertraining van 2u gevolgd 's namiddagd met een intensieve training is nog beter. Wat je wel steeds in acht moet nemen is dat je na een nuchtertraining voldoende koolhydraten eet of drinkt, want je spieren moeten zich opnieuw vullen met dit spul. Ook zeker wat eiwitten toevoegen om het herstel te bevorderen.

Wat nog belangrijk is bij dit alles is dat je op dagen dat je niet traint, de energie inname gaat beperken. Niet trainen staat gelijk met minder eten. Enkel op de vooravond van een zware training kan er een rijkelijke maaltijd genuttigd worden, deze energie heb je de dag erna immers nodig en ga je zeker opnieuw verbruiken.

Nog een belangrijk punt is dat men in de periode van gewichtsverlies voldoende water drinkt, ongeveer een 2l per dag X-tra. Die maakt dat je veel naar het toillet zal moeten om te plassen maar voorkomt wel de ophoping van afvalstoffen in je lichaam.

Dus, aan de slag allemaal, als je 5kg wil verliezen doe je hierover ongeveer 10 weken. Dat is realistisch en haalbaar. Na nieuwjaar beginnen de meesten hieraan en zullen tegen half maart scherp staan. Het kan echter nog vreed koud zijn dan en dat zal je zeker voelen, want minder vet betekent minder isolatie voor het lichaam tegen de koude.
RODONDO
Mountainbiker

Post by RODONDO »

Polar F4 met Wearlink, 74,99 euro (o.a Decathlon). Verdoe uw geld en uw tijd niet met slechtwerkend materiaal. Dan train je beter zonder.... :wink:
Jonathan Van Kerchove
Mountainbiker

Post by Jonathan Van Kerchove »

Geachte,
Extra info over trainingsadvies.
Zitvlees.nl

Alvast bedankt
Dat het van onze Noorderburen komt moet je er maar bij nemen.
abbes
Mountainbiker

Post by abbes »

vraagje ivm hartslagtraining.
Ik heb omslagpunt rond de 176 (24j).
Wanneer ik probeer te trainen in D1 zit ik bij een snelheid van +-20km/u aan een hartslag van 147. Dit valt dan nog juist binnen de marges die ik berekend had.
Nu is die snelheid wel laag en ik ben er ook zeker van dat ik net geen 90-100 omwentelingen doe, zal er iets onder zijn. (zonder klikpedalen nog, komt verandering in)

Zou ik beter nog een tandje lager schakelen en dan met een hogere omwenteling rijden of gewoon op deze manier verder doen ?
tram4
Mountainbiker

Post by tram4 »

abbes wrote:vraagje ivm hartslagtraining.
Wanneer ik probeer te trainen in D1 zit ik bij een snelheid van +-20km/u aan een hartslag van 147. Dit valt dan nog juist binnen de marges die ik berekend had.
Nu is die snelheid wel laag en ik ben er ook zeker van dat ik net geen 90-100 omwentelingen doe, zal er iets onder zijn. (zonder klikpedalen nog, komt verandering in)

Zou ik beter nog een tandje lager schakelen en dan met een hogere omwenteling rijden of gewoon op deze manier verder doen ?
D1 training minstens 90 omwentelingen naar snelheid mag je niet kijken [-X
KUBA
Mountainbiker
Location: Speci Stumpjumper , Canyon Grand Canyon CF SLX RS1.LTD , Rocky Mountain Element 70 RSL

Post by KUBA »

tram4 wrote:
abbes wrote:vraagje ivm hartslagtraining.

D1 training minstens 90 omwentelingen naar snelheid mag je niet kijken [-X
Gij hebt makkelijk praten gij , ge bolt al tegen de 30 zonder duwen [-X :wink:
The Doctor 46
Mountainbiker

Post by The Doctor 46 »

vraagje : kunt ge langduur trainingen ook op een crosstrainer (of loopband) doen ipv op een hometrainer . Meestal wissel ik af in de fitness ,1u crosstrainer, 1 hometrainer, 1 u lopen , zodat ik ook aan een drie uur kom. Ik vind dat ne hometrainer niet zo goed zit als mijne
MTB en nu dat het zo snel donker is moet ik wel naar de fitness gaan.
Post Reply