Stuurbreedte MTB!
Hoe kan je het beste klimmen en dalen, bochten nemen, kleine handigheidjes, ....
-
triple XXXL
- Mountainbiker
Post by triple XXXL »
52cm met de barends er tussen minder dan 50cm
ben nochtans redelijk breed
zeker geen onveilig gevoel in de bossen als een ander erdoor kan, ik dan zeker
ben nochtans redelijk breed
zeker geen onveilig gevoel in de bossen als een ander erdoor kan, ik dan zeker
- Subject Alpha
- Mountainbiker
- Location: Thompson Pro-Team, Duke, X9, Speed Dail SL, Truvativ
Post by Subject Alpha »
Heb juist mijn Truvativ Team stuur aangekregen. ... En morgen gaat er al een stuk af. (Van 58cm naar 55cm)
Oversized, geen bar ends.
Oversized, geen bar ends.
-
BelAir_500
- Mountainbiker
Post by BelAir_500 »
BelAir_500 wrote: -een paar paginas eerder las ik dat een kortere stuur pittiger stuurt (prima voor mij)
-maar momenteel heb ik een stuurpen van 11cm
-Na mijn meting zou het een 12cm moeten zijn...doe ik iermee goed of kwaad ? zou 1cm derbij veel vershil maken ? zou'k nog altijd pittig kunnen stuuren ?
-mij hebben ze gezegt van hoe langer u stuurpen hoe minder wenbaar en hoe makelijker je overkop gaat wegens dat u stuurpen verder of zelfde niveau is van het as van u wiel..klopt dit ?
-onlangs laaten meten en ik veronderstel dat de meting nie liegt en om ideale fietpositie en de graden hoek van u rug het confortabeler zou maken met een 12 ?
een tip voor mij ?
Mijn ervaringen:
-ik heb een riser, deze was standaard zo'n 62cm
-vond dit wel wat breed want ik heb zelf ook maar zo'n 45cm schouders
-dan alles (shifters, remmen, kmteller, handvaten) zover mogelijk naar binnen geschoven
-daarna barends gemonteerd
-overschot aan beide kanten (zo'n 2cm elk) afgezaagd met ijzerzaag
=>resultaat: stuurtje van 56cm, stuurt pak beter vind ik
-ik heb een riser, deze was standaard zo'n 62cm
-vond dit wel wat breed want ik heb zelf ook maar zo'n 45cm schouders
-dan alles (shifters, remmen, kmteller, handvaten) zover mogelijk naar binnen geschoven
-daarna barends gemonteerd
-overschot aan beide kanten (zo'n 2cm elk) afgezaagd met ijzerzaag
=>resultaat: stuurtje van 56cm, stuurt pak beter vind ik
- iron gonzo
- Mountainbiker
Post by iron gonzo »
mijn stuur is 64cm
ik heb wel bar-ends op staan van pro
dus trek die montage af en dan heb ik nog een breedte van 61cm
ik voel mij daar goed op en tot nu toe al op alles toertochten overal doorgeraakt zonder probleem
ik heb wel bar-ends op staan van pro
dus trek die montage af en dan heb ik nog een breedte van 61cm
ik voel mij daar goed op en tot nu toe al op alles toertochten overal doorgeraakt zonder probleem
Cheetah wrote:En hoe kort je een carbonstuur in???
Mijn stuur is 52cm, is perfect.
Het was ook een carbon dus makkelijk om af te zagen, het enige wat je moet doen is;
Elk carbon stuur heeft een versteviging aan het uiteinde, deze versteviging valt weg als je inkort. De nieuwe uiteinden moet je weer verstevigen en zeker als je barends zou plaatsen. Hiervoor neem je de diameter van de binnenkant, je zoekt een aluminium buisje van deze diameter en daarvan zaag je 1,5cm af, dit stuk moet in het uiteinde van je stuur komen. Opgepast, dat moet daar wel perfect in passen hé, mag niet een beetje kleiner zijn, als je geen buisje kan vinden met de correcte diameter neem je eentje dat wat groter is en daar maak je een dwars een gleuf in en past het aan dat het perfect in je stuurbuis past.
Je kan ook met hout verstevigen of met ander materiaal maar iets moet er inzitten dat steun geeft.
Ik voor mijn stuur zo een alu buis van de overgordijnen genomen, daar dwars een gleufje in gezaagd en was de perfecte maat. Als mijn uitleg moeilijk te begrijpen is wil ik er een foto van plaatsen, je laat maar iets weten. En voor je gaat inkorten ni vergeten te zien dat je nog voldoende plaats hebt voor je schifters en remhendels want sommige modellen zouden dan wel eens voor shit kunnen zorgen.