Met de fiets naar het werk

Over alles wat met mountainbike te maken heeft kan je hier je ei kwijt!
bucket
Mountainbiker

Post by bucket »

Mr. Stitchen wrote:
BASSMAN wrote:maar anderzijds is een fietser een zwakke weg gebruiker.
heeft dat dan enige juridische waarde? Geeft dat recht op voorrang?
Ik vrees dat dit een gevaarlijke interpretatie is van het feit dat een fietser gewoonweg een zwakke weggebruiker is ivm bv een auto.

Het "zwakke weggebruiker" fenomeen geeft aan dat wanneer de fietser betrokken is in een ongeval steeds de lichamelijke schade vergoed wordt door de verzekering van de "sterke weggebruiker" ongeacht de fietser wel of niet in fout was.
soapwater
Mountainbiker

Post by soapwater »

Maar, je mag wel links rijden met de fiets als dat aan je bestemming beantwoordt. Dus als het maar een kort stukje is, dan is dat veiliger dan twee keer oversteken en mag je links rijden.
Jakke
Mountainbiker

Post by Jakke »

soapwater wrote:Maar, je mag wel links rijden met de fiets als dat aan je bestemming beantwoordt. Dus als het maar een kort stukje is, dan is dat veiliger dan twee keer oversteken en mag je links rijden.
Maar als fietser hou je er dan toch wel best rekening mee dat niet elke
automobilist er aan denkt om ook eens naar " de verkeerde kant " te kijken ,

en ja ik spreek uit de pijnlijke ervaring als fietser en uit de ferm geschrokken ervaring als automobilist.
Streets
Mountainbiker
Location: rohloff-Streets-bike;Ronin 110 voorvork; Magura firm tech remmen; Rohloff naaf

Post by Streets »

soapwater wrote:Maar, je mag wel links rijden met de fiets als dat aan je bestemming beantwoordt. Dus als het maar een kort stukje is, dan is dat veiliger dan twee keer oversteken en mag je links rijden.
Neen, mag niet.
Maar alleen de rechtbank kan over dergelijke zaken oordelen, maar je kan zeker als fietser in ongelijk worden gesteld in dergelijke zaak.

Streets
Atzerath
Mountainbiker

Post by Atzerath »

mag of mag niet, als je een fietser aanrijdt, zelfs al rijdt die aan de verkeerde kant ben je toch dik geneukt want "zwakke weggebruikers" krijgen het voordeel van de twijfel, ook al vegen veel zwakke weggebruikers hun zak aan het reglement...
Jakke
Mountainbiker

Post by Jakke »

Atzerath wrote:mag of mag niet, als je een fietser aanrijdt, zelfs al rijdt die aan de verkeerde kant ben je toch dik geneukt want "zwakke weggebruikers" krijgen het voordeel van de twijfel, ook al vegen veel zwakke weggebruikers hun zak aan het reglement...
Niet waar hoor , als zwakkeweggebruiker moet je je ook aan de wegcode houden
maar bij een ongeval zal je als "zwakkeling" wel vergoed worden.
Zo is het mij uitgelegd na mijn laatste ongeval waarbij ik als fietser neergemaaid werd door een wagen en men probeerde om mij in de fout te stellen.

Maar het is wel zo dat je "een kort stukje" links van de weg mag rijden wanneer dat de verkeersveiligheid ten goeden komt.
Wel te verstaan links op een fietspad.
bucket
Mountainbiker

Post by bucket »

"maar bij een ongeval zal je als "zwakkeling" wel vergoed worden."

Inderdaad, maar wanneer je in fout gesteld wordt wel enkel voor de lichamelijke schade. Materiële schade is dan voor uzelve.
Tom
Mountainbiker

Post by Tom »

Pfft, herfst weertje in het naar huis rijden.
Was weer de moeite...
Mister No Chaïn
Mountainbiker

Post by Mister No Chaïn »

Tom wrote:Pfft, herfst weertje in het naar huis rijden.
Was weer de moeite...
Met een goede regenbroek geraak je gelukkig al een eind. Alleen zo'n felle wind van opzij waardoor al de regen in je oor vliegt, dat vind ik wat minder :P
soapwater
Mountainbiker

Post by soapwater »

Streets wrote:
Neen, mag niet.
Maar alleen de rechtbank kan over dergelijke zaken oordelen, maar je kan zeker als fietser in ongelijk worden gesteld in dergelijke zaak.

Streets
Ik was ervan overtuigd dat enkele jaren geleden het reglement is aangepast. Speciaal om onveilige situaties bij oversteken te reduceren.
Post Reply