sandman bikes

Meningen verschillen (al goed:-) maar toch kan je hier jouw ervaring kwijt over een bepaalde bike.
Zombiker
Mountainbiker

Post by Zombiker »

pocoloco wrote:Ah bon... de goegemeente heeft de digitale brochure en prijs van de Hoggar al lang...

Grapje, nog maar een week en sorry dat ik jou gemist heb met die eerste mailing: ik dacht dat ik naar iedereen die dat had aangevraagd de PDF gestuurd had.
Er is blijkbaar iets misgegaan, stuur me een mailtje naar koen AT sandmanbikes.com en ik stuur ze per kerende op.
Goed en wel ontvangen deze keer, waarvoor dank!
Ziet er zeer apetijtelijk uit :drunk:
pocoloco
Mountainbiker

Post by pocoloco »

B-artiest wrote:Hmmm zou zo eigenlijk enen moeten hebben voor als ik aan velo afrique meedoe he :-)

http://www.veloafrique.be
Geen idee over welk soort terrein je daar gaat rijden, maar op deze gelijkaardige trip http://www.broederlijkdelen.be/doe-mee/ ... or-burkina had ik een Sandman afgemonteerd tot "rijdende sofa" - da's een uitdrukking van een mede-biker die er ook eventjes mee reed :-D.

Breed en welgerodeerd Brooks zadel, On One Mary stuur, spulletjes op een bagagedrager ipv rugzak en genieten maar, de ultieme offroad tourbike 8). Needless to say dat zanderige stukken de bike en mezelf siberisch koud lieten. Zelfs bij 43°C...

Image

Image
rubber-12
Mountainbiker

Post by rubber-12 »

pocoloco wrote: Needless to say dat zanderige stukken de bike en mezelf siberisch koud lieten. Zelfs bij 43°C...
Op een snellopende track heb ik er toch ene ferm weten puffen om de 'bus' in te halen.
Of lag dat niet aan de bike :wink: .
nothing 's impossible
Mountainbiker

Post by nothing 's impossible »

Snellopende tracks zijn toch geen probleem?

larry's op 3 bar moeten op asvalt of hard zand,... qua rolweerstand niet onderdoen voor gelijk welke (semi) slick op gelijk welke druk. Het enige nadeel aan de sandman tov van een race hardtail is op die snelle stroken de grote luchtweerstand door de freeride houding.

Maar, op 1 bar bollen ze op de weg minstens zo slecht als andere banden op 1 bar, en dan moet je op asfalt serieus stoempen om 25 per uur te halen, en aan 0,5 is het werken om boven de 20 te geraken.
Maar, met 0,5 bar in je band bol je wel vlot over het mulle zand waar de rest te voet staat.

Maar, elke keer stoppen en bijpompen of banden aflaten is geen optie, dus ga je voor een compromis. Hoe meer MTB hoe lager de druk, hoe meer verhard hoe hoger de druk.
Maar, met de gewone fiets is het ook een compromis, minder moeilijk, want minder dan 1,5 bar is miserie met een 2.4 mountainking op smalle velgen, terwijl de miserie met een 3.8 begint onder een halve bar.

Ter info
Net terug van een avondtraining op de weg, en in het wiel is mijn hartslag aan 30 per uur ongeveer hetzelfde als met een hardtail met supermotto's op 4 bar, en maar een paar slagen hoger dan met de koersfiets. Op kop scheelt het wel wat, er zou voor wegtrainingen eigenlijk een triatlonstuurtje op moeten :wink:

Accelereren is wel een stuk minder, in de spurt nog snel naar een wiel spingen, dat zit er niet meer in, maar na de bocht het wiel houden gaat beter, je kan wat sneller door de bocht.
pocoloco
Mountainbiker

Post by pocoloco »

rubber-12 wrote:
pocoloco wrote: Needless to say dat zanderige stukken de bike en mezelf siberisch koud lieten. Zelfs bij 43°C...
Op een snellopende track heb ik er toch ene ferm weten puffen om de 'bus' in te halen.
Of lag dat niet aan de bike :wink: .
Dat lag helaas niet aan de bike, ik ben momenteel van het type traaglopende diesel, met kapotte turbo... traag, maar uiteindelijk kom ik er wel. Maar daar wordt aan gewerkt: de turbokit is besteld tegen de lente en de chiptuning moet erin zitten tegen augustus.
't Kan zijn dat ik binnen een maand al een wedstrijdje (van luttele 150 km...) ga meedoen om wat meer ervaring met diepvriesbiken op te doen. Dan heb ik nog 2013 en 214 om mijn voornemen waar te maken om voor mijn 50e aan de Iditabike mee te doen #-o.
pocoloco
Mountainbiker

Post by pocoloco »

Voor onze Hollandse bike broeders en zusters, drie testbikes beschikbaar in Schoorl: http://mtb-noordwest.nl/sandman_bikes.html

Binnenkort ook in de Ardennen.
Rein
Mountainbiker

Post by Rein »

Binnenkort ook in de Ardennen
Koen, heb je het nu over onze Noordeburen of over de Sandman ??
:-D
Magura
Mountainbiker
Location: 4x alu, 1x krakbon, 1x tita + dolf, 1x tita 29",1x Cust Tec SingleSpeed, 1x staal, 1x tita zand

Post by Magura »

nothing 's impossible wrote:Snellopende tracks zijn toch geen probleem?
Zo is dat.

De laatste tijd me wat bezig gehouden op het strand, niet echt m'n ding, maar kom :roll: .

Steeds 0,7 - 0,8 bar, dezelfde druk zoals bvb. de BCBR in Canada, all-mountainwedstrijden in Wales, enduro's, solosrides in dArdennen, ritjes naar de bakker bij sneeuw, ... , enfin, ik rij altijd met die druk.

Vorig weekend wind opzij (zeer licht in het voordeel in de heenrit), 34 km/h gemiddeld tot het keerpunt, 30 km/h gem totaal. Op een minuutje of 3 van de experts Bram Rood en de profs "prikkeldraad" Johnny Hoogerland, Sebastian Langeveld en co, en in hetzelfde groepje als oa Ramses Bekkenk en Kris Hertsens binnen gereden ... 'k was wel wat ziekjes, startte gans achteraan in de box en het strand lag er hard (lees: voor mij in het nadeel) bij.

In november bij zacht strand "the world's longest beachmarathon", altijd bij Bart Brentjens gebleven en in dezelfde tijd gefinisht ... terwijl de winter toch m'n absolute rustperiode is en m'n piek steeds in juli is.

Een Sandman op 0,7 à 0,8 bar is op snelle tracks dus niet direct een probleem. Hardere banden kunnen misschien beter zijn, maar daar heb ik geen ervaring mee.

Image

Hierboven zie je mooi de kracht van de fiets. Diegene met gele tenue van het Mitsubishi team durft niet in het wiel van Brentjens uit de wind te rijden, vanwege de grote kans op snakebite op de golfbrekers met miezerige 2.35 banden ... zoiets voel je amper met een Sandman :wink: .

Of om even een copy-paste te nemen van een mailing tussen de beachspecialsten:
Er werd er heel veel gedicussieerd over de fiets van Elias ... een Sandman.
Wie was toch die Belg met die extreem brede banden die zich brutaal in de kopgroep nestelde ? Waarom fietste hij door het mulle zand waar ik telkens noodgedwongen moest afstappen vertelde Bram Rood mij verbaasd ...
nothing 's impossible
Mountainbiker

ls

Post by nothing 's impossible »

Ik ben geen magura natuurlijk, om te beginnen een tikje zwaarder en de turbo is ook al een tijdje om zeep, maar toch al twee keer naar zee geraakt.

Op hard zand is het zover ik het aanvoel net als op beton, hoe harder de band hoe beter hij rolt. Maar, dan ben je het voordeel op het mulle of te natte zand een stuk kwijt natuurlijk.

Tussen de ik schat 1,2 en 1,5 bar laat nog toe om over het mulle zand te rijden, bolt redelijk op het harde zand, redelijk op de zuigende plekken, maar ik kan ook nog een trap op of afrijden zonder snakebites te riskeren. Echt in de duinen is meer dan een bar te veel.

Minder dan een bar ging het harde zand een stuk minder snel maar dan kon ik wel vlot in de duinen spelen.

Dat lijkt me ook logisch, een hardere band moet minder vervormen, heeft minder contact dus minder grip en minder wrijving. Zolang je niet in het zand wegzakt met die hardere band heb je enkel voordeel.
Als je begint weg te zakken door een te klein contactoppervlak dan valt die vervorming en wrijving plots in het niets tegen het ploegen door het zand.

Dikke banden op druk geven nog steeds een groter contactoppervlak dan dunne banden op diezelfde druk, maar vervormen kost minder energie!
Jeroen_o
Mountainbiker

Post by Jeroen_o »

Waarschijnlijk kennen jullie het filmpje al... Maar hij blijft erg gaaf om te zien!

"Ascent of the Eyjafjallajökull volcano on Iceland over the Fimmvorduhals pass ridge with a Sandman mountain bike"
Post Reply