euh.........fietsen of wandelen?ik heb al massa's 'fietsers' op de top voorbijgestoken nadat ik naarboven 'gewandeld' was
als ik zie dat het niet haalbaar is ga ik nt proberen toch te rijden want dat kost meer energie dan al stappen naar boven te gaan
als ze mij al fietsen voorbij'vliegen' terwijl ik wandel dan ist natuurlijk andere kak,da zijn snelle mannen en daar heb ik respect voor en ben ik maar een klein beteken kaloezekens op
SRAM kondigt XX-serie aan
Data van toertochten of wedstrijden, releases van bikes of onderdelen, info over teams en rijders, geruchten, kortom alles wat collega bikers kan interesseren plaats je hier!
- nebraz
- Mountainbiker
En toch is het niet door te wandelen dat je leert (snel) fietsen op die hellingen.jimi wrote:euh.........fietsen of wandelen?ik heb al massa's 'fietsers' op de top voorbijgestoken nadat ik naarboven 'gewandeld' was
als ik zie dat het niet haalbaar is ga ik nt proberen toch te rijden want dat kost meer energie dan al stappen naar boven te gaan
als ze mij al fietsen voorbij'vliegen' terwijl ik wandel dan ist natuurlijk andere kak,da zijn snelle mannen en daar heb ik respect voor en ben ik maar een klein beteken kaloezekens op
En geef nu toe het geeft toch veel meer voldoening als je zonder afstappen ergens boven geraakt. Zeker als je progressie maakt en na enige tijd zelf tot één van die snelle mannen kan worden aanschouwd.
- Mister T.
- Mountainbiker
jimi wrote:euh.........fietsen of wandelen?ik heb al massa's 'fietsers' op de top voorbijgestoken nadat ik naarboven 'gewandeld' was
ben ik dan echt de enige die bij hellingen waar er met de 22 vooraan naar boven moet gereden worden liever op de fiets blijft om de benen draaiende te houden, dan af te stappen en te wandelen - akkoord, misschien sneller en minder lastig - want daardoor meer kans op plotse verkrampingen...
- Ruben S.
- Mountainbiker
Mister T. wrote:jimi wrote:euh.........fietsen of wandelen?ik heb al massa's 'fietsers' op de top voorbijgestoken nadat ik naarboven 'gewandeld' was
ben ik dan echt de enige die bij hellingen waar er met de 22 vooraan naar boven moet gereden worden liever op de fiets blijft om de benen draaiende te houden, dan af te stappen en te wandelen - akkoord, misschien sneller en minder lastig - want daardoor meer kans op plotse verkrampingen...
Ik heb altijd het gedacht dat het technisch beter gaat als ik op mijn middenblad(32T) blijf. Dan kan ik meestal verder rijden dan op het klein.
-
wasbeer2006
- Mountainbiker
- Location: Cannondale F29 carbon 2 2013 - SRAM XX, Hope evo stealth, Notubes arch en crest
Post by wasbeer2006 »
Hier nog iemand! Ik hoor het veel zeggen als ik op de 22 moet ga ik wel lopen! Maar het is niets sneller, tenzij je ook traint om hard te lopen met je fiets.
Moet wel zeggen dat ik graag een 2 x 10 speed zou hebben met bv een 35 of 36 achter dan durf ik wel de 22 eraf te laten. Alleen zit dat er niet uit natuurlijk dus laten we dat niet doen. Ik wil wel een 32 als middenblad omdat ik veel op de weg rijd.
Ik ben voluit de alp d'huez opgereden op de mtb met dry2 banden. en zelfs toen reed ik op asphalt 32voor 28 achter vrij licht dus ik heb er 1u0m21s over gedaan.
Moet wel zeggen dat ik graag een 2 x 10 speed zou hebben met bv een 35 of 36 achter dan durf ik wel de 22 eraf te laten. Alleen zit dat er niet uit natuurlijk dus laten we dat niet doen. Ik wil wel een 32 als middenblad omdat ik veel op de weg rijd.
Ik ben voluit de alp d'huez opgereden op de mtb met dry2 banden. en zelfs toen reed ik op asphalt 32voor 28 achter vrij licht dus ik heb er 1u0m21s over gedaan.
In de veronderstelling dat 10 speed cassettes exact dezelfde ruimte innemen als 9 speed cassettes....nebraz M/30j. wrote:ketting 10 speed is tevens smaller.
Het schakelen zal daardoor wellicht geen grote invloed hebben op de kleinere tussenafstand.
zal - onafhankelijk van smallere kettingen - de kabel van de achterderailleur minder moeten bewegen voor één keer op- of afschakelen... Dat maakt toch dat kabelwrijving of vuil in de kabels sneller de schakelprestaties kunnen belemmeren dan bij 9 speed??
1 milimeter kabelwrijving zal bijvoorbeeld toch meer relatieve invloed hebben op 10 speed, waar de marges kleiner liggen?!
Dat is zo hetzelfde argument dat er een verschil is tussen Sram en Shimano in gevoeligheid voor kabels door verschillende ratio's....
T'is maar een denkoefeningske hè....
- nebraz
- Mountainbiker
Ik snap wel wat je bedoelt en uw redenering klopt ook maar de invloed van de kabelspanning kan je onder verwaarloosbaar catalogeren.
Bij shimanoderailleurs legt de kabel idd een dubbele lengte af per versnelling in vergelijking met een type Sram maar schakelt de derailleur daarom slechter? Naar mijn mening zeker niet.
Bij shimanoderailleurs legt de kabel idd een dubbele lengte af per versnelling in vergelijking met een type Sram maar schakelt de derailleur daarom slechter? Naar mijn mening zeker niet.
Andersom... bij Sram legt de kabel de dubbele lengte ivm Shimano, waardoor volgens de argumenten Sram minder snel moet bijgesteld worden. Ik rij zelf tevreden met Shimano, daar gaat het mij niet om. Maar ik ben in de richting aan het denken dat 10 speed misschien frequenter afstelling nodig heeft... Niet dat het daarom slechter zal schakelen...nebraz M/30j. wrote:Ik snap wel wat je bedoelt en uw redenering klopt ook maar de invloed van de kabelspanning kan je onder verwaarloosbaar catalogeren.