koersvélo: een must ?
Meer info over hoe je best eet en drinkt, het gebruik van een hartslagmeter of spierstimulatietoestel, hier kan je ervoor terecht.
- pointbreak
- Mountainbiker
- Location: Rockrider 8.2/full XT Mavic crossride Disc/ Thompson Antares race
Post by pointbreak »
Doe mijn duurtrainingen bijna altijd op de racefiets of vroeger stak ik 28 inch. wielen met slicks.
Voortdurend op de mtb dan zou er van mij niet veel meer van overblijven denk ik.
En tenslotte geraak je dan toch niet meer vooruit (overtraint).
Met deze mannen durf ik ook nog wel eens meerijden zoals in de goeie ouwe tijd.
Maar volgen, dat is een ander paar mouwen.
http://www.garagetv.be/video-galerij/mo ... 2008_.aspx
Ik prefeer eigenlijk eerder den Oude haas, veel oude bekenden en ook verschillende bikers van het forum die hier meerijden.
En het tempo ligt aanzienlijk lager.
Maar als je het mij vraagt een racefiets is een must voor je trainingen.
Of toch op zijn minst slicks.
Voortdurend op de mtb dan zou er van mij niet veel meer van overblijven denk ik.
Ik prefeer eigenlijk eerder den Oude haas, veel oude bekenden en ook verschillende bikers van het forum die hier meerijden.
-
Sunn Xtreme
- Expert
Post by Sunn Xtreme »
rij jij soms met die manne mee?pointbreak wrote:Doe mijn duurtrainingen bijna altijd op de racefiets of vroeger stak ik 28 inch. wielen met slicks.
die reporttage was eenmalig, heeft even op tv geweest.
toen zat er vooraan oa Wim Omloop, Bjorn Leukemans, Wellens, Ludo Giesberts en een pak goede elite continentaal en zonder contract mee te vlammen.
logisch dat het lastig was.
dit was int voorjaar gefilmt, toen de meesten de laatste voorbereidingen afwerken voor het seizoen begon. en met die zachte winter reed op dat moment zowat iedereen hard.
in dit geval was er eens voor 1 keer volk bij (motars etc...), de andere weekenden zonder seingevers etc, en dan vliegenb ze als kippen zonder kop de kruispunten op
Last edited by Sunn Xtreme on Wed 16 Jul 2008 14:59, edited 1 time in total.
-
Sunn Xtreme
- Expert
Post by Sunn Xtreme »
valt wel mee.
op het filmpje gaat het met momenten hard, maar mochten ze daar vanvoor echt doortrekken, dan kwam er hooguit 4-5 man in beeld.. de rest 'exit' .
en dit is nog niet eens een echt koerstempo. dat gaat nog een stukje harder.
zelfs de bruuske tempowisselingen en demarrages zijn hier niet aan bod.
op het filmpje gaat het met momenten hard, maar mochten ze daar vanvoor echt doortrekken, dan kwam er hooguit 4-5 man in beeld.. de rest 'exit' .
en dit is nog niet eens een echt koerstempo. dat gaat nog een stukje harder.
zelfs de bruuske tempowisselingen en demarrages zijn hier niet aan bod.
- pointbreak
- Mountainbiker
- Location: Rockrider 8.2/full XT Mavic crossride Disc/ Thompson Antares race
Post by pointbreak »
Spreek je niet graag tegen Sunn maar als je de gemiddeldes bekijkt die ze daar behalen ?
Dan zal het toch niet veel minder zijn dan in een koers.
Ik spreek niet over een profkoers.
Plus dat er gereden wordt op de openbare weg zonder afsluitingen.
Meestal rij ik mee op dinsdag en donderdag s'avonds en probeer ik zolang mogelijk aan te klampen.
In de week zijn het meestal renners die koersen bij de vlaamse wielerbonden.
Of elite z/c en beloften.
Maar pieksnelheden van 60 kmh is geen rariteit.
Vroeger had je de losse pion in Brasschaat, die koersten toen op de Bredabaan.
Maar met het huidige verkeer zou dit nu totaal onmogelijk zijn.
Maar toen zijn er ook zware valpartijen en ongevallen gebeurd.
Verantwoord is het zeker niet !
Dan zal het toch niet veel minder zijn dan in een koers.
Ik spreek niet over een profkoers.
Plus dat er gereden wordt op de openbare weg zonder afsluitingen.
Meestal rij ik mee op dinsdag en donderdag s'avonds en probeer ik zolang mogelijk aan te klampen.
In de week zijn het meestal renners die koersen bij de vlaamse wielerbonden.
Of elite z/c en beloften.
Maar pieksnelheden van 60 kmh is geen rariteit.
Vroeger had je de losse pion in Brasschaat, die koersten toen op de Bredabaan.
Maar met het huidige verkeer zou dit nu totaal onmogelijk zijn.
Maar toen zijn er ook zware valpartijen en ongevallen gebeurd.
Verantwoord is het zeker niet !
-
Sunn Xtreme
- Expert
Post by Sunn Xtreme »
de vrije bonden hun manier van koersen is het best te vergelijken met de juniors.
die rijden ook hard door, maar die zeer lange stukken dat men konstant 55-60 rijd, is er niet bij zoals elite z/contract.
ook de tempowisselingen zijn een stuk minder agressief.
de mannen van de haes rijden zowat op dezelfde manier als ze de pees erop leggen.
vergelijken met elite z/contract ligt moeilijker, omdat het daar vaker ook harder en vooral veel langer op een lint word getrokken.
moest men echt zodanig gaan doortrekken, dan zou alles snel uit elkaar liggen.
maar ze rijden inderdaad wel door.
wie conditioneel matig is, of een slechte dag heeft, kan ze wel zien vliegen op momenten bij die mannen.
dinsdag en donderdagavond rijden ze ook behoorlijk rap, eerder een strak en redelijk hoog tempo, maar van echt doortrekken is geen sprake.
maar voor intensiever te trainen en met hogere snelheden in groep te gaan rijden, wel ideaal.
gelukkig rijden ze dan nog verantwoord.
int weekend zijn ze daar een serieuze vijs kwijt....
druk kruispunt?? niet gezien... aankomende wagens? niet gezien....
een hollander zou zeggen : kompleet van de pot gerukt
die rijden ook hard door, maar die zeer lange stukken dat men konstant 55-60 rijd, is er niet bij zoals elite z/contract.
ook de tempowisselingen zijn een stuk minder agressief.
de mannen van de haes rijden zowat op dezelfde manier als ze de pees erop leggen.
vergelijken met elite z/contract ligt moeilijker, omdat het daar vaker ook harder en vooral veel langer op een lint word getrokken.
moest men echt zodanig gaan doortrekken, dan zou alles snel uit elkaar liggen.
maar ze rijden inderdaad wel door.
wie conditioneel matig is, of een slechte dag heeft, kan ze wel zien vliegen op momenten bij die mannen.
dinsdag en donderdagavond rijden ze ook behoorlijk rap, eerder een strak en redelijk hoog tempo, maar van echt doortrekken is geen sprake.
maar voor intensiever te trainen en met hogere snelheden in groep te gaan rijden, wel ideaal.
gelukkig rijden ze dan nog verantwoord.
int weekend zijn ze daar een serieuze vijs kwijt....
druk kruispunt?? niet gezien... aankomende wagens? niet gezien....
een hollander zou zeggen : kompleet van de pot gerukt
-
Sunn Xtreme
- Expert
Post by Sunn Xtreme »
ligt beduidend hoger met dezelfde inspanning.
is zeer logisch... je hebt een grotere wieldiameter, en minder rolweerstand. ook liggen de verhoudingen van de versnellingen anders - (standaard geplaatst) mtb vaan 24/32 of 34 /44, weg 39/53
op de koersfiets liggen de versnellingverhoudingen ook dichter bij elkaar (ivm de kronen op het achterwiel, meetsal per tand tot max. 2 verschil)
de houding is vaak iets airodynamischer, je ligt 'platter' wat voor een betere verdeling zorgt en meer effecientie.
dus ja.. het gemiddelde kan enkele per uur hoger liggen
voor 2 km per uur gemiddeld sneller moet je al behoorlijk hard gaan trappen met een mtb, met de keorsfiets haal je dat makkelijk, zelfs vaker met een wat lagere pols (door minder rolweerstand etc...)
is zeer logisch... je hebt een grotere wieldiameter, en minder rolweerstand. ook liggen de verhoudingen van de versnellingen anders - (standaard geplaatst) mtb vaan 24/32 of 34 /44, weg 39/53
op de koersfiets liggen de versnellingverhoudingen ook dichter bij elkaar (ivm de kronen op het achterwiel, meetsal per tand tot max. 2 verschil)
de houding is vaak iets airodynamischer, je ligt 'platter' wat voor een betere verdeling zorgt en meer effecientie.
dus ja.. het gemiddelde kan enkele per uur hoger liggen
voor 2 km per uur gemiddeld sneller moet je al behoorlijk hard gaan trappen met een mtb, met de keorsfiets haal je dat makkelijk, zelfs vaker met een wat lagere pols (door minder rolweerstand etc...)
Dus als ik van het werk kom(of er na toe rijd) met de mtb met pythons, tegen juist geen 30km/h gemiddeld (afstand enkel is 45km) , ik doe er dus een dikke 1h30m over. En ik koop ne koersvelo ben ik bijna zo snel als met den auto...Meestal doe ik met de auto een 1h10M ongeveer.
Dat krijg ik thuis nog wel verkocht denk ik
.
Zou ik direkt voor tekenen, moest het altijd droog zijn. Ik HAAT in de regen rijden.
Dat krijg ik thuis nog wel verkocht denk ik
Zou ik direkt voor tekenen, moest het altijd droog zijn. Ik HAAT in de regen rijden.
-
stef78
- Mountainbiker
30 mee ne koersvelo is echt ni hard ze. 45km over 1h10min, das al redelijk fors maar menselijk, tuurlijk hangt het ervan af over wat voor baan men hier spreekt, in t stad is da ni te doen maar in de polders wel ze
(zonder tegenwind dan :D)
in het begin is het echt raar zone koersvelo das hypernerveus, echt leuk, je rijd dan precies voor niets
in het begin is het echt raar zone koersvelo das hypernerveus, echt leuk, je rijd dan precies voor niets