eerste ervaring klikpedalen

Niet dat we de beginners in een aparte categorie willen indelen, iedereen is immers welkom op het forum. Wel gaan we in dit onderdeel proberen om veel voorkomende vragen te bundelen.
Post Reply
Kermit
Mountainbiker

Post by Kermit »

Max Power wrote:Voor die pedalen had ik heel vaak schrammen en putten in mijn benen
Bij mij ist altijd (met gewone pedalen); Of schaafwond, of een paar putjes tot op mn bot (zoals nu) of een stuk vel weg (bijna genezen! xD)

Dringend opzoek naar schoenen voor mn klikpedalen dus :-)
Noobie
Mountainbiker

Post by Noobie »

ALs beginner heb ik een tweedehandsbike gekocht met klikpedalen erop. Natuurlijk heb ik die er meteen afgehaald uit schrik :lol: Na enkele keren te gaan rijden heb ik nu toch het gedacht om die klikpedalen terug te plaatsen. Het is waarschijnlijk beter om van in het begin met klikpedalen te rijden, als men dan toch moet vallen door die pedalen is het beter dat ik nu val, nu dat de snelheid en durf nog wat achterwege blijven :wink:
Als je te lang met normale pedalen rijdt zou het kunnen dat de "crashes" wat meer pijn gaan doen.

Mijn gedacht maar 8)
Flo
Mountainbiker

Post by Flo »

dit weekend den tour van Ronse gedaan super parcours, maar ik moet zeggen als beginneling serieus afgezien en héél véél schrik gehad door mijn klikpedalen.
ik ga mss iets dom vragen maar rijden met 1 klikpedaal en 1 gewone pedaal is dat een optie want ik voel me niet echt veilig?
zeker als je afdalingen moet doen.
Old Skool
Mountainbiker
Location: Geconverteerde oude citybike (RIP) / Speci Rockhopper Disc / Salsa El Mariachi (29'er rigid mudbike)

Post by Old Skool »

Floflo wrote:dit weekend den tour van Ronse gedaan super parcours, maar ik moet zeggen als beginneling serieus afgezien en héél véél schrik gehad door mijn klikpedalen.
ik ga mss iets dom vragen maar rijden met 1 klikpedaal en 1 gewone pedaal is dat een optie want ik voel me niet echt veilig?
zeker als je afdalingen moet doen.
Je neemt beter 2 klikpedalen en klikt der in het begin van die plateau's in. Dan heb je 1 kant min of meer normaal pedaal en 1 kant klikpedaal. Op de stukken waar je angt hebt om tegen je smoel te gaan kan je dan met de plateaus fietsen.
Mojobiker
Mountainbiker

Post by Mojobiker »

Ik was er in den beginnen ook niet voor te vinden. Maar nadat enkelen van ons clubke ermee startten, kwamen de voordelen al snel naar boven. Eerst had ik er met aan de ene kant klikpedaal en andere kant gewone pedaal. Maar als je dan even uitklikt, moet je weer naar de goeie kant zoeken van de pedaal met tijd/snelheids/concentratieverlies als gevolg.

Resultaat: ik rijd nu al twee jaar met klikkers en zou niet meer zonder kunnen. Gedaan met van uw pedalen schuiven, niet kunnen trappen op super slechte baan, ...

Mojo
sanka188
Mountainbiker

Post by sanka188 »

heb sinds kort ook klikkers, en moet zeggen bevalt me heel goed, vijsjes om te beginnen heel losgedraaid, ma na 1 tochtje toch al wat harder gezet, kheb totaal geen last bij het in of uitklikken ,enige wa dak wel heb is slapende tenen ,is dat normaal, kan je daar iets aan doen ?
Peeee
Mountainbiker

Post by Peeee »

ik heb dat ook aan mijne kleine teen ik vraag me ook wel af
ik had al gedacht dat ik mijn schoenen te klein gekocht heb
Mojobiker
Mountainbiker

Post by Mojobiker »

sanka188 wrote:heb sinds kort ook klikkers, en moet zeggen bevalt me heel goed, vijsjes om te beginnen heel losgedraaid, ma na 1 tochtje toch al wat harder gezet, kheb totaal geen last bij het in of uitklikken ,enige wa dak wel heb is slapende tenen ,is dat normaal, kan je daar iets aan doen ?
Zadel een beetje lager, grotere schoenen kopen, ijzeren plaatje meer naar achter zetten, ...

Mojo
tish
Mountainbiker

Post by tish »

Mojobiker wrote:
sanka188 wrote:heb sinds kort ook klikkers, en moet zeggen bevalt me heel goed, vijsjes om te beginnen heel losgedraaid, ma na 1 tochtje toch al wat harder gezet, kheb totaal geen last bij het in of uitklikken ,enige wa dak wel heb is slapende tenen ,is dat normaal, kan je daar iets aan doen ?
Zadel een beetje lager, grotere schoenen kopen, ijzeren plaatje meer naar achter zetten, ...

Mojo
Zadelhoogte en schoenmaat zijn niet altijd de oorzaak. :wink:

Ik had bv bij het ene paar schoenen wel slapende tenen en met het andere paar niet en dit met dezelfde bike.

Dit bleek te liggen aan de dikte van de zool en idd. de positie van de plaatjes.
MC Anthony
Mountainbiker

Post by MC Anthony »

bij mijn eerste ervaring met klikpedalen was die van prikkeldraad, vallen, vallen en vallen, dan wat losser gezet, maar de ene blijkbaar losser dan de andere, maar inderdaad, na 3 keer gaan rijden is het inderdaad véél beter. Puur een kwestie van wennen... en de slapende teen, daar moet ik ook toch nog eens aan vijzen... :bounce:
Post Reply