Sven Nys en de Olympische spelen
Data van toertochten of wedstrijden, releases van bikes of onderdelen, info over teams en rijders, geruchten, kortom alles wat collega bikers kan interesseren plaats je hier!
sven doet nog eens zijn verhaal op rabotv:
http://www.sportflits.nl/rabovideo/video38/
en nog een reactie van op de blog van vdb
http://www.sportflits.nl/rabovideo/video38/
en nog een reactie van op de blog van vdb
vind wat Loïc hier post eigenlijk wel heel interessant en relevant. Ik kan me ook moeilijk ontdoen van de indruk dat Sven's zweetprobleem totaal onoverkoombaar is. Ik denk ook dat het kwestie is van hoeveel Sven bereid is op te geven voor een olympisch avontuur. Dergelijke acclimatisatie vergt een investering en vooral lijkt me voor Sven persoonlijk dan, een heel grote opoffering, nl. een volledig veldritseizoen... En ik denk dat daar het schoentje knelt. Sven's core-business is natuurlijk het verldrijden, het mtb een 'appeltje voor de dorst' als ik het zo mag zeggen. Sven heeft zeker de buitengewone fysieke capaciteiten die hem moeten toelaten te wedijveren met de mtb-wereldtop. Maar wat wil hij ervoor op zij zetten? Is hij bereid te verhuizen naar een zuiders land (ik zeg maar iets, Australië), zich daar tot in de puntjes in warme omstandigheden voor te bereiden en aan te passen aan de omstandigheden zoals ze in Peking zullen zijn? Maar zo wel een volledig verldritseizoen aan zich voorbij te laten gaan?
Een lichaam is tot heel veel in staat en bezit een groot adapterend vermogen. Acclimatisatie dus.
Als ik een voorbeeldje uit de triathlon mag aanhalen. Chris McCormack bakte er tot vorig jaar in Hawaii, dat bekend staat om zijn extreme omstandigheden niks van. Totaal uitgeput moest hij er telkens tijdens de afsluitende marathon de brui aangeven. Hij is er echter in blijven geloven, heeft zich naar Hawaii omstandigheden voorbereid, en werd zo 2de vorig jaar (en ik tip hem als de kandidaat winnaar voor dit jaar, maar dit ter zijde...).
Wil Sven er echt voor gaan, dan moet hij volgens mij hetzelfde doen... Droomt hij echt van de Olympische Spelen?
In het leven is het keuzes maken en een echte keuze dringt zich dus op voor Sven me dunkt...
Ik zou zeggen, denk er nog eens over na Sven...!
- blubberduck
- Mountainbiker
Post by blubberduck »
The S-man wrote:Aan al diegenen die Nys zo bekritiseren: Met alle respect, maar jullie zijn erg bekrompen en kortzichtig. Veel van de dingen die ik hier al gelezen heb is typische cafépraat. Zoals het al door enkelen werd aangehaald, "probeer het zelf eens..." en dan zal jullie grote bek al heel wat minder groot zijn.
Daarnaast vraag ik me ook af of jullie zelf al eens op deftig niveau gebiked hebben??? Want pas dan kan je beseffen hoe zwaar zoiets is en heb je recht om te spreken. Zoniet ben je beter om domme en ondoordachte dingen voor jezelf te houden. Doe de oogkleppen af en denk eens wat meer in een ruimer perspectief.
Verder heb ik dezelfde mening als Meirhaeghe en hoop ik dat hij ondanks de huidige feiten nog terugkomt op zijn beslissing en er toch nog voor gaat. Want Nys brengt het mountainbike in België heel wat meerwaarde.
En voor de rest nog even dit: we hebben behoorlijk wat klassebikers in België, waarvan Paulissen, Meirhaeghe en Nys het uithangbord zijn. En dan hoor ik veel gezever over deze mannen: Meirhaeghe rijdt volgens sommige "wannebee" kenners te veel op de weg, en Nys is in de ogen van velen nog altijd de cyclocross loser. Stop gewoon met zeiken over die gasten en respecteer ze in wat ze doen, want ze zijn alledrie wereldtoppers. Als "echte" biker moet je meer openstaan voor alle renners en aan dezelfde kant van het touw trekken om de mountainbikesport op een positieve manier te presenteren.
vele gasten zouden dit beter enkele keren na elkaar lezen en dan zouden ze misschien begrijpen,
-
bunnybiker
- Mountainbiker
Post by bunnybiker »
Als Nijs niet naar de spelen wil omdat hij beseft dat hij daar niks kan gaan zoeken moet hij idd zeker thuis blijven want dan zondigt hij al tegen een belangrijke regel dat deelnemen belangrijker is dan winnen. Zoals hij nu bezig was was een selectie zeker realistisch maar ik begrijp het wel : Nijs is een winner en wil niet figureren. Anderzijds, hij was beginnen mtb'en met de boodschap van de spelen te willen halen dus dan moet hij nu niet beginnen over winstkansen, je kan ginder immers evengoed je ketting breken en zo ook verliezen
Anderzijds vind ik het wel bijzonder flauw van zo'n drastische beslissing te maken op basis van laboresultaten : eerste regel van testresultaten is immers dat deze niet alles zeggen. Het feit dat hij nu spreekt van de mtb helemaal te laten vallen is al helemaal onnozel.
ik hoop dat hij op zijn beslissing terugkomt
off topic : veldrijders zijn gewoon rotverwend : ze verdienen goed geld, moeten geen grote verplaatsingen doen en mogen alle weken wedstrijden rijden die op tv komen, geen wonder dat ze niet mtb doen, liever veel geld verdienen op de gemakkelijke manier
Anderzijds vind ik het wel bijzonder flauw van zo'n drastische beslissing te maken op basis van laboresultaten : eerste regel van testresultaten is immers dat deze niet alles zeggen. Het feit dat hij nu spreekt van de mtb helemaal te laten vallen is al helemaal onnozel.
ik hoop dat hij op zijn beslissing terugkomt
off topic : veldrijders zijn gewoon rotverwend : ze verdienen goed geld, moeten geen grote verplaatsingen doen en mogen alle weken wedstrijden rijden die op tv komen, geen wonder dat ze niet mtb doen, liever veel geld verdienen op de gemakkelijke manier
- Rikske
- Mountainbiker
- Location: Merida Mission Carbon Team, Reba Team, full XT //// Merida Matts Speed LX gold edition
Mannekes toch, die zever blijft hier maar duren.
Als Nys in het mountainbiken niks betekend, hoe komt het dan dat hij van een Meirhaeghe wint ?
En Nys zijn warm weer probleem is al erg lang gekend, hij had alleen verwacht dat er wel een oplossing uit de bus zou komen (via speciale drankjes ofzo die zijn mineralen en zouten op peil zouden kunnen houden), nu blijkt dat zijn probleem niet op te lossen valt, kiest hij terug voor zijn "gewone" werk. Volgens mij is het al érg lovenswaardig dat je als topsporter dergelijke overstap durft te proberen, zie je Tom boonen op nieuwjaarsdag al in Baal in de modder rondbollen ?
(ik zou het trouwens geweldig vinden moest hij dit doen, hoe meer topsporters zo'n overstap wagen, hoe liever ik het heb. Ik vond de prestaties van Hermida tijdens het wk veldrijden trouwens ook super, maar kom...)
En het is nog méér lovenswaardig dit te doen terwijl je goed weet dat het merendeel van de mtb "fans" zit te wachten tot je op je bek gaat. Al een geluk dat Nys zich geen moer aantrekt van wat de meute denkt, en gewoon zijn eigen weg volgt.
En om af te sluiten proberen we het nog eens, het is Nys, niet Nijs, als sportliefhebber kan je op z'n minst eens een inspanning doen om de man zijn naam juist te schrijven.
Als Nys in het mountainbiken niks betekend, hoe komt het dan dat hij van een Meirhaeghe wint ?
En Nys zijn warm weer probleem is al erg lang gekend, hij had alleen verwacht dat er wel een oplossing uit de bus zou komen (via speciale drankjes ofzo die zijn mineralen en zouten op peil zouden kunnen houden), nu blijkt dat zijn probleem niet op te lossen valt, kiest hij terug voor zijn "gewone" werk. Volgens mij is het al érg lovenswaardig dat je als topsporter dergelijke overstap durft te proberen, zie je Tom boonen op nieuwjaarsdag al in Baal in de modder rondbollen ?
(ik zou het trouwens geweldig vinden moest hij dit doen, hoe meer topsporters zo'n overstap wagen, hoe liever ik het heb. Ik vond de prestaties van Hermida tijdens het wk veldrijden trouwens ook super, maar kom...)
En het is nog méér lovenswaardig dit te doen terwijl je goed weet dat het merendeel van de mtb "fans" zit te wachten tot je op je bek gaat. Al een geluk dat Nys zich geen moer aantrekt van wat de meute denkt, en gewoon zijn eigen weg volgt.
En om af te sluiten proberen we het nog eens, het is Nys, niet Nijs, als sportliefhebber kan je op z'n minst eens een inspanning doen om de man zijn naam juist te schrijven.
-
Sunn Xtreme
- Expert
Post by Sunn Xtreme »
AMAI - EEN KENNERbunnybiker wrote:.......
als je denkt dat veldrijders veel verdienen en het makkelijk hebben, ontwaak dan vooral NIET uit uw droom
de meeste verdienen maar zoveel als in een fabriek (de 'figuranten'), de toppers verdienen een peuleschil van wat een subtopper op de weg verdient.....
en ze moeten er evenveel voor doen en laten. mensen denken dat ze enkel in de winter rijden, en daarvoor wat trainen. grove fout, ze zijn wel degelijk 11 tot 11.5 maand bezig met training en daartussen de wedstrijden, op de weg en in het veld.
zelfs een goede amateur-veldrijder (elite zonder contract) moet dit doen wil hij een toptien rijden op grote(re) crossen.
ik heb vroeger 2 seizoen aan veldrijden gedaan, buiten mijn normale wegseizoen om...dit was vooral om bezig te zijn en af en toe eens een toptien te rijden. Dus presteren vond ik zelfs niet belangrijk.
Ik kan je gerust vertellen, dat de intensiteit die ermee gepaard gaat van trainen en in de wedstrijden, ronduit slopend zijn. Zelfs al wil je maar een prijs rijden, je moet echt wel vele maanden lang op voorhand je volledig concentreren op veldrijden. verder dien je ook een wegcampagne te doen als voorbereiding, en je tip top te verzorgen. doe je dat niet, dan rijd je niet eens uit in dezelfde ronde, je telt zelfs niet meer mee voor een troostprijs. Van rotverwend heb ik niks gemerkt. Wel dat ik vaak met men blote kont in de regen en wind me mocht staan wassen, zelf men was en plas doen enz... ( ja vele renners moeten het zelf doen)
dus zwijg maar over makkelijk hebben en rotverwend...enz.......
(tzijn altijd prutsers die beweren dat ze teveel verdienen en het te makkelijk hebben - weet ik uit ervaring...tssss) . Respect is ver te zoeken bij hun.
een vraag naar jou toe :
als het zo makkelijk is en je vind het zo 'rotverwend' , hoe komt het dat jij daar niet meerijd? jij moet zeker de grote kampioenen op 1 been en vingers in de neus kunnen kloppen.
Blijven proberen Rikske, ooit leren ze het wel.
Je hebt trouwens overschot van gelijk van wat je daar zei. Ik kan niet zeggen dat ik een grote fan ben van NYS maar ik respecteer zijn keuze.