Training tov. Talent

Meer info over hoe je best eet en drinkt, het gebruik van een hartslagmeter of spierstimulatietoestel, hier kan je ervoor terecht.
ivo
Mountainbiker

Post by ivo »

Bengo wrote:...en daarover verschijnt een uitgebreid verslag in het NLse magazine FIETS (ook in België) van september 2005. Dan wel onder mijn echte naam...
Toch een kleine bemerking. Lees je je eigen boekje wel eens? 8-[
In de FIETS van januari van ieder jaar vind je een zeer uitgebreide trainingsgids. Wel nogal specifiek naar piekpunten georiënteerd maar met wat fantasie toch te exporteren naar je eigen wensen en noden.
Bengo
Mountainbiker

Post by Bengo »

Ivo,
vertel het niet voort, maar ik lees FIETS haast nooit. Het is nl. niet mijn 'eigen' boekje, want ik werk vooral in de toeristische sector. Maar omdat ik met Poco Loco de Ruta del Cid in Spanje had 'afgebiked', heb ik mijn reisverslag daarover aangeboden aan een mijns inziens geschikt 'medium':FIETS dus. Dat ik verder maar heel af en toe doorblader.
Toen je mailde of ik mijn 'eigen boekje' wel eens las, moest ik eerst denken aan inderdaad... mijn eigen boekje. Want 3 j. geleden heb ik een boekje gepubliceerd bij uitgeverij Houtekiet over de Toerist in ons allemaal. Maar van de wielertoerist is daarin nauweljks sprake, als ik me goed herinner?
Overigens begrijp ik je niet als je zegt dat je de laatste tijd meer 'hier zit dan ginderachter'. 'Hier': op dit forum neem ik aan, maar wat of waar is dan 'ginderachter'.
Dit doet me dan weer denken aan een andere vraag die al eerder bij me is opgekomen, maar die ik niet durfde lanceren als vraag/topic op dit forum, om niemand voor het hoofd te stoten. Maar ik doe het nu toch, zij het niet als aparte vraag of topic: Hoe vaak wordt er wel niet gesurft naar dit Forum op en tijdens de werkuren, en dus in zekere zin illegaal? Als ik zo op een doordeweekse dag en een normaal 'werkuur' eens check, zijn er ongeveer 25 mensen 'actief' op dit forum. Daar zullen wel een aantal bij zijn die vrijaf hebben omdat ze vroeger of later die dag werken of verlof hebben of iets van die aard. Maar ik vermoed dat minimaal de helft toch op dit forum actief is tijdens de officiele werkuren. Zouden we dat niet uit louter nieuwsgierigheid kunnen proberen uit te vissen? Uiteraard houden we dat hier enkel voor ons :-$
C-Man
Mountainbiker

Post by C-Man »

Ik had eigenlijk snel een opmerking op Bengo in verband met vergelijkingen van tijd in de Hagelandse en de RHF.
Dit is eigenlijk niet een vergelijkingspunt, verre van zelfs.
Natuurlijk zullen er wel grotere groepen ( toppers, betere, goede en ...)
ongeveer in elkaars buurt geklasseerd staan. In dit geval zijn het 2 verschillende dicipline's. Als je 5 min achter bent op iemand in de HC is dit bijlange niet hezelfde als 5 min in RHF.
ivo
Mountainbiker

Post by ivo »

Bengo wrote:Ivo,
vertel het niet voort, maar ik lees FIETS haast nooit. Het is nl. niet mijn 'eigen' boekje, want ik werk vooral in de toeristische sector. Maar omdat ik met Poco Loco de Ruta del Cid in Spanje had 'afgebiked', heb ik mijn reisverslag daarover aangeboden aan een mijns inziens geschikt 'medium':FIETS dus. Dat ik verder maar heel af en toe doorblader.
Toen je mailde of ik mijn 'eigen boekje' wel eens las, moest ik eerst denken aan inderdaad... mijn eigen boekje. Want 3 j. geleden heb ik een boekje gepubliceerd bij uitgeverij Houtekiet over de Toerist in ons allemaal. Maar van de wielertoerist is daarin nauweljks sprake, als ik me goed herinner?
Overigens begrijp ik je niet als je zegt dat je de laatste tijd meer 'hier zit dan ginderachter'. 'Hier': op dit forum neem ik aan, maar wat of waar is dan 'ginderachter'.
Dit doet me dan weer denken aan een andere vraag die al eerder bij me is opgekomen, maar die ik niet durfde lanceren als vraag/topic op dit forum, om niemand voor het hoofd te stoten. Maar ik doe het nu toch, zij het niet als aparte vraag of topic: Hoe vaak wordt er wel niet gesurft naar dit Forum op en tijdens de werkuren, en dus in zekere zin illegaal? Als ik zo op een doordeweekse dag en een normaal 'werkuur' eens check, zijn er ongeveer 25 mensen 'actief' op dit forum. Daar zullen wel een aantal bij zijn die vrijaf hebben omdat ze vroeger of later die dag werken of verlof hebben of iets van die aard. Maar ik vermoed dat minimaal de helft toch op dit forum actief is tijdens de officiele werkuren. Zouden we dat niet uit louter nieuwsgierigheid kunnen proberen uit te vissen? Uiteraard houden we dat hier enkel voor ons :-$
- Nu als je interesse hebt ik kan je zo'n trainingsschema wel eens doormailen ik heb dat volledig overgezet naar 'Word'. Baat het niet, dan...
- Als ik hier zit is daar 'ginderachter' en als ik daar zit is hier 'ginderachter'. Een ander forum dus. Je bent duidelijk een newbee in dit wereldje :-D
- Tijdens de werkuren altijd. Wanneer zou ik dat anders moeten doen? Thuis moeten we trainen nietwaar :-D . En wat is daar onwettelijk aan?
Een slimme werkgever beseft dat gelukkige werknemers goede werknemers zijn. Hoewel er zijn natuurlijk 'beperkingen' op te bezoeken sites (van morele aard niet technisch), maar daar hoort dit niet bij.
Willy D
Mountainbiker

Post by Willy D »

Bengo,

om je even een idee te geven over het nut van de lange rustige trainingen:
vorig jaar reed ik de AT (80 km) in vergelijkbare omstandigheden (droog en warm) zoals nu zondag in Malmedy in 6u23 met vergelijkbaar tijdverlies door files.
Malmedy reed ik in 6u13, als ik daar het tijdsverlies, door verkeerd rijden en gepruts aan de fiets, aftrek kom ik aan ca. 5u45.
Dus na ongeveer 6 maanden 'gericht' trainen is der dus een vooruitgang van 30 tot 45 minuten merkbaar. Maar na de AT was ik uitgewoond, compleet in frennen gereden. Na Malmedy had ik dat niet.
Heeft gericht trainen (lsd) nut : voor mij dus duidelijk wel. (of er uberhaupt sprake is van vooruitgang voor nen trage zoals ik, laat ik hier wel in het midden :wink: )
Dat gericht trainen is er gekomen dankzij een inspanningstest waarbij een schema werd opgesteld in functie van de GRC eind augustus dit jaar (jammer genoeg heb in nie altijd het schema kunnen volgen en is het kunnen uitrijden van die GRC een heel groot vraagteken :cry: ).

Willy
Bengo
Mountainbiker

Post by Bengo »

Dank Willy,

Wat is 'GRC' (je ziet ik ben nieuw in dit wereldje, al fiets ik al mijn hele leven)?

Je hebt dus duidelijk vooruitgang gemaakt, dankzij de lange, rustige trainingen, okee prima. Maar ik ben er zeker van dat ik ook vooruitgang heb gemaakt dankzij mijn 'harde trainingen'. Gewoonweg omdat ik weet/voel dat ik pakweg 3 maand geleden niet gedurende 3 uur zo hard kon fietsen als nu. Ik heb nl. een parcours van ongeveer 3 uur lang. In april had ik daar ongeveer 3u7 voor nodig, eind mei kon ik dat meer dan eens in 2u53: bijna een kwartier winst!

Maar nogmaals: ik probeer mijn gewoontes te veranderen: ik heb een hartslagmeter gekocht en ben nu al 2 trainingsdagen niet boven 155 gegaan. Wat wel verdomd moeilijk is al mountainbikend in het hageland of in Waals-Brabant: op sommige bergjes moet ik wel in het rood gaan gewoon om boven te komen, en bij het afdalen zakt mijn hartslag regelmatig tot 110, terwijl mijn ondergrens voor een stevige duurtraining eerder rond 120 zou moeten liggen...
Een oplossing zou zijn: op de weg gaan rijden en vooral op het vlakke. Maar ik ben nu net overgeschakeld op mountainbiken omdat ik zo graag op een geaccidenteerd parcours rijd. Absurd dus dat om beter/sneller te mountainbiken, je als mountainbiker op de weg moet gaan rijden, en dan nog liefst op een vlakke weg om je hartslag beter te kunnen uitbalanceren....
mtb grietje

Post by mtb grietje »

GRC = Grand Raid Cristalp...

Net de bevestiging van mijn inschrijving gekregen. Er zat een hoogteprofieleke bij, en ik hoop... dat er niet enkel talent nodig is om dat uit te rijden... Ziet er echt wel zwaar uit...

Trainen geblazen!!
Willy D
Mountainbiker

Post by Willy D »

mtb grietje wrote:GRC = Grand Raid Cristalp...

Net de bevestiging van mijn inschrijving gekregen. Er zat een hoogteprofieleke bij, en ik hoop... dat er niet enkel talent nodig is om dat uit te rijden... Ziet er echt wel zwaar uit...

Trainen geblazen!!
welke afstand ga je rijden?
ivo
Mountainbiker

Post by ivo »

mtb grietje wrote:GRC = Grand Raid Cristalp...

Trainen geblazen!!
Je hebt daar absoluut geen talent voor nodig (om hem uit te rijden) maar genoeg LSD km's, doseringsvermogen en karakter. That's all.
En hoe minder trainingskm's hoe meer karakter uiteraard (en omgekeerd) :-D
Bengo
Mountainbiker

Post by Bengo »

Ivo

Kan zijn dat je de Cristalp kunt uitrijden zonder talent, maar wel met training en 'karakter'.
Maar die redenering kun je evengoed omdraaien (kwestie van on topic te blijven): een mtb-marathon in de Alpen zou je evengoed zonder training kunnen uitrijden, als je maar aanleg (= talent) hebt om duursporten te doen.
Post Reply