manitou voorvorken

Positieve of negatieve ervaringen met produkt X. Is produkt Y zijn hoge prijs waard, of koop je beter produkt Z. Jouw ervaringen kunnen interessant zijn voor collega bikers.
roveny
Mountainbiker

Manitou 2005 Black Platinum Air 120mm

Post by roveny »

Kenners van het vak,
ik heb nog een vraag ivm de 'Manitou 2005 Black Platinum Air 120mm':
mijn fietsenboer wil deze vering in mijn cube reaction steken ( de bike waar ik al meerdere weken op aan het wachten ben - apropos :evil: :evil: );

Nu heb ik op het forum vaak gelezen dat 80mm tov 120mm aan te bevelen valt voor 'pajottenland'gebruik. Misschien heb ik erover gelezen maar kan iemand mij zeggen waarom die 4 extra cm niet echt welkom zijn op een mtb bike. ( mtb gebruik : bloso ritten, bos, modder, ... en niet specifiek down hill)
Als ik de luchtdruk in de veer aanpas naar mijn goesting / mijn terreinkeuze kunnen die extra cm's mogelijk meer comfort bieden?
:-?
Hoe fanatiek zijn jullie in de overtuiging van 80 ipv 120mm, is het eerder een 'aanraden van' of is het echt ' 120mm is niet te doen'. :-?
Thx,
R 8)
viper
Mountainbiker

Re: Manitou 2005 Black Platinum Air 120mm

Post by viper »

roveny wrote:Kenners van het vak,
ik heb nog een vraag ivm de 'Manitou 2005 Black Platinum Air 120mm':
mijn fietsenboer wil deze vering in mijn cube reaction steken ( de bike waar ik al meerdere weken op aan het wachten ben - apropos :evil: :evil: );

Ik heb verleden week een bike met een Black Super Air 80 gekocht voor mijn vrouw. Die zou begin volgende week voor ons deur moeten staan.Ik ben je nu aan het jennen niet :wink:

Nu heb ik op het forum vaak gelezen dat 80mm tov 120mm aan te bevelen valt voor 'pajottenland'gebruik. Misschien heb ik erover gelezen maar kan iemand mij zeggen waarom die 4 extra cm niet echt welkom zijn op een mtb bike. ( mtb gebruik : bloso ritten, bos, modder, ... en niet specifiek down hill)

1. ze veranderen de geometrie van een fiets. De balhoofdhoek wordt vlakker, de fiets is stabieler maar gevoelig minder wendbaar, dus een kritiek voor gebruik alhier. Je kan er wel veiliger mee een berg af aan 60 km/u, de Morette dus :drunk:
2. Cube HT frames zijn niet gebouwd op 120mm vorken. Zou je fietsenboer moeten weten. Reeds met een 100 mm vork rijdt een Cube niet optimaal.
3. Die 4 cm extra zijn meegenomen in echt ruig terrein. Hier veroorzaken ze vooral rendementsverlies. Als een 80mm vork bij 1000 Nm ongeveer 2 cm inveert, dan zit die 120 mm al ruim aan 4 cm. Meer comfort dat wel, maar wippen als de pest.

That's way!
Als ik de luchtdruk in de veer aanpas naar mijn goesting / mijn terreinkeuze kunnen die extra cm's mogelijk meer comfort bieden?
Hoe fanatiek zijn jullie in de overtuiging van 80 ipv 120mm, is het eerder een 'aanraden van' of is het echt ' 120mm is niet te doen'. :-?
Thx,
R 8)
roveny
Mountainbiker

Post by roveny »

Viper,
ik krijg ineens veel goesting om veel te gaan joggen...
:cry:
(zuur grapje)
zucht...
8)
Rony
Dzjowie
Mountainbiker

Post by Dzjowie »

Ni gaan joggen, of het moest zijn om tot bij uwe fietsenboer te geraken. Ik weet niet hoe ge normaal als consument zijt ingesteld, of hou de relatie met uwe fietsenboer is, maar als ze bij mij ergens zo met mijn voeten rammelen, dan zou ik allang bedankt hebben voor de moeite. Ander en beter vriend, veel zult ge zelfs ni moeten zoeken...

Hint begrepen?
roveny
Mountainbiker

Post by roveny »

Djowie, Viper;
( het begint hier nogal een 'special case' te worden heb ik de indruk)

geen nood - the war is only starting-
maw 'k zal mijn zwaar geschut eens bovenhalen zie...
al dank voor de support.
R 8)
Jack77
Mountainbiker

Post by Jack77 »

Laat u maar niet doen. En wat voor nen fietsenboer van keskeschiet is dat, dat hij nen 120 i.p.v. een 80 mm versie wil steken! Doet wss enkel dames- en herenfietsen, wat hybrides en nen communie-MTB's zeker? Altijd mee opletten en u op voorhand goed informeren als je er wil kopen.
Guest

Post by Guest »

Roveny ze hebben hierboven allemaal gelijk en voor ne keer ga ik het kort houden :wink: :
De enige en goede reden waarom je in die fiets geen 120 mm moet steken is doodgewoon omdat dat kader daar totaal niet voor ontworpen is.
Dus gewoon niet twijfelen: NIET DOEN!
ToM5
Mountainbiker

Manitou Black ?? Naar de Botten???

Post by ToM5 »

Vandaag heb ik hier een fietske gezien met een manitou Black Super Lock out, de vork gaat in Lockstand een stuk in en indien de Lock uit staat doet ze hetzelfde, veren doet ze niet echt meer en de volledige veerweg is zeker niet benutbaar.
Dit is in mijn naaste bikerkring al de tweede Manitou op korte tijd met dezelfde Symptomen #-o (andere was een Skareb Comp op een Scott team racing)
Zijn er nog bikers die dit euvel hebben voorgehad en wat is er dan juist mis met de vork?
Mick
Mountainbiker

Post by Mick »

Tom, ik heb ooit ook een Manitou Mars elite gehad met ongeveer dezelfde problemen... Eigenlijk een slechte vork. kleine veertjes die door braken, Lock out die kapot ging, luchtzuiger die scheef kwam zitten en daardoor al zijn lucht verloor.
Maar het probleem dat hier aangehaald is kan wel eens te wijten zijn aan het vet dat er ingespoten wordt met het speciale vetpompje... Heb ik ook een keer meegemaakt. Doordat ik veelvuldig vet in de vork spoot, zat deze na een tijdje volledig vol daar het vet niet weg kan. Ze veerde bijna niet meer in of uit.
Bobke#77
Mountainbiker

Post by Bobke#77 »

Ik had een manitou axel ,

Als ik de lock-out opzetten dan kon ik die ook 1.5 cm inveren .
en echt dempen deed hij niet meer nu heb ik een fox gekocht en pakken beter .
Post Reply