Welke jongeren kunnen nog een huis kopen?

Omdat het niet altijd over mountainbike hoeft te gaan...... Zet een boompje op over alles wat NIET met mountainbike te maken heeft maar hou het wel deftig.
kawa
Mountainbiker

Post by kawa »

K10 wrote:nieuwbouw is als alleenstaande al helemaal niet haalbaar... :wink:
Wat haalbaar zou zijn als alleenstaande of niet, daar spreek ik me niet over uit.

Maar een nieuwbouw is niet vanzelfsprekend duurder dan een bestaand huis.

Onze nieuwbouw (instapklaar) inclusief grond was goedkoper dan de gemiddelde huisprijs. :wink:

Ben er zelfs van overtuigd dat het tegenwoordig nog haalbaar is om een nieuwbouw te zetten voor minder dan een recente woning.
K10
Mountainbiker

Post by K10 »

kawa wrote:
K10 wrote:nieuwbouw is als alleenstaande al helemaal niet haalbaar... :wink:
Wat haalbaar zou zijn als alleenstaande of niet, daar spreek ik me niet over uit.

Maar een nieuwbouw is niet vanzelfsprekend duurder dan een bestaand huis.

Onze nieuwbouw (instapklaar) inclusief grond was goedkoper dan de gemiddelde huisprijs. :wink:

Ben er zelfs van overtuigd dat het tegenwoordig nog haalbaar is om een nieuwbouw te zetten voor minder dan een recente woning.
dat is te zien wat ge met wat vergelijkt hé... en welke regio... in elk geval, hier in de streek zijn bouwgronden onbetaalbaar!! ik had ook liever een vrijstaande bescheiden (zelfs heel kleine) woning gekocht op een klein lapje grond, maar dit is simpelweg niet haalbaar, ik heb met mezelf dan maar een compromis gesloten :-)
RD
Mountainbiker

Post by RD »

Ik heb het anders gedaan, toen ik op m’n 22ste afstudeerde en ik 3 maanden gewerkt had heb ik mij een lap bouwgrond ( iets meer dan 2500m² ) gekocht ( de eerlijkheid gebied me te zeggen dat dit met 50% hulp van mijn ouders was ), een lening genomen van het toen maximaal fiscaal in te brengen bedrag. Toen ik een jaar of 5 werkte (was nog vrijgezel en woonde nog thuis 8) ) ben ik begonnen aan een nieuwbouw woning, echter daar hebben we zeer veel zelf aan gedaan samen met m’n pa, het enige wat we laten doen hebben was de ruwbouw en het alu schrijnwerk. Daktimmerwerk, bedekking, sanitair, vloerverwarming, vloeren, elektr , binnenschrijnwerk, schilderwerken zelfs de keuken alles zelf gedaan, dit is een niet te onderschatten besparing maar ik heb er wel 3.5jaar van m’n vrije tijd moeten voor opgeven. In die periode heb ik dan ook nog m’n vrouw leren kennen ( ondanks de weinige vrije tijd :lol: ) die eigenlijk net als ik ook toen kort daarvoor een huis had gekocht op haar eentje. Doordat we eigenlijk bijna 4 jaar er over hebben gedaan om alles te doen konden we ook de kosten wat spreiden. Nu zijn we intussen al enkele jaren verder en binnen een jaartje of 4 ben ik volledig af van m’n lening ( ik zal er dan 39 zijn ). Nu ik ben me er van bewust dat tegenwoordig de prijzen stukken hoger liggen dan 10 jaar geleden, en nog geen klein beetje ook maar mits wat compromissen te sluiten moet het wel nog mogelijk zijn om een nieuwbouw te zetten. Persoonlijk zou ik dit eerlijk gezegd nu op de manier die er moet gebouwd worden niet meer doen, de stukken bouwgrond zijn gewoon ongelooflijk klein geworden en als je ziet welke huisjes er daar tegenwoordig op neergezet worden dan pas ik liever, dan eerder zoeken naar een mooi degelijk huis van 25 jaar oud met wat privacy, ik hoef niet te zien wat m’n buurman s’morgens op z’n boterham legt… Niks is zaliger dan wat ruimte hebben rondom je huis, als ik s’morgens aan de keukentafel zit dan ziet niemand me zitten, achter ons huis hebben we zeker nog 80m tuin.
Hulp kunt krijgen van de ouders en iets langer kan blijven thuiswonen zijn natuurlijk de twee grootste factoren die niet te onderschatten voordelen hebben...
mountain-biker
Mountainbiker

Post by mountain-biker »

BGT wrote:Hoeveel nieuwbouw huizen zie je niet waar alles tip top in orde is vooraleer men er in gaat wonen ?!
Ik heb 10j geleden gebouwd. Kelder met enkele kennissen gezet, de façade, plakkerij, chape en vensters is door een aannemer gedaan. De rest hebben we zelf gedaan (water, electriciteit, verwarming (buiten het aansluiten van de ketel)).
Toen wij gingen samen wonen, hadden wij geen binnendeuren, geen fatsoenlijke keuken en was den hof niet aangelegd.
Tegenwoordig moet dat allemaal wèl zo zijn. Hoe dat ze het doen is voor mij een groot vraagteken!
Ik wil deze mensen hun lening niet afbetalen hoor.

In mijn ogen zijn de mensen die willen bouwen te veeleisend. Alles moet picobello in orde zijn.
Dat zijn er dan die dit waarschijnlijk kúnnen betalen hé , of een goede sponsor , etc...
Maar zelfs die basis of minder waar jij het over hebt is al niet meer haalbaar voor deze generatie's , toch althans zeker niet voor een arbeidertje ..
Je kan daarentegen wel van alle luxe betalen , zonder meer .
Het echte leven , dwz. kinderen , huisje , boompje al is of doe je nog zo klein wordt stilaan ónbereikbaar voor de jeugd ..
Dat er zijn die alles kant en klaar willen , zo zijn er ook , de meeste echter zouden al héél blij zijn met iets klein/simpels hoor .
:wink:
mountain-biker
Mountainbiker

Post by mountain-biker »

Daarbij moet er nog gezegd ,
vele oudere zeggen zo van: "in onze tijd was het niet simpel" .
Dat was ook op vele vlakken zo , zeker betreft "luxe" en "voorzieningen"
Maar , ook effe zeggen dat die (meeste) mensen Alléén gingen werken , vele kinderen hadden , een kast van een huis en meestal ook nog een hele lap grond erbij ...
Misschien wel juist het omgekeerde allemaal van nu .

:-k
Woestijnvalk
Mountainbiker

Post by Woestijnvalk »

mountain-biker wrote:
BGT wrote:Hoeveel nieuwbouw huizen zie je niet waar alles tip top in orde is vooraleer men er in gaat wonen ?!
Ik heb 10j geleden gebouwd. Kelder met enkele kennissen gezet, de façade, plakkerij, chape en vensters is door een aannemer gedaan. De rest hebben we zelf gedaan (water, electriciteit, verwarming (buiten het aansluiten van de ketel)).
Toen wij gingen samen wonen, hadden wij geen binnendeuren, geen fatsoenlijke keuken en was den hof niet aangelegd.
Tegenwoordig moet dat allemaal wèl zo zijn. Hoe dat ze het doen is voor mij een groot vraagteken!
Ik wil deze mensen hun lening niet afbetalen hoor.

In mijn ogen zijn de mensen die willen bouwen te veeleisend. Alles moet picobello in orde zijn.
Dat zijn er dan die dit waarschijnlijk kúnnen betalen hé , of een goede sponsor , etc...
.........
Of gewoon heel lange en dure leningen lopen hebben, risico-leningen die banken in problemen kunne brengen, en de economie, en........
Wordt tegenwoordig allemaal nogal vlot overgegaan, tot iemand zijn werk verliest, of minder gaat verdienen, of ziek wordt, enz...
K2-er
Test team
Location: Orbea Rallon/Commencal Meta/ Nicolai Helius/Kona Jake the snake

Post by K2-er »

Hard werken en sparen zeker. Lap dan gaat het al goed mis als je teveel houdt van schoon fietsmateriaal en al de rest dat erbij komt kijken !
Rock Rider
Mountainbiker

Post by Rock Rider »

@ Jocca, als ge nog een beetje wil leven is wat jij daar opgeeft van spaargedrag in mijn ogen inderdaad niet mogelijk... Niet iedereen blijft zo lang thuis wonen. Niet iedereen gaat werken vanaf zijn 19,....

Wij wonen nu 6 jaar in ons huis dat we gekocht hebben 7 jaar terug. Ons huis is van bouwjaar 1923 en er was inderdaad nog heel wat werk aan.
Na het leggen van verwarming, plaatsen van dubbele beglazing en aanleggen van stadswater was alles leefbaar. Wij kochten dit met de bedoeling te verbouwen en dat is ondertussen ook gebeurd...
We hebben dus uiteraard ook moeten lenen, maar wilden ook nog goed kunnen leven.
De eerste jaren waren het "reizen" binnen België, nu gaan we naar Zuid-Frankrijk, maar telkens met de tent wat voor onze kids schitterend is.
Nen vélo kan ik mij permitteren, alsook de bijhorende kosten. Een restaurant kan er ook vanaf... voor kledij moeten we bij wijze van spreken niet naar de kringloop... :wink:

Het is kwestie van te plannen, een beetje te sparen en goed uit te kijken volgens mij...

Onze grond is een 800 m² en dus ook niet heel klein...

Als je geen geld wil weggooien door te huren, probeer dan een woning te vinden waar je mee weg kan, kijk over wat er nu staat, maar kijk naar wat je er van wil/kan maken... Woon er eerst even in en doe dan verbouwingen, tegen dan ken je de positieve en minder positieve kanten van je huis...

Wat je vooral niet mag doen is overhaaste beslissingen nemen die de rest van je dagen hypothekeren. Dat is nu net wat er volgens mij te veel gebeurt... Als je ziet hoe rap bepaalde woningen weer te koop staan...
kawa
Mountainbiker

Post by kawa »

Rock Rider wrote:@ Jocca, als ge nog een beetje wil leven is wat jij daar opgeeft van spaargedrag in mijn ogen inderdaad niet mogelijk... Niet iedereen blijft zo lang thuis wonen. Niet iedereen gaat werken vanaf zijn 19,....
En niet iedereen ziet het zitten om zoveel op te geven voor een hoop brikken.... :wink:

Ik ben content dat ik geleefd heb ipv als een bezetene te sparen voor een huis. Nu heb ik ook een huisJE gebouwd maar profiteer nog steeds van 't leven...

You only live once. En of da huis nu volledig klaar is op uw 25ste of op uw 40ste... daar zal ik nie van wakker liggen, maar wel als ik me dingen moet ontzeggen om dat te bereiken. Ik leef nu, en wil niet wachten tot m'n kooi picobello in orde is.

Maar da's ieder zijn ding zeker? :drunk:
BGT
Mountainbiker

Post by BGT »

K10 wrote:
jocca wrote:In een woning van 15 jaar oud ga je trouwens ook binnen max 10 jaar vrij grote kosten moeten doen (keuken, badkamer, ...).
dat is toch wel vrij snel, hoor, enfin, dat is mijn idee....
Toch niet hoor. Ik spreek uit mijn eigen ervaring! Als je een woning koopt neem ik aan dat deze niet 100% naar je zin is en een aantal verbouwingen doet. Hierbij denk ik niet dat je 20.000€ aan een goei keuken gaat uitgeven of 10.000€ aan een badkamer.

Wij wonen nu 11 jaar in onze zelf gebouwde woning en hebben zopas een 'goei' keuken laten zetten. In deze 10 jaar zijn er wel 2 pagadders bij gekomen. En dan ben je blij dat je een 'voorlopige' keuken genomen hebt!
Post Reply