Knieperikelen

Meer info over hoe je best eet en drinkt, het gebruik van een hartslagmeter of spierstimulatietoestel, hier kan je ervoor terecht.
SusXT
Mountainbiker

Post by SusXT »

Sunn Xtreme wrote:
kleine mees wrote: Warmte zalf opsmeren en kersenpitten.
warme zalf ??
wil niets zeggen ,maar dat is echt het allerslechtste wat je kan doen op een knie.
Kan ik ook alleen maar bevestigen. Ik ben in mei van 2011 beginnen sukkelen met m'n knieën na een paar ritten met verschillende fietsen en een ritje waarin me te veel heb gegeven. 't Vreemde is dat de ontsteking pas op gang is gekomen na de sauna. Ook in de maanden die er op volgenden had ik altijd last nadat ik de sauna was geweest. Tegenwoordig ga ik dus de sauna in met ijs op m'n knieën :lol:
steamy wrote:
Ik zit hier met dezelfde problemen... Alleen ben ik er al 1,5 maand mee aant het sukkelen...

Het begon allemaal op een doordeweekse rit op een koude zondagmorgen. Deze was op LSD hartslag met 100 omwentelingen per minuut. Plots midden in de rit, begon ik een lichte pijn te voelen in de linkerknie. Ik dacht 'gaat wel over', en reed mijn tochtje verder uit. Eénmaal thuis gekomen, ontaardde de pijn en ik kon mijn knie bijna niet meer plooien. Dit sleepte enkele dagen aan tot ik een sportarts contacteerde.

Deze vertelde mij dat mijn patella niet meer mooi in de groef beweegde, en 'schraapte' over mijn kraakbeen. Dit kraakbeen is echter al serieus aangetast na een 12jarige basketcarrière...

Resultaat van dat alles: ontsteking aan de rechterkant van mijn linkerknie.

Echte ontstekingsremmers nemen was uit den boze (wegens vroegere maagperforatie), dus dan maar een half homeopathisch middel (Traumeel).

Ondertussen 1,5 maand en ook een 8tal kinébeurten verder, en nog steeds is er een lichte achtergrondpijn aanwezig.

Enige tips om het herstelproces te versnellen Sunn? Voorlopig ligt de behandeling hoofdzakelijk op rusten, de spieren rond de knie versterken (door oa oefeningen op 1 been), en lokale behandeling met infrarood en elektriciteit (pulserend).

Oh ja: de reden vd ontsteking ligt waarschijnlijk in een combinatie van slecht schoeisel (SPD plaatsjes niet goed gemonteerd?), geen steunzolen dragen, en het verhogen van mijn zadel in die periode...

Dank alvast...
Ik heb veel geleerd van Sunn en een doctor die hij me aanbeval en heb ik ook zelf heel wat ervaren. Ik heb een ontsteking gehad op m'n patellapezen en 't littekenweefsel dat er nu op zit, zorgt weer voor irritatie als ik te veel kracht op de knie zet. M'n pezen en gewrichtsbanden zijn ook te los. Ik hang te licht in mekaar :wink: Verder heb ik wat slijtage op 't kraakbeen, wat normaal is, en voor de rest is er met m'n knieën niks mis. Wat ik in al die tijd heb geleerd is dat ontstekingsremmers meer kapot maken dan goed doen. Je kan het misschien een paar weken nemen, maar als 't niet aanslaat, laat het dan achterwege. 't Is een aanslag op de maag.
Ook Traumeel gaat je niet meer verder helpen. 'k Heb het ook genomen. Traumeel is goed voor een acute ontsteking, na 3 weken moet je dat niet meer nemen.
Dit heb ik gedaan :
- Ijs leggen, veel ijs leggen. Na elke fietsrit, bij elk gevoel van irritatie.
- Stretchen, enkele malen per dag.
- Kiné-beurten om de spieren te verstevigen.
- MRI laten nemen om te kijken wat er juist mis is.
- Schoenplaatjes en fietspositie juist laten zetten. Zeer belangrijk!
- Steunzolen in de gewone schoenen. SOLE ondersteunende zolen in de fietsschoenen. Doorgezakte voeten zorgen er voor dat boven- en onderbeen niet in één lijn liggen en dat uit zich in de knieën.
- M'n bekken en enkele wervels terug goed laten zetten door een osteopaat.
- Sinds december heb ik reeds 2 maal inspuitingen gehad met verschillende homeopatische middelen die de bloeddoorstroming bevorderen en nieuwe bloedvaten aanmaken. Dankzij deze inspuitingen ben ik kunnen gaan snowboarden. Laat je geen cortisone inspuiten. Dit maakt de pezen zwakker en ze kunnen scheuren, zelfs al na de eerste spuit.
- Ik neem Cartimare om kraakbeen aan te maken. (Google maar eens)
- In begin fietste ik amper. 20km op de weg maximum, één keer per week. Dat was te weinig. Ik ben meer op de weg gaan rijden. 2-3 keer per week en nu combineer ik een wegrit met een stuk bos. Spieren moeten steviger worden zodat ze de patellapezen ontlasten.

Het gaat in golfbewegingen steeds beter en beter. Volgens de begeleidende arts zal ik er echter pas tegen de zomer helemaal van af zijn. Lijkt nog lang, maar ik voel verbetering en dat geeft me moed.
Succes!
endorfin
Mountainbiker

Post by endorfin »

Sole aanmeten en Bebop installeren doet al veel.
tek-zotic
Mountainbiker

Post by tek-zotic »

Sunn Xtreme wrote:
kleine mees wrote: Warmte zalf opsmeren en kersenpitten.
warme zalf ??
wil niets zeggen ,maar dat is echt het allerslechtste wat je kan doen op een knie.
GOUDEN RAAD:
Spierstijfheid, spieren opwarmen = Warme Zalf/crème ( bijvoorbeeld algipan, of creme met capsicine en methylsalicylaat)
Ontstekingen, gewrichten, letstels: Koude zalf/crème, of nog beter gel ( gel dringt dieper door dan zalf of crème) bijvoorbeeld Voltaren, flexium, maar dit zijn dure gels, Of Ibuprofen gel van Kela of Teva ( kosten nog geen 7 euro voor 50 gram en de teva heb je voor ongeveer 13 euro 120 gram)
SusXT
Mountainbiker

Post by SusXT »

Zalf heeft bij mij niet geholpen. Na 3 tubes ben ik gestopt.
Sunn Xtreme
Expert

Post by Sunn Xtreme »

@SusXt : klopt... het herstel gaat in golfbeweging met dit type blessures.
daarom net hervallen de meesten, omdat ze bij een periode van geen last, kort na nog een periode van enige hinder, weer voluit gaan of direct het veld induiken (en dus weer op kracht gaan rijden)... met de gekende gevolgen.
littekenweefsel is bijna het meest nefaste voor dit soort knieproblemen, en helaas ook bijna de meest hardnekkige om te genezen.

Maar je geeft het dus al aan...en dat telt voor zowat iedereen : geduld hebben en luisteren naar raadgeving.
dat is helaas iets waar 90% van de gekwetsen in de wind slaan. dus maw : er moet ook zelfdicipline zijn om dit op te brengen, ook al voel je je goed en zonder hinder.
als opbouw is het trapsysteem ook de beste methode voor de revalidatie.
als je eens een weekje wat meer hebt gefietst, is het goed dat je de week erachter terug ietsje minder gaat doen. Je blijft intussen rustig bezig en dreigt de zaken niet te forceen.
en rust... noem het actieve rust. Dat betekent zeer kalme en rustige korte ritjes, en zeer geleidelijk weer opbouwend. intussen gaat de behandeling door.
maar het allerbelangrijkste in de hele herstelperiode, en dat geldt dus voor iedereen met pees problemen, is zelfdicipline en je hoofd erbij houden, en nee zeggen tegen dat stemmetje in je hoofd dat roept om meer en harder te doen.
Tevens zijn er ook specifieke oefeningen om gewrichtsbanden sterker te maken.
als je bij een kinesist komt, vraag hem gerust naar die oefeningen.
The Doctor 46
Mountainbiker

Post by The Doctor 46 »

Vorige dinsdag mijn knie belast door te laag zadel , kon zelf niet goed meer stappen die dag.
Dag daarna was de pijn volledige weg, maar heb nog altijd een raar gevoel in , wanneer ik zit en mijn been lichtjes ophef en dan een zwaai beweging maak, heb ik het gevoel dat op een bepaald moment mijn knie een sprongske maakt (doet geen pijn) enkel een ambetant gevoel.
Hetzelfde als ik ga fietsen , staand ok , zittend ok , maar de overgang van staan naar zitten , doet mijn knie meestal ook zo'n knikske.
Zal waarschijnlijk nog een beetje geiriteerd zijn zoals Sunn xtreme zegt , maar ik zal pas content wanneer als terug normaal is. Ge blijft toch altijd met de gedachte zitten van ...
SusXT
Mountainbiker

Post by SusXT »

The Doctor 46 wrote: Ge blijft toch altijd met de gedachte zitten van ...
Dan moet je eens bij een sportarts gaan om te onderzoeken wat het juist is. Als je dat weet, denk je er veel minder aan.
el gordo
Mountainbiker

Post by el gordo »

Inderdaad, laat je eens testen.

Ikzelf heb in mijn verleden mijn kraakbeen beschadigd door ongezond te sporten (hardlopen).

Ik heb onlangs een veldrit wedstrijd meegedaan, en de dag nadien kon ik nauwelijks de trap op -of aflopen. Dus ik vreesde al voor een achteruitgang van mijn kraakbeen.

Gezien mijn verleden ben ik onder de scanner gegaan (ik had toch nog een voorschrift liggen dat nog niet was gebruikt) waaruit bleek dat mijn kraakbeen niet meer achteruit is gegaan sinds de 1ste vaststelling van x-aantal tijd geleden. Enkel gaf die wedstrijd weer enkele irraties weer omdat ik gedurende een heel deel van de wedstrijd heb moeten lopen - waarvoor ik al jaaaren niet meer had getraind.
The Doctor 46
Mountainbiker

Post by The Doctor 46 »

el gordo wrote:Inderdaad, laat je eens testen.

Ikzelf heb in mijn verleden mijn kraakbeen beschadigd door ongezond te sporten (hardlopen).

Ik heb onlangs een veldrit wedstrijd meegedaan, en de dag nadien kon ik nauwelijks de trap op -of aflopen. Dus ik vreesde al voor een achteruitgang van mijn kraakbeen.

Gezien mijn verleden ben ik onder de scanner gegaan (ik had toch nog een voorschrift liggen dat nog niet was gebruikt) waaruit bleek dat mijn kraakbeen niet meer achteruit is gegaan sinds de 1ste vaststelling van x-aantal tijd geleden. Enkel gaf die wedstrijd weer enkele irraties weer omdat ik gedurende een heel deel van de wedstrijd heb moeten lopen - waarvoor ik al jaaaren niet meer had getraind.
Lang last van gehad ?

Als het nog een tijdje blijft aanslepen zal ik wel moeten gaan. Maar het is nog maar een klein week geleden gebeurd, en voel het wel beteren precies.
Ga nog een paar dagen rusten en waarschijnlijk donderdag ne kleine toer fiesten , hopelijk geen hinder meer.
Dan een week kalm opbouwen en dan hopelijk terug mijn oude niveau halen .
Ik rij normaal gezien elke dag naar het werk ( heen 28km) en rij in het weekend ook nog is vrij veel.
zou het erg vinden als het blijkt dat ik maanden moet gaan opbouwen enkel doordat ik ene dag met mijne oude mtb (waar het zadel veel te laag stond) naar het werk gereden heb.
el gordo
Mountainbiker

Post by el gordo »

The Doctor 46 wrote:
el gordo wrote:Inderdaad, laat je eens testen.

Lang last van gehad ?

Als het nog een tijdje blijft aanslepen zal ik wel moeten gaan. Maar het is nog maar een klein week geleden gebeurd, en voel het wel beteren precies.
Bij mij was het ook ongeveer zo'n periode. De 1ste 2 dagen echt last van gehad (de 1ste dag ging ik zelfs op handen en voeten de trap op #-o ). Geleidelijk aan komt de vooruitgang zoals je zelf zegt, wees alleen in het begin nog wat voorzichtig. Ik doe ook al jaren mijn woon-werk met de fiets - weliswaar slechts 15km enkel - en ik ben redelijk snel terug beginnen fietsen. Ik denk dat ik slechts een 3-tal dagen met de wagen gereden ben naar mijn werk vooraleer ik terug de fiets opsprong. Per slot van rekening is het veel gemakkelijker je knieën te beschadiging tijdens een jogging dan op de fiets, waar je recht zit dankzij je klikpedalen). Theoretisch althans...
Post Reply