Lichtste wielset MTB

Hier kunnen de gewichtsworstjes (weightweenies) terecht voor hun vragen, opmerking of ideeën met betrekking tot onderdelen en bikes.
Herder Alex²
Mountainbiker
Location: Specialized FSR Epic Comp 2007 - Fatboy Expert 2015 - Camber FSR Comp 2017

Post by Herder Alex² »

Ik ben niet zo bezig met allerlei vermagerkuren voor de fiets, maar na het lezen van deze rubriek, was ik wel nieuwsgierig geworden hoeveel mijn wielen wogen. Ik heb namelijk maar van die goedkope wielen en dacht dat ik met superzware logge dingen zou rijden, maar niets is minder waar.
Voor het achterwiel met body, velglint en schijfrem Avid 5 160 = 1152 gram. Het wiel is een Mavic Crossride voor 75 € nieuwprijs indertijd gekocht. Infeite bedoeld als winterwiel om in de modder te rijden.
Dan heb ik nog een DT Swiss x 430 met Shimano body FH-M525 Viam + velglint + schijfrem Avid5 160 = 1.212 gram.
pride
Mountainbiker

Post by pride »

Uiteindelijk komt het gewicht van een wielset crossrides toch op 1700 gram hoor. Je hebt dus juist gewogen voor het achterwiel, maar ik vrees dat de gewichten die hier besproken worden over de volledige set gaan. Maw: het crossride achterwiel met schijf weegt bijna even veel als een licht voor -en achterwiel tesamen...
tyro13
Mountainbiker
Location: BMC te01 xtr 2015. Bmc slr01 campa superrecord Ax lightness lightweight 5.85kg

Post by tyro13 »

tyro13 wrote:Ik heb net een NIEUW setje "gewonnen" op ebay.de. Nu enkel nog betalen en tis in de sjakosch;;;; :roll:

het setje bestaat uit dt swiss xrc 330 carbon velgen, tune cannonball sl voornaaf, tune prince achternaaf samen met de sapim cx ray spaken (per wel 32spaken)brengt dit setje op de weegschaal 1247gram op...Netjes toch voor 32 spaken wiel....De flash zal tevreden zijn met zijn upgrade.... :drunk:
De wieltjes zijn toegekomen. heb ze gisteren nagewogen en ze brengen 1242gr op de weegschaal. i'am verrrrryyy happy =P~

Direct testen se maandag in de ardennes trophy!
chainsucker
Mountainbiker

Re: Lichtste wielset

Post by chainsucker »

Bikecustomizer wrote:Wij zijn nu ook bezig met het lichtste wielset disc te maken voor bikefreak magazine ook met de innolite clincher 32 gaats velgen en de tune decibel achternaaf, de achternaaf krijgen we volgende week binnen , schatting van het
gewicht is 1050 gr
als velglint word de ROX velglint gebruikt superlicht
Ik zal wel een paar fotos maken als het af is .

En zijn ondertussen de wielen reeds gemonteerd ? Zo ja, belofte maakt schuld :>), m.a.w. graag een paar fotootjes.
In de marge, ik ben een trouwe lezer van Bike Freak (O2 bikers en Mountainbike Plus), maar betreur het feit dat in hun weight watching rubriek zij enkel foto's tonen van de uiteindelijk gekozen componenten en niet het tot op heden geboekte resultaat. Iedereen kan theoretisch een min 7 kilo MTB samenstellen, trouwens wat is uiteindelijk de toegevoegde waarde voor de consument indien de wielen momenteel niet eens te koop zijn ?
Bikecustomizer
Mountainbiker

Beste Lezers

Post by Bikecustomizer »

De fiets van Bikefreak magazine van onder de 7 kg word degelijk opgebouwd
Doordat niet alle spullen binnen snelle tijd geleverd kunnen worden moeten we het maar nu doen met alleen plaatjes .
Momenteel licht alleen het frame , voorvok, stuurpen,handvaten en nog wat kleine dingen .
De spaken hebben vertraging opgelopen en als het goed is worden ze 10 julie verzonden .
We wilden eerst de wielset met cx-ray spaken maar we hebben besloten om het nog lichter te gaan bouwen we zitten nu voor de velgenset clincher exact op 501 gram per set 32 gaats
De achternaaf is exact 130 gram
De voornaaf is exact 99gram
De spaken staan volgens de fabriek 2.6 gram pst
Dan kom je ongeveer op 889 gram zonder alu nippels voor een complete wielset disc uit
We hopen dat we zo snel mogelijk een paar fotos kunnen laten zien
chainsucker
Mountainbiker

Post by chainsucker »

Bikecustomizer,
wielset klinkt veelbelovend, ik ben zeer nieuwsgierig naar het eindresultaat.
groetjes
chainsucker
Mountainbiker

Re: Beste Lezers

Post by chainsucker »

Bikecustomizer wrote:De fiets van Bikefreak magazine van onder de 7 kg word degelijk opgebouwd
Doordat niet alle spullen binnen snelle tijd geleverd kunnen worden moeten we het maar nu doen met alleen plaatjes .
Momenteel licht alleen het frame , voorvok, stuurpen,handvaten en nog wat kleine dingen .
De spaken hebben vertraging opgelopen en als het goed is worden ze 10 julie verzonden .
We wilden eerst de wielset met cx-ray spaken maar we hebben besloten om het nog lichter te gaan bouwen we zitten nu voor de velgenset clincher exact op 501 gram per set 32 gaats
De achternaaf is exact 130 gram
De voornaaf is exact 99gram
De spaken staan volgens de fabriek 2.6 gram pst
Dan kom je ongeveer op 889 gram zonder alu nippels voor een complete wielset disc uit
We hopen dat we zo snel mogelijk een paar fotos kunnen laten zien
Spaken aan 2,6g per stuk (DT Aerolite 4,3g/stuk), kun je hier een tipje van de sluier oplichten ? M.a.w. welke spaken van welke fabrikant brengen slechts 2,6g op de weegschaal ?
Tom-s
Mountainbiker

Post by Tom-s »

Ga er maar van uit dat die spaakjes van titanium gaan zijn.
Dat maakt het wielset helaas wel een stuk slapper.
Waarschijnlijk komen de spaken van Pillar Ti.
Bikecustomizer
Mountainbiker

2.6GR SPAKEN

Post by Bikecustomizer »

Het zijn Pillar spoke spaken van titanium , ze zijn wel een stuk stijfer dan de normale titanium spaken doordat het platte spaken zijn.
De wielset wordt voor rijders gebouwd van max 80 kg
chainsucker
Mountainbiker

Post by chainsucker »

Tom-s wrote:Ga er maar van uit dat die spaakjes van titanium gaan zijn.
Dat maakt het wielset helaas wel een stuk slapper.
Waarschijnlijk komen de spaken van Pillar Ti.
Tom-s,
platte Pillar Ti-spaken, wat denk je, het overwegen waard of zou je eerder het zekere voor het onzekere nemen en opteren voor DT Swissen of CX-rays ?
Post Reply