Bossen en teek....

Niet dat we de beginners in een aparte categorie willen indelen, iedereen is immers welkom op het forum. Wel gaan we in dit onderdeel proberen om veel voorkomende vragen te bundelen.
Post Reply
Angelo.
Mountainbiker

Post by Angelo. »

SusXT wrote:@3s : ik heb er de afgelopen dagen veel over gelezen en er zijn gevolgen die ik liever niet had geweten (doofheid, verlamming, opgezwollen gewrichten, blindheid,....) .
Wist jij dit niet??? Je kunt er trouwens ook van sterven maar zover zal het bij u niet zijn en van die verlammingsverschijnselen moet je u ook niet al te ongerust maken, je bent er optijd bij. Die vermoeidheid gaat wel over.

Mijne buurman zijne pa is een hele tijd terug opgenomen in het ziekenhuis met verlammingsverschijnselen dmv een tekenbeet en die heeft er toch ook niets aan over gehouden.
Hemd
Mountainbiker

Post by Hemd »

S'toch straf e, zo een klein ding welke ellende dat allemaal kan teweeg brengen. De 'wonderen' van de natuur.
Haaike
Mountainbiker

Post by Haaike »

Het is dit jaar toch wel erger als anders heb ik de indruk. Als onze hond vroeger in de zomer bij de schapen liep, had hij er héél af en toe eentje.
Maar de laatste tijd constant, soms zelfs 3 teken terwijl hij er amper een half uurtje was geweest. We laten hem nu dan ook niet meer naar daar gaan en als we er zelf moeten zijn om voor de schapen te zorgen of fruit te plukken, doen we een lange broek aan. Liever geen risico lopen...
pvandebe
Mountainbiker

Post by pvandebe »

Haaike wrote:Liever geen risico lopen...
Da's eenvoudig voor mij : Na het voorjaar en voor september zie je me niet meer in de bossen, tenzij per uitzondering als 'k niet anders kan. Heb al tekenbeten zat gehad in m'n jonge jaren en ben al blij dat 'k dat overleefd heb....
Sunn Xtreme
Expert

Post by Sunn Xtreme »

het voorjaar... dit jaar waren ze er al begin maart.

en dat er meer zijn, is ook waar. Hun natuurlijke vijand - en enigste vijand - zie je bijna nergens meer terug, tenzij een paar. die vliegende mieren dus die een bepaalde perioden van het jaar verschenen.

en precies daarom neemt het aantal teken drastisch toe. De oorzaak zou te wijten zijn aan een andere maar meer agressievere mierensoort die in ons land terecht is gekomen via een of andere vrachten jaren geleden. Die hebben onze 'klassieke' mierensoorten veelal verjaagd / uitgeroeid.
Vos in de bossen
Mountainbiker

Post by Vos in de bossen »

SusXT wrote:@3s : ik heb er de afgelopen dagen veel over gelezen en er zijn gevolgen die ik liever niet had geweten (doofheid, verlamming, opgezwollen gewrichten, blindheid,....) Gelukkig ben ik er nog redelijk op tijd bij(volgens de ene bron fase 1 en de andere fase 2) De antibioticakuur is opgestart, dus ik veronderstel dat het niet erger gaat worden. Alleen die vermoeidheid zou nog lang gaan aanslepen. #-o Maar we doen ons best om veel te rusten.

@Lilliputer: DEET, bedankt, ik ga dat morgen halen, want nu ik er zoveel over heb gelezen heb ik 't niet meer zo op die beestjes. De kans is kleiner dan 5% dat wanneer je zo'n beet hebt gehad, je besmet bent met Lyme. Maar die 5% kans loop ik liever niet meer. Over het moment van besmetting heb ik twee dingen vernomen. Volgens de dokter is de besmetting er zo vlug als de teek met zijn speeksel in je lichaam zit dus volgens hem vrijwel onmiddelijk. In een verslag van een of andere prof heb ik gelezen dat een teek 12 tot 24u nodig heeft om door de huid te boren en een bloedvat te zoeken. Mocht je toch na 24u de ontdekking doen, dan is het belangrijk dat je ze niet plat drukt bij het uittrekken.
Ook goed om te doen:
Goed nakijken of laten nakijken nadat je een douche genomen heb.
De teken bijten niet zomaar overal, maar in warme en vochtige plekken, liesstreek, oksels...bij me was het tussen mijn billen, even onder de laatste sacrale wervel. Smerige beesten, inderdaad. Parasieten leven ten koste van anderen, de dragers (dieren, mensen enz).
Maar we zijn ook door een teveel aan antibiotica aan het verzwakken.
Vroeger, een snotvalling: neem antibiotica...voor de kleinste pruts naar den huisdokter, geen probleem: antibiotica...
Reeën zijn altijd geweest, teken ook, en ook besmette teken.
We zijn zwakker geworden, zo denk ik het. :(
SusXT
Mountainbiker

Post by SusXT »

Angelo. wrote:
SusXT wrote:@3s : ik heb er de afgelopen dagen veel over gelezen en er zijn gevolgen die ik liever niet had geweten (doofheid, verlamming, opgezwollen gewrichten, blindheid,....) .
Wist jij dit niet??? .
Verlammingsverschijnselen wel, maar blindheid, doofheid niet. En je staat daar ook zo niet bij stil, want ik ken niemand die ook maar een van deze gevolgen heeft gehad. Mijn schoonmoeder is heel laat achter haar besmetting gekomen en die heeft er enkel afgestorven huid aan overgehouden. Dus als ik de volgende dag een teek zie zitten en de dokter zegt me dat het geen kwaad kan als ze binnen de 24u uit je lichaam zijn, dan ga ik me daar ook geen zorgen over maken en direkt antibiotica beginnen slikken, want dat spul doet spijtig genoeg evenveel kwaad dan goed. Maar nu ben ik geleerd :-)
Sunn Xtreme
Expert

Post by Sunn Xtreme »

Neobiker wrote:
SusXT wrote:@3s : ik heb er de afgelopen dagen veel over gelezen en er zijn gevolgen die ik liever niet had geweten (doofheid, verlamming, opgezwollen gewrichten, blindheid,....) Gelukkig ben ik er nog redelijk op tijd bij(volgens de ene bron fase 1 en de andere fase 2) De antibioticakuur is opgestart, dus ik veronderstel dat het niet erger gaat worden. Alleen die vermoeidheid zou nog lang gaan aanslepen. #-o Maar we doen ons best om veel te rusten.

@Lilliputer: DEET, bedankt, ik ga dat morgen halen, want nu ik er zoveel over heb gelezen heb ik 't niet meer zo op die beestjes. De kans is kleiner dan 5% dat wanneer je zo'n beet hebt gehad, je besmet bent met Lyme. Maar die 5% kans loop ik liever niet meer. Over het moment van besmetting heb ik twee dingen vernomen. Volgens de dokter is de besmetting er zo vlug als de teek met zijn speeksel in je lichaam zit dus volgens hem vrijwel onmiddelijk. In een verslag van een of andere prof heb ik gelezen dat een teek 12 tot 24u nodig heeft om door de huid te boren en een bloedvat te zoeken. Mocht je toch na 24u de ontdekking doen, dan is het belangrijk dat je ze niet plat drukt bij het uittrekken.
Ook goed om te doen:
Goed nakijken of laten nakijken nadat je een douche genomen heb.
De teken bijten niet zomaar overal, maar in warme en vochtige plekken, liesstreek, oksels...bij me was het tussen mijn billen, even onder de laatste sacrale wervel. Smerige beesten, inderdaad. Parasieten leven ten koste van anderen, de dragers (dieren, mensen enz).
Maar we zijn ook door een teveel aan antibiotica aan het verzwakken.
Vroeger, een snotvalling: neem antibiotica...voor de kleinste pruts naar den huisdokter, geen probleem: antibiotica...
Reeën zijn altijd geweest, teken ook, en ook besmette teken.
We zijn zwakker geworden, zo denk ik het. :(

we zijn niet zwakker geworden. Het probleem is dat er vroeger VEEL MINDER besmette teken waren. in regio's zoals de Kempen bv, waren er vroeger hooguit 3 op 10, NU 8 op 10.
en dat op een paar jaar tijd.
het is helaas ook maar de LAATSTE jaren dat men er eindelijk achter is dat een aantal spierziekten ook veroorzaakt worden door teken.
ook sommige bizarre overlijdens, verlammingsverschijnselen zonder enige verklaring.... ook daar is men nog niet zo lang achter dat een teek de oorzaak was in 90% van de gevallen.

de besmette teken zijn vooral gekomen door reesoorten die men vanuit de usa heeft geimporteerd.
en eer men daarachter was, was het kwaad allang geschied.
nee, we zijn niet zwakker.
dat is bijzonder dom om zo te denken.

verder zetten teken zich overal vast waar ze kunnen, vooral op plaatsen waar de aderen beter bereikbaar zijn en de huid iets dunner.
ze hebben wel voorkeur voor warme plaatsen, maar evengoed zitten ze aan de enkel of de kuit vast.

wat de antibiotica betreft : teveel artsen geven inderdaad voor kleine probleempjes snel antibiotica, terwijl het vaak met een licht geneesmiddeltje verholpen is.
anderzijds, in het geval van teken, gaan er velen lichtzinnig over....
-ohhh.. geen rode vlek, geen vuiltje aan de lucht.
paar weken later vermoeid, hoofdpijn, pijn in de zone van de beet maar nog geen vlek.. ow, zal niet veel zijn, beetje ziekjes dus wat extra rusten en tis over. Onbegrijpelijk #-o
terwijl intussen de besmetting volop doorwerkt en de problemen reeds actief worden voor er een vlek is te bespeuren, of helemaal geen vlek zal verschijnen (ja, die komt niet altijd tevoorschijn, helaas)
julie
Mountainbiker

Post by julie »

sorry misschien voor mijn onnozelheid hier :oops:
maar hoe komen die teken nou terecht in de liesstreek bijvoorbeeld?
Ik controleer altijd mijn armen en benen na het mountainbiken (ik fiets altijd in de ardennen) en ik heb tot nu toe nog maar 1x een teek gezien op mijn bovenarm, hij zat trouwens nog niet vast op dat moment, dus heel makkelijk kunnen verwijderen tijdens het douchen. Ze moeten ergens aan vasthaken voordat ze zich kunnen innestelen, dus het hebben van weinig lichaamshaar lijkt mij in ieder geval een groot voordeel.
Die dan in de liesstreek terecht komen, mag ik dan aannemen dat de gastheer is wezen plassen? Anders zie ik toch echt niet hoe een teek via mijn been zich door mijn strakke fietsbroek heen wandelt naar mijn liesstreek. Als er teken op mijn been zitten, dat zie ik gelijk tijdens het douchen.
Leg me dat eens uit?

De enige plaats die ik trouwens moeilijk kan controleren, is mijn hoofdhaar, maar ik heb natuurlijk altijd wel een helm op. Komt het voor dat teken zich in het hoofdhaar weten te nestelen ondanks dus de helm? Hebben ze genoeg tijd om zich naar de hoofdhuid te worstelen (ik was uiteraard mijn haar na elke mountainbike rit).
pvandebe
Mountainbiker

Post by pvandebe »

Teken in de lies : bij mijn weten heb je dan lekker in het gras gezeten of geplast of nog wat anders gedaan :oops:

De meeste teken komen toch langs het hoofd (helm of niet) en enventueel langs de nek in de opening op je truitje op de rug....

Ook ooit eentje op bovenarm gehad. Oorzaak : losse kledij.

Dus : strakke nauwsluitende kledij en wat bloot is eventueel met DEET of gewoon goed checken achteraf....
Post Reply