eerste ervaring klikpedalen

Niet dat we de beginners in een aparte categorie willen indelen, iedereen is immers welkom op het forum. Wel gaan we in dit onderdeel proberen om veel voorkomende vragen te bundelen.
Post Reply
Vos in de bossen
Mountainbiker

Post by Vos in de bossen »

Er zijn meer pro's dan tegen's zo te lezen.
Deze middag kwam ik terug uit Genk en even de Kattevennen ingereden en terug de bewoonde wereld in, ben ik een ouwe collega uit de put tegen gekomen (is een coureur, gefietst bij de amateurs) en vond het raar dat ik geen klikskes op mijn renpaard had...hij zei: probeer het eens op gewone wegen en klik regelmatig uit, leer dat reflex enz enz..
Mijn buurman heeft een SCOTT die hij nie gebruikt (zal hem vragen of ik het mag eve lenen met zijn klikskes...
Wordt gevolgd:
112, is da de goeie nummer ???? :-D
Brunox
Mountainbiker

Post by Brunox »

Neobiker wrote: 112, is da de goeie nummer ???? :-D [/color]
jaja, da's de goeie
Vos in de bossen
Mountainbiker

Post by Vos in de bossen »

Brunox wrote:
Neobiker wrote: 112, is da de goeie nummer ???? :-D [/color]

jaja, da's de goeie

Merçi.... :wink:

Lees maandag Het Belang van Limburg onder de rubriek ongevallen:
Bejaarde MTBiker sterft onder de fiets van zijn buurman.
In het Dilserbos is zondag in de namiddag een ouwe man omgekomen toen hij overkop ging met een geleend fiets. De man in kwestie ... blablabla... had te veel gedronken aan de Station van Eisden (getuigen hebben hem op zijn minste 8 Rochefort zien drinken) Zigzagend ging hij naar zijn fiets, en is hij vertrokken den bos in, richting Dilsen. Wat er gebeurd is, weten we niet. Waarschijnlijk is hij in slaap gevallen achter de stuur....
De klikskes van de buurman waren in orde...den parket onderzoek dit spijtig voorval. De man laat een vrouw en een hond achter.
Lol lol lol....
:lol: :-D :lol:
VaMalder
Mountainbiker

Post by VaMalder »

Alle begin is moeilijk en ik had ook last van het uitklikken tot ik de regelvijsjes ontdekt had van mijn pedalen :) Helemaal los en 5 klikken teruggedraait en sindsdien geen "pedaalaccidenten" meer gehad.
Ook opletten dat je de pedalen regelmatig smeert (kliksysteem) en de "pad" onderaan je schoen regelmatig aandraait. Uit eigen ondervinding weet ik dat het lastig losklikken is met speling op de spd pad :)
ivanos
Mountainbiker

Post by ivanos »

Mister T. wrote:
ivanos wrote:Klikpedalen..... Mij pa heeft er 2 weken geleden gekocht voor op zijne zanatta.... Ligt nu 2 weken thuis met vanalles gebroken en gekneusd.

Klikpedalen = Goed voor op de baan.... voor de rest rommel!
Ga dees weekend naar Italië, de wereldkampioenschappen XCO, legt u langs het parcours met uw rug op de grond, zo dicht mogelijk langs het traject, neem een noteblock mee ( of als je lekker retro wil doen een kerfstok), een zet een streepje per mountainbiker die passeert ZONDER klikpedalen.

Weet je wat, maak het je gemakkelijk. Laat die noteblock of kerfstok maar thuis. Je zal hem/ze toch niet nodig hebben.

Kortom: kortzichtige opmerking.

Vanaf een bepaald niveau (dat zeker niet hoog ligt) zijn klikpedalen op een MTB een must. Meer nog: gewone pedalen zijn gevaarlijker om te mtb'en dan klikpedalen. Want schiet je van je pedaal met je voet...
En dan heb ik het nog niet over pedalen met gespjes... #-o

Natuurlijk wel de eerste keer voldoende oefenen met die dingen, want anders lig je er gegarandeerd (ik ben ervaringsdeskundige...).
Weet je wat? In waasmunster komen ze allemaal met hun vette Sidi klik-schoentjes tot aan de bergen... En zeker niet verder dan dat...

Klik pedalen zijn enkel gemaakt voor koers-fietsen... Sommige MTBers hebben het voordeel van de kracht erin gezien om snel te rijden...

Maar voor echt MTB is en blijft het brol. En als ik naar italie rijd zal het wel voor wat anders zijn. Garda Dh =D>
lucvdb
Mountainbiker

Post by lucvdb »

ivanos wrote:[Sommige MTBers hebben het voordeel van de kracht erin gezien om snel te rijden...
Maar voor echt MTB is en blijft het brol.
Niet daarvoor maar wel om in moeilijke stroken over meer kracht te schikken. Ik ben pas eind vorig jaar gestart met MTBiken en heb zoals iedereen het in en uitklikken moeten aanleren. In het begin was er dus de vrees om daardoor te vallen (wat ook een paar keer gebeurd is) maar nu is er voor al de gemoedsrust dat ik steeds nog wat extra power in reserve heb.
Dat het voor u brol is en blijft.... uw goed recht, maar ik wil die brol niet meer missen... mijn goed recht.
Que passa
Mountainbiker

Post by Que passa »

lucvdb wrote:
ivanos wrote:[Sommige MTBers hebben het voordeel van de kracht erin gezien om snel te rijden...
Maar voor echt MTB is en blijft het brol.
Niet daarvoor maar wel om in moeilijke stroken over meer kracht te schikken. Ik ben pas eind vorig jaar gestart met MTBiken en heb zoals iedereen het in en uitklikken moeten aanleren. In het begin was er dus de vrees om daardoor te vallen (wat ook een paar keer gebeurd is) maar nu is er voor al de gemoedsrust dat ik steeds nog wat extra power in reserve heb.
Dat het voor u brol is en blijft.... uw goed recht, maar ik wil die brol niet meer missen... mijn goed recht.
Dat is juist het voordeel van clickers, dat je sneller kan rijden en meer kracht kan overbrengen naar je pedalen toe.
Ik ben er ook al een paar keer een serieuze duik mee gegaan, maar that's life.#-o
Ik kan ze ook niet meer missen.

grtz
ivanos
Mountainbiker

Post by ivanos »

Ja ik heb mij beetje kortzichtig uitgedrukt mischien. Kan begrijpen dat het voor de meeste een must is maar als ik dat ga gebruiken... Bel de ambulance dan maar al #-o
Que passa
Mountainbiker

Post by Que passa »

ivanos wrote:Ja ik heb mij beetje kortzichtig uitgedrukt mischien. Kan begrijpen dat het voor de meeste een must is maar als ik dat ga gebruiken... Bel de ambulance dan maar al #-o
Ik heb ook al een paar keer bij de dokter mogen langs gaan omdat ik niet tijdig uit de pedalen ben geraakt :oops: #-o .
Maar je leert enkel met vallen en opstaan :wink:
Ik zou zeggen, probeer het een maand en laat dan je reactie weten.
Ik heb al 3 collega's kunnen overtuigen om het te proberen en zijn mij allemaal heel dankbaar ( om op hun gezicht te gaan #-o ).
Proberen die handel....
grtz
Max Power
Mountainbiker

Post by Max Power »

Ik ben er misschien twee/drie keer door gevallen in stilstand toen ik die pas had. Nu zijn die pedalen de normaalste zaak van de wereld. Ik geraak er tegenwoordig altijd uit, zelfs als ik naar de verkeerde kant omval en niet uitgeklikt ben, geraak ik er even vlug uit als van een gewone pedaal en kan ik mijn voet nog zetten. Voor die pedalen had ik heel vaak schrammen en putten in mijn benen, en af en toe zelfs eens een pijnlijk klokkenspel met tijdelijk ademtekort :lol: Op den duur durfde ik zelfs bijna geen kracht meer zetten op ruw terrein.

Tis maar hoe je 't bekijkt, op de weg doet 't mij niet zo heel veel maar offroad zou ik niet meer zonder kunnen.
Post Reply