en dan nog de reactie van roel:
"HITTE KAN NIET DE ENIGE REDEN ZIJN"
Roel Paulissen heeft zijn ticket voor
Peking al bijna beet. Ook hij is wat
verrast door Nys' beslissing. "Maar de
hitte kan niet de enige reden zijn."
"Tijdens het BK van vorig jaar (toen
Nys tweede werd, red) was het in Bas-
tenaken ook extreem warm. Ik geloof
nooit dat het in Peking heter zal zijn.
Maar ik kan hem geen ongelijk geven."
"Sven heeft blijkbaar ingezien dat zijn
slaagkansen bijzonder klein zijn. Mis-
schien geldt ook voor hem de regel van
"schoenmaker blijf bij je leest". Zijn
prestaties in het moutainbiken werden
toch wat overroepen", zegt hij in HBvL.
"Het wordt ongezond"
Sven Nys en de Olympische spelen
Data van toertochten of wedstrijden, releases van bikes of onderdelen, info over teams en rijders, geruchten, kortom alles wat collega bikers kan interesseren plaats je hier!
-
Sunn Xtreme
- Expert
Post by Sunn Xtreme »
snellebeentjes wrote:Huh? is dit niet voor alle temperaturen zoSunn xtreme wrote:
leesde dit nog :
'Waarom een flauw excuus? Zijn kameraad Wellens kan dan weer niet tegen de koude en nattigheid '
ja klopt, en ook weer niet.
koude en nattigheid is voor iedereen hetzelfde.... Dat hij beweerd er niet tegen te kunnen is zijn uitleg..
herinner u toen hij wereldkampioen was en een superseizoen reed... toen verklaarde hij dat hij regen en koude het liefst had :)![]()
ja. maar als het koud en nat is, geraakt iedereen onderkoeld, of evenveel kans. dus bij iedereen zakt de prestatie wat. Natuurlijk zijn er die er wat beter tegenkunnen dan anderen, maar met nat weer erbij maakt het geen verschil.
bij warme temperaturen, heb je exact het tegenovergestelde.
de ene zal vooral verbeteren bij warmere temperaturen, sommigen hebben zelfs een bijna extreme warme omstandigheden nodig om te schitteren, en anderen gaan eraan kapot in - en zelfs al voor de wedstrijd.
verder vind ik gewoon dat men Nijs zijn beslissing moet respecteren. Hij kent zichzelf door en door, en heeft er zeer verstandig aan gedaan om te onderzoeken hoe het komt dat hij telkens - bij warme omstandigheden - erdoor zakt. Uit de test is het nu wel duidelijk gebleken waarom.
Je kan erop aan dat dit een zeer moeilijke beslissing is om de kans op de OS te laten schieten, maar als je weet wat je topprestaties in de weg staan en je eigenlijk niks kunt uitrichten ginder, dan kan je als atleet daarin berusten.
En hij denkt vooral toekomstgericht en wil een verder verloop van zijn planning/carriere niet in gevaar brengen.
Een ander zou tegen beter weten in zwijgen en starten, gewoon om te zeggen dat hij voor de OS was geselecteerd en heeft deelgenomen....al is het om koffiekoeken uit te delen. Op die manier loopt een andere atleet - met misschien wel meer kansen - een deelname mis. moet je die dan respecteren?
dacht het niet.
- kleinpeereke
- Mountainbiker
ik vind de verschillende reacties van filip en roel zeer interessant
Filips reactie is die van een biker die zelf weet dat hij nauwelijks een kans maakt op een medaille in Peking. Vindt ze bovendien zeer sympathiek.
Roels bijzonder nuchtere reactie is die van een die wel medaille kansen heeft en mss wat meer zou moeten doen aan zijn pr
Al heeft hij natuurlijk geen ongelijk wanneer hij zegt dat er meer aan de hand is.
Dit komt van de blog van van den bossche:
Filips reactie is die van een biker die zelf weet dat hij nauwelijks een kans maakt op een medaille in Peking. Vindt ze bovendien zeer sympathiek.
Roels bijzonder nuchtere reactie is die van een die wel medaille kansen heeft en mss wat meer zou moeten doen aan zijn pr
Dat dacht ik ook, vandaar dat ik vond dat nys een stage zou moeten doen in een warm mtbikegebied als voorbereiding op de manche in Turkije.Ze zijn één belangrijk element
vergeten bij die test: acclimatisatie."
Dit komt van de blog van van den bossche:
Heb enkele jaren geleden soortgelijke testen gedaan in het VUB-lab: anderhalf uur submax in hoge temperaturen, in een onderzoek over thermoregulatie. Toen heb ik twee van de vier testen compleet uitgeput moeten staken. Op wedstrijddagen dat het uit het niets +30°C is, zoals we hier soms in België wel eens meemaken bakte ik er meestal niets van, maar vorig jaar doe ik mijn beste wedstrijden bij +30°C!!
Het verschil? Acclimatisatie! De tien dagen voorafgaand aan IM Zurich was het heel heet, hewel, tegen dat het IM-time was, was mijn lichaam aangepast en mijn eerste IM werd ondanks 'schijnbaar niet ideale omstandigheden een succes. Idem voor Hawaii. Met een klein hartje trok ik erheen, vanwege mijn voorgeschiedenis in warme & vochtige omstandigheden. 10 dagen acclimatisatie deden opnieuw wonderen en mijn wedstrijd was degelijk.
Zo'n test die is afgenomen werden niet voorafgegaan door een langdurige acclimatisatie, neem ik aan (ik kan me niet voorstellen dat Sven er een aantal dagen heeft geslapen in die omstandigheden). Een valabelere test zou zijn: reis nu 14 dagen naar Cyprus af, acclimatiseer 10 dagen en knal dan eens 2 uur. Neem van mij aan dat de resultaten heel anders zullen zijn.
Greetz,
Loïc
Aan al diegenen die Nys zo bekritiseren: Met alle respect, maar jullie zijn erg bekrompen en kortzichtig. Veel van de dingen die ik hier al gelezen heb is typische cafépraat. Zoals het al door enkelen werd aangehaald, "probeer het zelf eens..." en dan zal jullie grote bek al heel wat minder groot zijn.
Daarnaast vraag ik me ook af of jullie zelf al eens op deftig niveau gebiked hebben??? Want pas dan kan je beseffen hoe zwaar zoiets is en heb je recht om te spreken. Zoniet ben je beter om domme en ondoordachte dingen voor jezelf te houden. Doe de oogkleppen af en denk eens wat meer in een ruimer perspectief.
Verder heb ik dezelfde mening als Meirhaeghe en hoop ik dat hij ondanks de huidige feiten nog terugkomt op zijn beslissing en er toch nog voor gaat. Want Nys brengt het mountainbike in België heel wat meerwaarde.
En voor de rest nog even dit: we hebben behoorlijk wat klassebikers in België, waarvan Paulissen, Meirhaeghe en Nys het uithangbord zijn. En dan hoor ik veel gezever over deze mannen: Meirhaeghe rijdt volgens sommige "wannebee" kenners te veel op de weg, en Nys is in de ogen van velen nog altijd de cyclocross loser. Stop gewoon met zeiken over die gasten en respecteer ze in wat ze doen, want ze zijn alledrie wereldtoppers. Als "echte" biker moet je meer openstaan voor alle renners en aan dezelfde kant van het touw trekken om de mountainbikesport op een positieve manier te presenteren.
Daarnaast vraag ik me ook af of jullie zelf al eens op deftig niveau gebiked hebben??? Want pas dan kan je beseffen hoe zwaar zoiets is en heb je recht om te spreken. Zoniet ben je beter om domme en ondoordachte dingen voor jezelf te houden. Doe de oogkleppen af en denk eens wat meer in een ruimer perspectief.
Verder heb ik dezelfde mening als Meirhaeghe en hoop ik dat hij ondanks de huidige feiten nog terugkomt op zijn beslissing en er toch nog voor gaat. Want Nys brengt het mountainbike in België heel wat meerwaarde.
En voor de rest nog even dit: we hebben behoorlijk wat klassebikers in België, waarvan Paulissen, Meirhaeghe en Nys het uithangbord zijn. En dan hoor ik veel gezever over deze mannen: Meirhaeghe rijdt volgens sommige "wannebee" kenners te veel op de weg, en Nys is in de ogen van velen nog altijd de cyclocross loser. Stop gewoon met zeiken over die gasten en respecteer ze in wat ze doen, want ze zijn alledrie wereldtoppers. Als "echte" biker moet je meer openstaan voor alle renners en aan dezelfde kant van het touw trekken om de mountainbikesport op een positieve manier te presenteren.
Het is niet alleen het grote vochtverlies dat bij hem parten speelt, hij verliest in vergelijking ook te veel zouten en mineralen om op voldoende niveau te presteren in Peking.newbiker wrote:Net op nieuws over de testen van gisteren in Leuven: hij ging voor een duurtest van 2 uur en verloor al 5 l vocht na 1,5 uur fietsen. Da's niet gezond, ik begrijp dat hij stopt. Vind het alleen heel erg spijtig. Maar hij heeft tenslotte geprobeerd.
Is het niet zo dat deelnemen belangrijker is dan winnen??
En als je mag deelnemen aan de spelen, dan behoor je toch tot de beste van de wereld. Iemand die aan de selectie voorwaarden voldoet maakt in mijn ogen kans op een medaille. Iedereen die start heeft een kans, die wat thuis zitten niet.
Ik zou zeggen er blijven voor gaan. Een kans om naar de spelen te gaan krijg je niet dikwijls.
En als je mag deelnemen aan de spelen, dan behoor je toch tot de beste van de wereld. Iemand die aan de selectie voorwaarden voldoet maakt in mijn ogen kans op een medaille. Iedereen die start heeft een kans, die wat thuis zitten niet.
Ik zou zeggen er blijven voor gaan. Een kans om naar de spelen te gaan krijg je niet dikwijls.
petitie of zo
Kunnen we géén massale acite of petitie ondernemen om Sven toch in de running te houden. Volgens de berichten zou Filip hem toch ook vragen eventueel nog op zijn beslissing terug te komen.
KOMAAN MET ZIJN ALLEN VOOR SVEN (en het belgische MTB)
Kunnen de moderator hier niets voor regelen ?
Ps: mooi van Filip hoe hij hier reageert.
KOMAAN MET ZIJN ALLEN VOOR SVEN (en het belgische MTB)
Kunnen de moderator hier niets voor regelen ?
Ps: mooi van Filip hoe hij hier reageert.
- Max Power
- Mountainbiker
Ook nog eens mijn mening geven:
-Ik vind dat hij moet doorgaan. Je bent ginder inderdaad al geacclimatiseerd, en misschien regent het wel of is het zwaar bewolkt, of een frisse dag als de wedstrijd doorgaat.
-Aan de andere kant: Hij is perfect getraind om 1u te gaan knallen op een lichte fiets in lichte tot middelzware omstandigheden. Mountainbikers zijn getraind om 2u geven op een zwaardere fiets in zwaardere omstandigheden. Het gaat om het totaalbeeld van de sport. Wie 100% afgesteld is op een bepaalde tijd, techniek, materiaal, ondergrond zal niet optimaal renderen op compleet andere omstandigheden, tenzij na langdurige en intensieve training. Het is normaal dat hij goed presteert maar niet bij de wereldtop hoort. Mocht hij het veldrijden opgeven en gaan mountainbiken zit er misschien meer in.
In elk geval, toch spijtig dat hij opgeeft, ik hoop dat hij zijn mening herziet.
-Ik vind dat hij moet doorgaan. Je bent ginder inderdaad al geacclimatiseerd, en misschien regent het wel of is het zwaar bewolkt, of een frisse dag als de wedstrijd doorgaat.
-Aan de andere kant: Hij is perfect getraind om 1u te gaan knallen op een lichte fiets in lichte tot middelzware omstandigheden. Mountainbikers zijn getraind om 2u geven op een zwaardere fiets in zwaardere omstandigheden. Het gaat om het totaalbeeld van de sport. Wie 100% afgesteld is op een bepaalde tijd, techniek, materiaal, ondergrond zal niet optimaal renderen op compleet andere omstandigheden, tenzij na langdurige en intensieve training. Het is normaal dat hij goed presteert maar niet bij de wereldtop hoort. Mocht hij het veldrijden opgeven en gaan mountainbiken zit er misschien meer in.
In elk geval, toch spijtig dat hij opgeeft, ik hoop dat hij zijn mening herziet.
- ex-saloncrosser
- Mountainbiker
Post by ex-saloncrosser »
moest elke deelnemer voor Peking deze test doen,dan zou je veel slechte resultaten krijgen. die warmtegewenning lijkt mij ook belangrijk.
In het verleden heeft Eric Geboers in het hete Glenn Helen,een grand prix reeks gewonnen,en had toen een vochtverlies(gewichtverlies)van om en bij de 6 liter (45 min.) dat waren nog eens tijden.
Sven gaat volgens mij voor zekerheid en veiligheid
In het verleden heeft Eric Geboers in het hete Glenn Helen,een grand prix reeks gewonnen,en had toen een vochtverlies(gewichtverlies)van om en bij de 6 liter (45 min.) dat waren nog eens tijden.
Sven gaat volgens mij voor zekerheid en veiligheid