Tja, dat hangt natuurlijk af van de manier waarop je het bekijkt hé. Bij het gebruik van de bel is er toch ook veel verschil, als er achter mij iemand zijn bel een keer of 2-3 op een seconde of 2 gebruikt spring ik zo vlug mogelijk opzij, als die persoon echter als een halve gek 10 seconden aan één stuk zijn bel zit te gebruiken zal ik iets "trager" zijn in mijn uitwijken.xkwizit wrote:Eerlijk gezegd heb ik nog maar zelden weggesmeten drinkbusjes en papiertjes opgemerkt tijdens de toertochten. Volgens mij toch een teken aan de wand dat een erg groot deel van de bikers zich bewust is van de problematiek. Verder ben ik er zeker van dat er meerdere bikers zijn die als ze dit gedrag opmerken, zullen reageren op een gepaste manier.
Wat betreft dat belgerinkel, een bel dient toch om de andere weggebruikers te verwittigen dat je eraan komt, dus deze gebruiken vind ik niet meer dan logisch. Dat roepen lijkt me ook logisch, want velen zoals ik zelf hebben geen bel op hun mountainbike. Lijkt me beter dan gewoon voorbijscheuren zonder te verwittigen en daardoor iemand aan te rijden. Echter het zal hem wel zitten in de manier waarop, sommigen zijn soms wat te enthousiast. Ik weet niet of dat de doorsnee biker vindt dat hij/zij voorrang heeft op de voetganger maar ik weet wel dat zij er geen baat bij hebben om voetgangers systematisch te gaan viseren. Wat zou dat als gevolg hebben denk je?
you do the math.
just my 2cents
En ik vraag mij trouwens af of je hetzelfde zou zeggen van een automobilist/moto/quad die zijn claxon gebruikt om een fietser duidelijk te maken dat hij door wil.
Om nog maar te zwijgen van het roepen naar wandelaars en andere fietsers. Ik heb ook een tijdje zonder bel rond gereden, en toen zei ik altijd héél rustig "pardon" of "mag ik efkes passeren", en als die persoon mij dan doorliet "merci".
Maar als ik hoor hoe sommige de andere weggebruikers zitten af te blaffen, precies of ze zijn tegen een hond bezig.
Ik heb er al veel gehoord hoor, enkele voorbeeldjes: "OPZIJ !!!!", "PAS TOCH OP !!!", "UIT DE WEG!!", "ALLEZ JONG!!", al deze mensen waren dus volgens u "wat te enthousiast" ?
Het grote probleem is dat er in ons landje véél te weinig mooie stukjes natuur zijn en dat iedereen hier op verschillende manieren van wil genieten. En niemand gunt de andere het licht in de ogen. Of denk je dat bijvoorbeeld een gezin met kleine kinderen die aan het wandelen zijn het zo appreciëren dat er een groep mountainbikers voorbijvlamt ?
Zo was ik vorig jaar met een paar man gaan biken in de buurt van Francorchamps, een prachtige wandel/fiets omgeving. Op een pad van pakweg 2 m breed komen we een paar wandelaars tegen, deze mensen gaan zéér hoffelijk zo ver mogelijk aan de kant staan zodat wij vlotjes door kunnen, rijdt één van mijn mede-bikers toch vlak naast die wandelaars volle bak door een modderplas (terwijl de andere zijde van het pad veel droger lag), gevolg, die mensen tot aan hun borstkas onder de modder.
Ik moest hen 5 seconden later nog voorbij en hun blik stond toen serieus op onweer, en terecht. Ik heb mijn mede-biker er dan ook op gewezen dat zijn gedrag beneden alle peil was. Want hoe denk je dat die wandelaars op de volgende groep mountainbikers gereageerd heeft ?
Pummels kom je immers overal tegen, maakt niet uit of ze nu op een koersfiets/mtb/quad/enduro/paard/... zitten.