Behoud offroad

Over alles wat met mountainbike te maken heeft kan je hier je ei kwijt!
Rikske
Mountainbiker
Location: Merida Mission Carbon Team, Reba Team, full XT //// Merida Matts Speed LX gold edition

Post by Rikske »

xkwizit wrote:Eerlijk gezegd heb ik nog maar zelden weggesmeten drinkbusjes en papiertjes opgemerkt tijdens de toertochten. Volgens mij toch een teken aan de wand dat een erg groot deel van de bikers zich bewust is van de problematiek. Verder ben ik er zeker van dat er meerdere bikers zijn die als ze dit gedrag opmerken, zullen reageren op een gepaste manier.

Wat betreft dat belgerinkel, een bel dient toch om de andere weggebruikers te verwittigen dat je eraan komt, dus deze gebruiken vind ik niet meer dan logisch. Dat roepen lijkt me ook logisch, want velen zoals ik zelf hebben geen bel op hun mountainbike. Lijkt me beter dan gewoon voorbijscheuren zonder te verwittigen en daardoor iemand aan te rijden. Echter het zal hem wel zitten in de manier waarop, sommigen zijn soms wat te enthousiast. Ik weet niet of dat de doorsnee biker vindt dat hij/zij voorrang heeft op de voetganger maar ik weet wel dat zij er geen baat bij hebben om voetgangers systematisch te gaan viseren. Wat zou dat als gevolg hebben denk je?
you do the math.

just my 2cents
Tja, dat hangt natuurlijk af van de manier waarop je het bekijkt hé. Bij het gebruik van de bel is er toch ook veel verschil, als er achter mij iemand zijn bel een keer of 2-3 op een seconde of 2 gebruikt spring ik zo vlug mogelijk opzij, als die persoon echter als een halve gek 10 seconden aan één stuk zijn bel zit te gebruiken zal ik iets "trager" zijn in mijn uitwijken.

En ik vraag mij trouwens af of je hetzelfde zou zeggen van een automobilist/moto/quad die zijn claxon gebruikt om een fietser duidelijk te maken dat hij door wil.

Om nog maar te zwijgen van het roepen naar wandelaars en andere fietsers. Ik heb ook een tijdje zonder bel rond gereden, en toen zei ik altijd héél rustig "pardon" of "mag ik efkes passeren", en als die persoon mij dan doorliet "merci".
Maar als ik hoor hoe sommige de andere weggebruikers zitten af te blaffen, precies of ze zijn tegen een hond bezig.
Ik heb er al veel gehoord hoor, enkele voorbeeldjes: "OPZIJ !!!!", "PAS TOCH OP !!!", "UIT DE WEG!!", "ALLEZ JONG!!", al deze mensen waren dus volgens u "wat te enthousiast" ? [-X

Het grote probleem is dat er in ons landje véél te weinig mooie stukjes natuur zijn en dat iedereen hier op verschillende manieren van wil genieten. En niemand gunt de andere het licht in de ogen. Of denk je dat bijvoorbeeld een gezin met kleine kinderen die aan het wandelen zijn het zo appreciëren dat er een groep mountainbikers voorbijvlamt ?

Zo was ik vorig jaar met een paar man gaan biken in de buurt van Francorchamps, een prachtige wandel/fiets omgeving. Op een pad van pakweg 2 m breed komen we een paar wandelaars tegen, deze mensen gaan zéér hoffelijk zo ver mogelijk aan de kant staan zodat wij vlotjes door kunnen, rijdt één van mijn mede-bikers toch vlak naast die wandelaars volle bak door een modderplas (terwijl de andere zijde van het pad veel droger lag), gevolg, die mensen tot aan hun borstkas onder de modder.
Ik moest hen 5 seconden later nog voorbij en hun blik stond toen serieus op onweer, en terecht. Ik heb mijn mede-biker er dan ook op gewezen dat zijn gedrag beneden alle peil was. Want hoe denk je dat die wandelaars op de volgende groep mountainbikers gereageerd heeft ?

Pummels kom je immers overal tegen, maakt niet uit of ze nu op een koersfiets/mtb/quad/enduro/paard/... zitten.
pvandebe
Mountainbiker

Post by pvandebe »

Feit is dat iedere persoon de "krachtigere" direct als bedreigend ervaart. Zondag in Sart-Tilman zaten we (net na de eerste bevoorrading dacht 'k) op een serieuze klim toen er drie enduro-rijders achterop kwamen. Lawaai dat dat maakt ! Maar gewoon m'n spoor blijven volgen (anders was 't te voet tot boven) en twee enthousiastelingen sjeezden voorbij. De derde deed het iets rustiger maar stapt daar toch net niet voor mij een biker in m'n spoor af om nummer 3 door te laten (of toch een beetje van bang te zijn). Maar kom, 'k snap die enduro-rijders ook wel maar enkel nummer 3 kreeg goede punten op gebied van rustig voorbijsteken.
Rikske
Mountainbiker
Location: Merida Mission Carbon Team, Reba Team, full XT //// Merida Matts Speed LX gold edition

Post by Rikske »

pvandebe wrote:Feit is dat iedere persoon de "krachtigere" direct als bedreigend ervaart. Zondag in Sart-Tilman zaten we (net na de eerste bevoorrading dacht 'k) op een serieuze klim toen er drie enduro-rijders achterop kwamen. Lawaai dat dat maakt ! Maar gewoon m'n spoor blijven volgen (anders was 't te voet tot boven) en twee enthousiastelingen sjeezden voorbij. De derde deed het iets rustiger maar stapt daar toch net niet voor mij een biker in m'n spoor af om nummer 3 door te laten (of toch een beetje van bang te zijn). Maar kom, 'k snap die enduro-rijders ook wel maar enkel nummer 3 kreeg goede punten op gebied van rustig voorbijsteken.
En veelkans heeft nummer 3 in zijn helm zich ook vragen gesteld bij het gedrag van zijn collega's. Inderdaad een goed voorbeeld dat er overal "goede" en "slechte" personen tussen zitten.
pvandebe
Mountainbiker

Post by pvandebe »

Yep, ofwel dat ofwel reed ie zelf nog niet zolang ;)
Sunn Xtreme
Expert

Re: en toch is er verschil

Post by Sunn Xtreme »

gastje wrote: sunn extreme, u hebt een extreem egoistische ingesteldheid.

@Gastje : als jij dat zegt zal dat dan wel zijn zeker.....?? (eens goed mee lachen :P )
tzijn meestal sukkelaars die zoiets beweren :^o

maar waarom houd ik me dan wel bezig met anderen op te leiden / begeleiden? waarom steek ik tijd en werk - samen met anderen - om elke fietser de gelegenheid te geven om op trajecten te fietsen in veld en boswegen? niet omdat ik egoistisch ben denk ik....
en ik zou egoistisch zijn als ik zeg dat er een structuur nodig is, om offroad gemotoriseerden op een wettelijke manier van hun tochten te laten genieten??

dacht het niet.....is eerder harde realiteit.

want zolang ze hogerop er hun klak naar smijten en niks organiseren, zal de wel vriendelijke en verantwoordelijke enduro-rijder de pineut zijn...alsook al de rest wat er in de natuur rondrijd en wandelt.

verder ga ik ook niet meer reageren om 300.000 keer hetzelfde uit te gaan leggen.

verder is er nog iets, wat ik al talrijke keren heb gekregen : stank voor dank. .......;vooral van zo'n typetjes als jij !
Sunn Xtreme
Expert

Post by Sunn Xtreme »

Flippen wrote:ik beoefen beide sporten, zowel MTB als quadrijden. Het is idd een EXTREEM EGOISTISCHE ingesteldheid van mr SunnExtreme daar. Weet je hoeveel erkende crosstereinen zijn in belgie? 9. dwz nog niet in elke provincie 1. hier in O-vl geeneen, in wvl 1, in a'pen 2 dan in limburg hebben ze er 3 of 4,...

dwz dat wanneer ik mijn hobby uitoefen, ik telkens anderhalf uur enkel moet rijden tot ik op een parkoer ben.

wanneer die fuckin groen jonges, en andere lullen zoals jij eens wat minder egoist zouden zijn, zouden we misschien wat meer parkoers kunnen hebben in belgie.

stel je eens voor dat iedereen zo onverdraagzaam zou zijn, voorbij mijn deur passeert er jaarlijks wel een TT of 5. en das van 's morgens tot na de middag, gerochel geroep papierkes weggooien, moesten de mensen hierop eens beginenn zeveren, waar ga jij dan uw toertochten rijden? jij zou lachen zeker als je telkens een uur enkel met je auto moet naartoe rijden om op een erkende omloop te kunnen fietsen?

het is zoals overal, er zijn arrogante eikels die het voor elke tak verkloten, zowel in de cross als in de landbouw als in het mtb, als bij de groene

ikzelf rijd tt's, cross op erkende crosstereinen er erger me ook aan die mannen die onverantwoord overal doorstuiven, maar daarom moet de cross niet verboden worden, indien dit zo doorgaat dan komen de tt's ook oner druk te staan en kan er enkel nog gewandeld en gevoetbald worden en dat willen we toch niet.
dus denk nog eens 2 keer na voor je iets post en denk niet alleen voor jezelf
nu, als ik dit lees, dan stel ik alleen maar vast dat de arrogante 'eikel' en 'lul' hier net een reply heeft geplaatst met de nodige scheldtirades.
BRAVO FLIPPEN !!!!! =D>
graag nog een scheldtirade, zo heeft de rest ook een idee van je persoontje

dat ligt niet aan mij, of een andere wandelaar of fietser dat jullie weinig parcours hebben. Dat ligt VOORAL aan de jongens bij jullie hogerop, die er zelf niks aan doen, laat staan de wildwest rijders aan te pakken.
met gevolg is al lang gebleken, want de groenen hebben jullie helaas als schietschijf gebruikt.
Kzal de laatste zijn om jullie laatste terreinen af te nemen, of cross te verbieden. integendeel...ze mogen wel wat meer ter beschikking stellen.... maar ik vrees dat dat niet gaat gebeuren zolang ze bij allerlei bonden en besturen in gemotoriseerde sporten (al dan niet vrijetijds) hun ogen dichtdoen voor problemen.
ik denk dat je eerder daar je beklag moet gaan doen dan hier met een scheldtirade aan personen gericht.
oja........vergeet dan even woorden zoals 'eikel(s) en lul(len), want anders ga je snel op straat staan daar :wink:

je mag niet vergeten dat wij in 2de helft jaren negentig ook zware kritieken hebben gekregen. en het was - of je deed meer inspanningen om het netjes te houden (zowel op gebied van afval als verantwoordelijk rijden) - of uit de natuur gebannen worden. in dat laatste geval, had dan ook bijna nergens meer een TT mogen ge-organiseerd worden.
maar hogerop bij de verschillende organisaties hebben ze wel degelijk aan de alarmbel getrokken, en de pipos eruit gekegeld... en met reden.
en dat is precies wat ze daar in de gemotoriseerde afdelingen ook moeten doen.
oa BLOSO heeft enorme inspanningen geleverd, en het resultaat is dat de laatste 3-4 jaar steeds meer domeinen toegankelijk worden.
het is zeker geen cadeau geweest.

even opmerken : denk je dat wij ons niet ergeren aan die jongens die alles van afval achterlaten, en verder met andere gebruikers geen rekening houden? Of bv van sommige renners veldrijders die een grote mond opzetten tegen wandelaars?
in de groep waar ik mee bezig was, zaten er enkele zo/ was snel gedaan, want ze zijn uit de groep gevlogen... konden ze eens over hun gedrag gaan nadenken. dat heet verantwoordelijkheid nemen. U onbekend misschien?? :P
ik ben totaal geen moraalridder (met moraalridders kan je niks mee doen), wel zeer realistisch.

nu heb je een BESCHAAFD antwoord. laat je volgend ook beschaafd zijn, want SCHELDEN HOORT NIET THUIS OP EEN FORUM !!!!
het is trouwens ook tegen de gedragscodes van elk forum.

in het andere geval kan ik je wel een link bezorgen...kan je je eens uitleven. :)

verder even goede vrienden. kritieken openen debatten, wat tot positieve dingen kan leiden :wink:
daelman
Mountainbiker

Post by daelman »

Flippen wrote:ik beoefen beide sporten, zowel MTB als quadrijden. Het is idd een EXTREEM EGOISTISCHE ingesteldheid van mr SunnExtreme daar. Weet je hoeveel erkende crosstereinen zijn in belgie? 9. dwz nog niet in elke provincie 1. hier in O-vl geeneen, in wvl 1, in a'pen 2 dan in limburg hebben ze er 3 of 4,...

dwz dat wanneer ik mijn hobby uitoefen, ik telkens anderhalf uur enkel moet rijden tot ik op een parkoer ben.

wanneer die fuckin groen jonges, en andere lullen zoals jij eens wat minder egoist zouden zijn, zouden we misschien wat meer parkoers kunnen hebben in belgie.
stel je eens voor dat iedereen zo onverdraagzaam zou zijn, voorbij mijn deur passeert er jaarlijks wel een TT of 5. en das van 's morgens tot na de middag, gerochel geroep papierkes weggooien, moesten de mensen hierop eens beginenn zeveren, waar ga jij dan uw toertochten rijden? jij zou lachen zeker als je telkens een uur enkel met je auto moet naartoe rijden om op een erkende omloop te kunnen fietsen?

het is zoals overal, er zijn arrogante eikels die het voor elke tak verkloten, zowel in de cross als in de landbouw als in het mtb, als bij de groene

ikzelf rijd tt's, cross op erkende crosstereinen er erger me ook aan die mannen die onverantwoord overal doorstuiven, maar daarom moet de cross niet verboden worden, indien dit zo doorgaat dan komen de tt's ook oner druk te staan en kan er enkel nog gewandeld en gevoetbald worden en dat willen we toch niet.
dus denk nog eens 2 keer na voor je iets post en denk niet alleen voor jezelf
wat zijn we weer vriendelijk voor elkaar. :evil: dan verwacht jij dat er vriendelijk geantwoord wordt en ze jouw overal met je qaud laten rondcrossen? [-X
regelmatig een man of 4-5 die met kun crossmotoren op de single-trackjes in herentals-lichtaart liggen te crossen. heeeeel plezant is dat als je daar met je mtb aan het biken ben en 5 van die machines achter je aanhebt. heb er al voor in de kant moeten duiken omdat die 'lullen' me anders gewoon overhoop zouden rijden. :evil:
Sunn Xtreme
Expert

Post by Sunn Xtreme »

die rijden er elke zondag. 2 ervan zijn nogal normaal, tenminste als ik ze apart tegenkom. ...de andere 3 zien naar niks.
tussen juni en september zijn ze vaak met 7 tot 10 man en maken ze er een heuse wedstrijd van. niet bepaald wat de verantwoorde endurorijder zou doen. misschien wel stukjes doorgeven en dat kan ook, maar niet ten koste van alles en nog wat.
stefaan525
Mountainbiker

Post by stefaan525 »

.
tussen juni en september zijn ze vaak met 7 tot 10 man

Dat zijn de typetjes die het dus verkloten voor de rest,die rijden enkel maar als het goe weer is want zie dat ze een beetje nat worden of kou krijgen :cry: .Neem nu vorige zondag,dat was het beste enduro weer,regen en wind.
Op dat moment ziet ge geen kat in de veldwegen,op enkele mtb met karakter na =D> ,dat is ideaal om een rit te doen zonder de mensen te storen.Het water liep mischien wel uit ons botten en we waren nat tot op ons vel maar wij hadden ons geamuseerd.
Post Reply