Met de fiets naar het werk ...

Over alles wat met mountainbike te maken heeft kan je hier je ei kwijt!
Tjorque
Mountainbiker

Post by Tjorque »

mtbn wrote:Ik vindt dat hier allemaal heel knap dat jullie met de fiets naar t werk rijden en dan nog zo ver . :bounce: Ik als schrijnwerker zijnde kan dit niet op brengen . Tis zelfs maar 7km naar t werk en 7 terug maar kan dit gewoon niet volhouden om telkens smorgens 45min vroeger op te staan
Ben gewoon geen ochtend mens .

Zou dit wel willen doen maar heb smorgens er de kracht ni voor.
heb al vannalles geprobeerd maar niks lijkt te helpen ?
misschien iemand met een opllossing hiervoor of die in een gelijkaardige stituatie zit :oops: alé keep on bikking
moet gij daarvoor 45 min vroeger opstaan? :lol: :lol: :lol: :lol:

ik sta om 7,45h op om om 8,30h op't school te zijn en 'k moet 8km fietse enkel... mé de moto (toen ik die nog had) deed ik da op 10 a 15 met de fiets op 20 a 25 min... big difference ;)
alleen kost die moto op jaar basis +1000 € en mijne vlo net nie :)
Guest

Post by Guest »

ik maak dagelijks 28 km enkele reis. Soms in het naar huis rijden maak ik nog een ommetje.We zijn met drie wat fijner is dan alleen. In het begin had ik altijd pijn mijn benen. Dit is na enkele weken toch verdwenen. Nij ga ik iedere vrijdag met de wagen omdat ik in het WE 2 dagen op de fiets zit. Ga het proberen nog enkele jaren vol te houden.Nog dit ik heb altijd vaste nachtpost en ik rij naar het werk met de MTB.
looneycooney
Mountainbiker

Post by looneycooney »

awel , het doet me alvast deugd dat er nog zo mensen zijn die voor dit alternatief kiezen ...
Ik ben er vorige week mee begonnen en moet zeggen , dat valt reuze mee !
Wel ga ik komende week met de trein gaan , maar dit omdat ik iets vroeger moet beginnen en omdat het nu goed is voorgelegd op het werk ivm de vergoedingen.
Ik verricht wel wat lichamelijke inspanningen op het werk , maar dat valt ook reuze mee .
Ikzelf heb ervoor gekozen om de auto compleet vd hand te doen ..was tenslotte nog maar 2j oud en kreeg er nog aardig wat voor . En hoe meer ik er nu bij stilsta hoe meer ik denk dat ik de auto feitelijk niet nodig had. Vooral als je beziet , als ik de trein neem , doe ik er net evenlang over , sta ik niet in de files en zit ik niet met 'verkeers-stress' . Wel natuurlijk dat je op de fiets wat moet opppassen , maar op het traject wat ik doe zijn de fietspaden zeer ruim en op voldoende afstand vd rijweg en ik doe een fluovestje aan . De fiets is voorzien van een serieuze halogeen koplamp en zo dus opvallen doe ik wel .
Al bij al valt het dus enorm mee en ik denk er voorlopig niet aan om een nieuwe auto te kopen ..zelf woon ik ook in stad en heb een nieuwe vespa besteld om mij te verplaatsen . Dit vond ik een mooi alternatief voor de auto , zeker voor de korte afstanden .
Alvast allemaal bedankt om jullie meningen en bedenkingen te laten horen ..nu weet ik tenminste dat ik niet de enige 'zot' ben .
:lol:

ps: raar dat ik er nu wel aan denk 'zonder auto' , maar ik ben toch blij dat ik ook voor het milieu en de komende generaties iets kan doen!

Mvg
Tjorque
Mountainbiker

Post by Tjorque »

looneycooney wrote:awel , het doet me alvast deugd dat er nog zo mensen zijn die voor dit alternatief kiezen ...
Ik ben er vorige week mee begonnen en moet zeggen , dat valt reuze mee !
Wel ga ik komende week met de trein gaan , maar dit omdat ik iets vroeger moet beginnen en omdat het nu goed is voorgelegd op het werk ivm de vergoedingen.
Ik verricht wel wat lichamelijke inspanningen op het werk , maar dat valt ook reuze mee .
Ikzelf heb ervoor gekozen om de auto compleet vd hand te doen ..was tenslotte nog maar 2j oud en kreeg er nog aardig wat voor . En hoe meer ik er nu bij stilsta hoe meer ik denk dat ik de auto feitelijk niet nodig had. Vooral als je beziet , als ik de trein neem , doe ik er net evenlang over , sta ik niet in de files en zit ik niet met 'verkeers-stress' . Wel natuurlijk dat je op de fiets wat moet opppassen , maar op het traject wat ik doe zijn de fietspaden zeer ruim en op voldoende afstand vd rijweg en ik doe een fluovestje aan . De fiets is voorzien van een serieuze halogeen koplamp en zo dus opvallen doe ik wel .
Al bij al valt het dus enorm mee en ik denk er voorlopig niet aan om een nieuwe auto te kopen ..zelf woon ik ook in stad en heb een nieuwe vespa besteld om mij te verplaatsen . Dit vond ik een mooi alternatief voor de auto , zeker voor de korte afstanden .
Alvast allemaal bedankt om jullie meningen en bedenkingen te laten horen ..nu weet ik tenminste dat ik niet de enige 'zot' ben .
:lol:

ps: raar dat ik er nu wel aan denk 'zonder auto' , maar ik ben toch blij dat ik ook voor het milieu en de komende generaties iets kan doen!

Mvg
ik heb heel veel respect voor uw beslissing!

=D> =D> =D>
Rock Rider
Mountainbiker

Post by Rock Rider »

Die fietsvergoeding, telt die zowel voor de privé-sector als voro de openbare sector?
Streets
Mountainbiker
Location: rohloff-Streets-bike;Ronin 110 voorvork; Magura firm tech remmen; Rohloff naaf

Post by Streets »

Tenzij in een CAO anders is overeengekomen is de fietsvergoeding een gunst, dus de werkgever kan ze wel of niet betalen. Tot 0,15 euro per kilometer blijft deze vergoeding onbelast. Krijgt de werknemer 0,10 euro uitbetaald, dan is deze 0,10 euro onbelast. Krijgt hij 0,20 euro, dan is 0,15 euro hiervan onbelast, maar op de overige 0,05 euro dient hij wel belastingen te betalen (deze worden als loon beschouwd).

De vergoeding kan ook toegekend worden wanneer je de fiets combineert met trein, bus of tram. Ook dan blijft ze onbelast, zelfs al is er ook een tussenkomst voor bij voorbeeld het treinabonnement.

Het gaat uitsluitend over kilometers tussen de woonplaats en het bedrijf en niet over kilometers gefietst tijdens de werkuren.

Het komt aan de werkgever toe de passende maatregelen te nemen, om met zekerheid het aantal daadwerkelijke verplaatsingen met de fiets en het van belasting vrijgestelde gedeelte van de vergoeding te kunnen bepalen

hopelijk ben je hier iets mee
anders op http://www.fietsersbond.be/
streets
Streets
Mountainbiker
Location: rohloff-Streets-bike;Ronin 110 voorvork; Magura firm tech remmen; Rohloff naaf

Post by Streets »

dus afhankelijk van welke CAO waaronder je valt, kan je een fietsvergoeding krijgen
Bij vele OCMW's en gemeentebesturen is er een fietsvergoeding, dikwijls beprekt in aantal km. vb 4000 km op jaarbasis.

Bij centrale overheden merk je deze tendens niet echt en daar bestaat de kans dat er geen vergoeding wordt voorzien.
maar meestal kan je wel terugvallen op het bedrag van 60 procent van een sociaal abonnement (tenzij je een gratis treinabonnement krijgt)

eens informeren bij de vakbond of de fietstersbond.

streets
bunnybiker
Mountainbiker

Post by bunnybiker »

Ik ben zo van die gasten die ongeveer de helft van het jaar met de fiets rijden. Dit gewoon omdat ik in volcontinu systeem werk en het anders te vermoeiend zou worden. In een vroege shift sta ik om 04:20u op om dan de 22 km enkel af te haspelen, na een late shift kom ik om 22:45u terug thuis. Zoals reeds eerder in het forum aangehaald is de km vergoeding heel mooi meegenomen maar als training is het zeker niet ideaal omdat je veel vermoeidheid opstapeld en vele korte ritten niet ideaal zijn om echte conditie op te bouwen. Om af en toe te doen is het ideaal dus want ik zeg altijd dat mijn fiets zichzelf terugverdiend door ermee te rijden :bounce: . Ik heb collega's in dagdienst die alle dagen komen maar die zeggen toch ook dat het zeer vermoeiend wordt na een tijd en zonder de training in het weekend hun conditie ook ondermaats zou zijn. Ik zou dus zeggen zie het als een leuk extraatje :drunk:
Gumball
Mountainbiker

Post by Gumball »

@ Streets

Naar de lente/zomer toegaand ga ik wel eens proberen met de fiets naar werk te gaan (Bxl - Naamse poort).

Voornaamste reden om niet niet te gaan zijn: gevaarlijk, efficientie van de training (zeker als duurtraining omdat het minder als 20km is en ge regelmatig moet stoppen aan lichten), inhalering van uitlaatgassen?!
Maorten
Mountainbiker

Post by Maorten »

ik ben aan het overwegen om ook 1 keer in de week met de fiets te gaan, is 45km enkel, zou het vooral als extra training doen, maar blijkbaar zijn hier vele die dit geen ideale training vinden? denk als ik 2maal 45km op 1 dag rijd, dit toch wel mijn conditie te goede gaat komen. en als het meevalt na een tijdje zal ik miss overwegen om 2 keer in de week te doen, maar die 1e keer moet nog komen, ben alt maar aan het uitstellen, denk dat ik ga wachten tot smorgens beetje lichter is.
Post Reply