Nieuwe banden schwalbe

Positieve of negatieve ervaringen met produkt X. Is produkt Y zijn hoge prijs waard, of koop je beter produkt Z. Jouw ervaringen kunnen interessant zijn voor collega bikers.
Kees
Mountainbiker

Post by Kees »

Waarom rijd bijna iedereen op de smalste versie van de Nobby Nic?
Ik begrijp dat die beter door de modder snijd,maar verder heeft volgens mij een bredere versie alleen maar voordelen.

Ik nam laatst een Schwalbe folder mee van Bike-Motion en daarin las ik dit :

Het resultaat was overduidelijk.Een hogere bandenspanning genereert alleen op de weg meer snelheid.In het terrein is de rolweerstand juist minder naarmate de band breder en de bandenspanning lager is.Dat geld zowel voor terrein met steenslag als voor zacht bos-en weidegrond. In extreem terrein kan zo tot 40 watt bespaard worden.

Lijkt me dat je tot nu toe zeker beter af zou zijn met een bredere band.
Als het in de winter echt modderig wordt dan is het misschien een ander verhaal.
luckyluc
Mountainbiker

Post by luckyluc »

heb vandaag in wevelgem achteraan met een N.N. 1.8 gereden, druk 2,5 bar, modderstroken waren er genoeg, en deze band deed het uitstekend alleen op een strook fijne modder waaronder glibberige kaseien had ik echt geen grip meer, maar dat zal denk ik voor veel bikers zo geweest zijn, vorige winter reed ik met black sharks mud 1.5 en die vond ik iets te smal op de hardere en vooral zeer hobbelige stroken , de N.N. 1.8 vind ik voor die omstandigheden beter, hoe de band rijd op de verharde weg vind ik iets minder belangrijk omdat wij op die stroken altijd gas terugnemen om wat te herstellen van de inspanningen.
ik weeg amper 60 kg. , daarom kies ik altijd voor de smallere versie.
vooraan reed ik met een skinny jimmy 1.9
grtz
Freshmeat
Mountainbiker

Post by Freshmeat »

Kees wrote:Waarom rijd bijna iedereen op de smalste versie van de Nobby Nic?
Ik begrijp dat die beter door de modder snijd,maar verder heeft volgens mij een bredere versie alleen maar voordelen.
om het kort te maken:

A. Gewicht
B. Rolweerstand
C. Smaller spoor
madskatingcow
Mountainbiker
Location: Scott Scale 900 RC WC N1no 2019 - Scott Spark 900 RC WC N1no 2019

Post by madskatingcow »

Freshmeat wrote: B. Rolweerstand
[-X Hoe breder de band, hoe minder rolweerstand. De band staat boller en je hebt een kleiner contactvlak. Een tijdje terug is hierover een artikel verschenen in het Duitse Mountainbike Magazin.

De smallere versie is zodat de band sneller door de modder klieft en de 'harde' ondergrond kan raken wat resulteert in meer traktie.

Persoonlijk heb ik liever een 2.0 of 2.1 band. Deze heeft wat meer volume, biedt meer comfort en minder snel kans een slag in je velg te rijden bij het raken van stenen.
Kees
Mountainbiker

Post by Kees »

Freshmeat wrote:
Kees wrote:Waarom rijd bijna iedereen op de smalste versie van de Nobby Nic?
om het kort te maken:

A. Gewicht
B. Rolweerstand
C. Smaller spoor
In mijn eerdere post staat in stukje geciteerd uit de officiele Schwalbe folder ,en daaruit blijkt dat een bredere band een lagere rolweerstand heeft.
Rode Kogel
Mountainbiker

Post by Rode Kogel »

:evil: ik heb nu reeds twee tt's gereden met een nn schwalbe 1.8 achteraan op 3.5bar. vooraan een bredere 2.1 met noppen. op kasseien is het oppassen en vooralbij bochten. het mindere comfort speelt minder rol omdat ik met een fully rijd. de 1.8 snijd door de modder zodat je inderdaad extra grip hebt. in de bochten merk je ook niet dat je met een smallere band op weg bent omdat de zij noppen voldoende grip geven. als je door een modderbrij moet ploeteren merk je wel dat je grip hebt en niet begint door te slippen. tot nu toe een positieve ervaring. :-)
____utar____
Mountainbiker

Post by ____utar____ »

Steven® wrote:Ondertussen heb ik mijn Racing Ralph Nobby Nic combinatie eens kunnen testen.

Opm.: ik rij met het NoTubes systeem dit kan ook wel enige invloed hebben op de grip. Bandenspanning was voorraan 2.4 en achteraan 2.6. Volgende keer ga ik voorraan nog wat lager gaan.
Mss niet de perfecte topic maar vind niet zo dadelijk iets terug over notubes in combinatie met nobby nics...
hoe ben je te werk gegaan om je nobby nics afte dichten met notubes? Ik heb er al verschillende pogingen opzitten om m'n nobynics (non-ust versie) aan te passen tot notubes op crossmax sl's... slaag er niet in omde band in de velg te laten 'ploppen'.. enige tips? iemand?
_Darwin_
Mountainbiker

Post by _Darwin_ »

Aangaande de Schwalbe Fast Fred vind ik 3 non-tubeless versies:
- light
- raceguard
- KEVLAR

De eerste 2 zijn me duidelijk via de website van schwalbe, maar welk verschil de KEVLAR versie eigenlijk vormt. #-o
Hoe positioneert deze zich t.o.v. de light en raceguard qua duurzaamheid.
Ik dacht eerst dat dit een andere naam was voor de raceguard maar de kevlar versie weegt 10g meer.

http://www.bike2build.nl/toonartikel.php?id=8961
Rotera
Mountainbiker

Post by Rotera »

ik zit te twijfelen of ik nobby nics zou kopen voor voor en achter of 1 nobby nic voor en een racing ralph achter.

wat lijkt volgens jullie de beste combinatie?
Campinabrother
Mountainbiker

Post by Campinabrother »

ik zit te twijfelen of ik nobby nics zou kopen voor voor en achter of 1 nobby nic voor en een racing ralph achter.

wat lijkt volgens jullie de beste combinatie?
Ik rijd met NN 2.1 voor en RR 2.1 achter. Vandaag vooral door de modder aan het ploeteren geweest en geen hinder ondervonden. Soms leek ik wel achteraan grip te verliezen, maar ik had de RR wel op 3.2 bar staan, terwijl ik normaal met 2.8 rijd (voor 77 kg). Banddruk is met deze band zeer belangrijk.
Post Reply