Training tov. Talent

Meer info over hoe je best eet en drinkt, het gebruik van een hartslagmeter of spierstimulatietoestel, hier kan je ervoor terecht.
Mr. Wallace
Mountainbiker

Post by Mr. Wallace »

Ivo wrote:
bracebrace wrote: En zelfs bij de prof kan de supergetalenteerde nog altijd verliezen... gelukkig!
Waarop een zekere VDB dacht:
"Kijk naar mij, talent is toch niet alles, snif".
Misschien was ie, als ie wat minder talent had gehad, wel verder geraakt... Maar dat is helemaal hypothetis.

@ Bengo: - tis nu helemaal bewezen dat Boonen met hartslagmeting rijd: vandaag gezien in de ronde van Zwitserland. Ze namen closup van zijne polar, en er stond niet 00.
- Je zegt dat je met uw manier van trainen heel wat vooruitgang hebt gemaakt, maar als je vroeger zegekoning bij de jeugd bent geweest, zal je zeker niet ongetalenteerd zijn, integendeel, je zal waarschijnlijk bij de meest getalenteerden horen die hier liggen posten in dit topic. En zoals je zelf wel zal weten vertoont logistische groei, dus is de groei van de conditie het grootst na een paar maanden trainen, waarna de groei zal afzwakken, en steeds langzamer naar het theoretisch maximum gaan. Door thans nu van training te veranderen (meestal wel omgekeerd, eerst lsd, daarna stevigere trainingen), kan je deze curve , uw conditie dus bedoel ik, een nieuwe boost geven...
Bengo
Mountainbiker

Post by Bengo »

Allé, je geeft in elk geval mijne moral een 'boost''!
Dzjowie
Mountainbiker

Post by Dzjowie »

En wij maar aan't wachten hoe 't den Bengo gisteren is vergaan... :(
Bengo
Mountainbiker

Post by Bengo »

Ha Dzjowie
Met diezelfde neerwaartse blik als mijn schooldirecteur destijds als ik weer eens op het matje geroepen werd, kijk je me Avatarisch aan door het pc-scherm. Ik voel me al schuldig bij die blik alleen, en nu komt daar nog je vraag bij. En dan weet jij het antwoord nog niet, maar ik wel...

Hier komt het:
Afgelopen week dus heel weinig getraind, om verse krachten op te doen volgens alle kenners en semi-wetenschappelijke bikers, ook op dit forum. En vandaag maandag langs geweest, eerst bij de Sportwinkel voor een Hartslagmater (jawel!) en daarna bij het Sportkot van Leuven om een datum te prikken voor een 'maximale inspanningstest' gevolgd door wetenschappelijk trainingsadvies (in hun foldertje tonen ze een foto van Tom Boonen in volle test-inspanning!), maar da's dus voor later.

Nu terug naar zondag: Raid des Hautes Fagnes, met een frisse kop en frisse benen. Tenminste, dat van die kop dacht ik toch. Want netjes op tijd in de auto gesprongen, richting Luik, Verviers en Malmédy.
Precies omdat ik zo slecht ben in het vinden van de weg, was ik maar wat blij dat ik voorbij Verviers een paar auto's met mountainbikes achterop rond mij zag. Die liet ik dus netjes voorgaan om ze te kunnen volgen. Mensen met ervaring, dat zag ik meteen, want ze namen 1 afrit eerder dan degene die ik van plan was te nemen. Die zijn vorig jaar ook naar deze Chrono geweest, zo concludeerde ik. En ik erachter. En al snel zag ik de richtingwijzers 'VTT'. Dat wees letterlijk en figuurlijk in de goede richting. Na heel wat gekronkel door de ochtendlijke Ardennen kwam ik zo uit op een idyllische plek waar iedereen zijn mountainbike uit de auto haalde en naar de inschrijving ging. Ik ook dus, ervan uitgaande dat de start niet in het centrum van Malmédy zou zijn om het gewone verkeer of de zondagse markt ter plekke niet te veel te verstoren.
Even aanschuiven aan de inschrijving, toen vlak voor me 3 Hollandse bikers er niets meer van begrepen. Ik die het Frans enigszins machtig was, wilde hen te hulp snellen, en moest zo de onblijde boodschap aan hen, maar ook aan mezelf brengen: dit was NIET de start van de Chrono van Malmédy/Hautes Fagnes, maar van een andere plek (waarvan ik de naam nu vergeten ben, het was niet ver van Spa). De Hollanders en ik hadden nu de keuze: hier maar starten en er het beste van maken. Ofwel als de Vliegende bliksem en Hollander terug inpakken en wegwezen richting Malmédy. Zowel de Hollanders als ik hadden al vooraf 17 euro betaald. Dus kozen wij eieren voor ons geld: in volle autovaart richting Malmédy, dat in dat KL...dorpje met een wegwijzer stond aangeduid. 26 kilometer. DAt moest net nog te doen zijn om daar om 9u aan de start te staan. Maar wat bleek: na 5 km. was de weg richting Malmédy compleet opgebroken en moesten wij rechtsomkeert maken. Dat wil zeggen, alweer kronkelen door de Ardennen, uitwijken naar Eupen en vandaar naar Malmédy trekken. 4 Hollanders en 1 Belg, het kon een mop zijn. En eigenlijk was het dat ook: we kwamen in Malmédy aan om 10u05. Alles peis en vree in Malmédy: geen kat op straat, laat staan een mountainbiker of een seingever. De Hollanders zijn dan gewoon gaan biken op de Bloso-routes geloof ik, ik ben blijven rondfietsen tot ik het zenuwcentrum van de RAid vond, een lege tent met 1 mevrouwtje. Dat me nog wel mijn rugnummer, cadeautje (hoofdlampje, die dacht zeker dat ik op de één na langste dag van het jaar niet voor het donker terug zou zijn) en zelfs een tijdsopname-chip overhandigde. Die chip heb ik teruggegeven, de rest heb ik in dank aanvaard en ik ben vertrokken: om 10u20!!!

De 'moral' om er in te vliegen was natuurlijk enigszins verdampt, en omdat ik schrik had dat de Bevoorradingen onderweg ook gesloten zouden zijn of alleszins zonder drank zouden zitten, durfde ik ook niet al te veel zweet of energie verbruiken. Gelukkig kon ik op de allereerste afdaling zeker 5 losgeslagen maar nog volle drinkbussen oprapen en had ik zo drankvoorraad voor wel een dubbele marathon.
Na een uurtje fietsen haalde ik 2 bikers bij: ook zij waren te laat, ook zij waren verkeerd gereden. Zo had ik dus niet alleen wat drank, maar ook 2 lotgenoten en weer moed gevat. Ik dus verder, tot aan Bevoorrading 1: die ik helemaal voor mij alleen had: liters drank, kilo's mueslirepen, meters cake en stapels ander lekkers. Met een gevulde camelback en maag vervolgde ik mijn hobbelige weg. Ongeveer aan de splitsing 58/85 km (ik koos voor 85) begon ik de eerste 'echte' deelnemers op te rapen: bikers met technische problemen, maar ook de mannen van de langzaam-aan-actie, iemand anders met krampen langs de kant van de weg, nog iemand anders die zijn wonden aan het likken was na een valpartij, dan een vrouw (niet slecht bedoeld, daar kan ze tenslotte ook niets aan doen), en stilaan wat groepjes en individuelen, zwetend en hijgend. Ik ging ze allemaal voorbij en dat gaf mij eerlijk gezegd een goed gevoel, al beseft ik dat enige relativering op zijn plaats was: dit ging tenslotte om de laatste en dus traagste 10 procent van de deelnemers. Elk tijdsbesef ontbrak me overigens want ik had geen horloge, laat staan hartslagmeter bij. Ik moest dus puur op gevoel en op de bevoorradingsposten rijden. Maar dat lukte: ik hield gedurende de 85 km min of meer hetzelfde tempo aan, en bijna alle bergjes kon ik aan zonder af te stappen.

Terug in Malmedy reed ik onder de tijdsopname door: 6u30 minuten en nog wat. Trek daar mijn verlate start: 1uur en 20 minuten af en ik kom aan 5u10 minuten. Een eerder povere tijd zo dacht ik, maar in perspectief geplaatst valt het wel mee: ik heb mezelf nl. vergeleken met de tijden van de persoon die een week eerder, op de Hagelandse Chrono, exact dezelfde tijd geklokt had als ik. Deze keer had hij 5u20 en dus ongeveer 10 minuten meer nodig dan ik. Om nog een ander vergelijkingspunt te nemen, zocht ik ook de naam en de tijd op van degene die op de Hagelandse Chrono net na mij (op 4 sec) was geëindigd. Die persoon haalde in Malmédy de eindstreep na 5u en 4 minuten, dus ongeveer 6 minuten voor mij.
Conclusie: de verhoudingen bleven ongeveer gerespecteerd, de grotere afstand en de week training/rust hebben blijkbaar weinig veranderd aan de machts/krachtsverhoudingen.

Maar zoals gezegd, ik ben - als ik jullie mag geloven - op het goede pad: vanaf morgen met de hartslagmeter op (het goede) pad, en binnenkort een inspanningstest aan de KULeuven en een trainingsschema dat mij 'verder' zou moeten brengen. Tenzij ik alsnog Gelijk heb en krijg als ik zeg dat training uiteraard noodzakelijk is, maar dat het vooral op talent aankomt. Ik hou jullie, en vooral Dzjowie op de hoogte.

Bengo
Dzjowie
Mountainbiker

Post by Dzjowie »

Interessant...

- naar die inspanningstest ben ik wel heel benieuwd, ik heb ze daar namelijk ook laten uitvoeren (heb je voor de topsporttest of de gewone test gekozen?) Als onze hypothese klopt, zou er ongeveer moeten uit blijken dat je basisconditie nog wat te weinig onderbouwd is (ruwweg zou dat zijn als tijdens de eerste blokken je melkzuur niet al te lang stabiel laag blijft). En Tom Boonen heeft daar inderdaad het "tijdsrecord" op die testopstelling, ik dacht 1u40min...

- wat die hrm betreft: versta me niet verkeerd, het is geen must. Maar voor mensen zoals jij (die het niet kunnen laten om erin te vliegen) kan het wel een goeie rem zijn.

- wat ik een beetje mis in je hele relaas is hoe het zat met "het gevoel" in de benen, de zondag... Al kan ik me voorstellen dat het gevoel in het koppeke dat alles overheerste..

Wat dat wegzoeken naar een TT betreft: I feel your pain. Niks kan me zo uit m'n goede humeur brengen als de weg liggen zoeken de zondagmorgen om acht uur :oops:
Bengo
Mountainbiker

Post by Bengo »

Ik heb aangevraagd (maar nog niet echt beslist, misschien kun jij me nog overhalen) om de 'gewone' inspanningstest te doen, en niet de topsporterstest. Tenslotte ben ik geen topsporter en bovendien scheelt het 30 euro...
* Wat die al dan niet onderbouwde 'basisconditie' van mij betreft: volgens mij is dat zeer relatief. Ik bedoel: voor een professioneel sporter/mountainbiker heb ik allicht een povere basisconditie, voor een recreatief-sportief mtbiker volgens mij een goede basisconditie. Anders doe je volgens mij geen 3u13 over de 75 km Hagelandse of 5u10 over de Hoge Venen-marathon. Maar alles kan beter natuurlijk, en dan liefst met minder (hard) te trainen. Ik trakteer je op een pint of een gezondere dorstlesser als het allemaal klopt.
* Mijn 'gevoel' in de benen bij de Hautes Fagnes raid was niet speciaal anders dan anders. Ik voelde me fris, maar als je al meteen (met 1u20 achterstand dan nog) een verdomd fikse klim krijgt voorgeschoteld in de eerste meters, dan voelen de beentjes dat wel. Toch kon ik mijn tempo aanhouden tot op de laatste klim, alweer een indicatie dat het met mijn basisconditie niet slecht gesteld is. Overigens heb ik zonet nog vastgesteld dat de eerste vrouw op de Hagelandse (Kim Saenen) 2 minuten na mij eindigde, en dat ze in Malmédy er 5 uur heeft over gedaan, ongeveer 10 min. sneller dan ik. (Maar ik heb het vooral aan de bevoorradingen iets rustiger aan gedaan dan ik in een echte chrono zou doen, ik voelde me na al die vertraging toch vooral 'en touriste' in de Ardennen)
ivo
Mountainbiker

Post by ivo »

Ten eerste: wat een lekker verhaal. Heb je er al eens aan gedacht, moest die inspanningstest tegenvallen, om schrijver te worden? Zit nog toekomst in volgens mij. Of minstens freelance sportjournalist =D> .
Ten tweede: vergeet wel niet dat je de eerste 20 km een geweldig voordeel had op je mededingers. Je kon je eigen tempo rijden en diende nergens 'aan te schuiven'.
Ten slotte: hierdoor heb je waarschijnlijk de lekkerste rit gereden van alle aanwezigen. En je ben tdoor niemand ingehaald ! :-D , wat ook weer een opkikker voor de moraal is.

Ten slotte een tip voor de mods: kunnen we de titel van deze topic niet beter veranderen in 'de Bengo story' :wink:
Bengo
Mountainbiker

Post by Bengo »

Ahum, 'k wou het nochtans niet al te veel over mij hebben. Vandaar ook dat ik onder een pseudoniem aan dit forum en vooral dit topic begonnen ben. En ik ben alleen maar over mijn rit in Hautes Fagnes gaan schrijven omdat Dzjowie er zo expliciet op aanstuurde.
Maar nu Ivo er op aanstuurt: ik bén al freelance reis/sportjournalist. Zo heb ik vorig jaar de Ruta del Cid (Van Burgos tot Valencia met de mtbike) gereden met PocoLoco (die ook dit jaar die Ruta del Cid, net zoals de Coast to Coast in de Pyreneeën organiseert), en daarover verschijnt een uitgebreid verslag in het NLse magazine FIETS (ook in België) van september 2005. Dan wel onder mijn echte naam...
Ook in Touring verschijnt er een maandelijkse reiscolumn van mijn hand. Kortom, de Bengo-story goes on!
To be continued.
Dzjowie
Mountainbiker

Post by Dzjowie »

Bengo wrote:Ik heb aangevraagd (maar nog niet echt beslist, misschien kun jij me nog overhalen) om de 'gewone' inspanningstest te doen, en niet de topsporterstest. Tenslotte ben ik geen topsporter en bovendien scheelt het 30 euro...
Niet m'n bedoeling om je op kosten te jagen, maar je moet 't zo bekijken, die 60 euro ben je sowieso kwijt (+ 30 voor hartcontrole, dacht ik). Wel, voor 30 euro meer krijg je een veel exactere test, die de lactaatwaardes meet ipv ze te extrapoleren, en die zo veel exactere trainingszones oplevert...

Bovendien val je beslist in een van beide onderstaande categorieën
Voor de topsporter en de sporter die al wat training achter de rug heeft en nog progressie wil maken, is dit de aangewezen test.
ivo
Mountainbiker

Post by ivo »

Bengo wrote:Ahum, 'k wou het nochtans niet al te veel over mij hebben. Vandaar ook dat ik onder een pseudoniem aan dit forum en vooral dit topic begonnen ben. En ik ben alleen maar over mijn rit in Hautes Fagnes gaan schrijven omdat Dzjowie er zo expliciet op aanstuurde.
Maar nu Ivo er op aanstuurt: ik bén al freelance reis/sportjournalist. Zo heb ik vorig jaar de Ruta del Cid (Van Burgos tot Valencia met de mtbike) gereden met PocoLoco (die ook dit jaar die Ruta del Cid, net zoals de Coast to Coast in de Pyreneeën organiseert), en daarover verschijnt een uitgebreid verslag in het NLse magazine FIETS (ook in België) van september 2005. Dan wel onder mijn echte naam...
Ook in Touring verschijnt er een maandelijkse reiscolumn van mijn hand. Kortom, de Bengo-story goes on!
To be continued.
Zo, zo, dus blijkbaar mediocraat in bijna alles maar mijn 'mensenkennis' heb ik blijkbaar nog niet verleerd :wink:
En mijn opmerking zeker niet verkeerd begrijpen. Het was geen steek onder water (voor een keer niet :oops: ). Je bijdragen zijn wel degelijk te smaken. Zo zeer zelfs dat ik de laatste tijd meer hier zit dan ginderachter. Ze hebben je hier toch niet ingehuurd om het niveau wat op te krikken? 8). Anders wel een geslaagde zet moet ik toegeven.
Post Reply