Transalp 2013 - aankoop materiaal

Info over de Transalp, marathons, leuke routes in onze buurlanden, mogelijkheden om te biken in je vakantiebestemming,... je vindt het hier!
nothing 's impossible
Mountainbiker

Post by nothing 's impossible »

P.. wrote:
binnenkort heb ik een 29er testfiets ter beschikking en wil ik ergens een loop van 5-8km zoeken in de ardennen om met een nieuwe 26er paar rondjes te rijden afgewisseld met die 29er... op die manier kan ik oordelen wat mij persoonlijk het beste ligt...
suggesties voor zo'n lus die geschikt is om zowel klim als technische afdaling te evalueren? als ik die lus in totaal een 6-8tal keer doe waarvan de helft met 29er dan zal ik hopelijk voor mezelf uitmaken wat ik het liefst onder mij voel ... of zijn er betere manieren om te evalueren?
Ik zou dat niet te wetenschappelijk aanpakken, je hebt die testfiets maar beperkte tijd veronderstel ik, gebruik die tijd om aan die fiets te wennen. ipv met twee fietsen te liggen zeulen. Vaste routes en TT's genoeg!
Als je een vast trainingstoertje hebt waar je van weet hoe lang je daar normaal over doet dan is dat natuurlijk een goeie referentie!

Je weet ondertussen wel al wat je beperkingen zijn met een 26'er veronderstel ik, kijk hoeveel vlotter je die dingen doet met een 29'er!

Veel testfietsen komen trouwens met een te groot verzet om optimaal van de extra grip te profiteren.
P..
Mountainbiker

Post by P.. »

nothing 's impossible wrote:
Ik zou dat niet te wetenschappelijk aanpakken, je hebt die testfiets maar beperkte tijd veronderstel ik, gebruik die tijd om aan die fiets te wennen. ipv met twee fietsen te liggen zeulen. Vaste routes en TT's genoeg!
Als je een vast trainingstoertje hebt waar je van weet hoe lang je daar normaal over doet dan is dat natuurlijk een goeie referentie!

Je weet ondertussen wel al wat je beperkingen zijn met een 26'er veronderstel ik, kijk hoeveel vlotter je die dingen doet met een 29'er!

Veel testfietsen komen trouwens met een te groot verzet om optimaal van de extra grip te profiteren.
Ik wil niet 'wennen' aan de 29er ik wil voor mezelf vaststellen of de hype nu echt 'zoveel beter' is... en of ik een nieuwe 29er of een 26er koop..
het korte stuurwerk en de gemakkelijkheid waarmee ge een 26wiel soms tussen kleine hindernissen manoeuvreert moet ge gewoon kwijt zijn op één of andere manier...

als de verzetten al uitzonderlijk klein moeten zijn moet ik dan concluderen dat het verschil eerder minimaal is tussen 26 en 29? :)

testfiets ga ik halen voor een dag of mss twee dagen (afhankelijk van wanneer ik hem kan terugbrengen) dus dan heb ik tijd genoeg om het te bestuderen...

ik weet weinig "beperkingen" want elke week ligt elk parcours er weer anders bij... dus zeer moeilijk te evalueren... en dat is nu net wat ik wil doen: het gevoel bij beide op dezelfde situaties met dezelfde hartslagen naast elkaar leggen... een correcter beeld dan dat kan ik niet krijgen hé?

niet vergeten dat de 29ers tegenwoordig duur verkocht worden en ge topmateriaal 26er op de kop kunt tikken voor veeeeel minder geld.. als ik geld zat had kocht ik ze beiden hoor ;)
nothing 's impossible
Mountainbiker

Dat wennen is echt wel een noodzaak, je kan met een 29'er bvb sneller door een bocht omdat je meer grip hebt, maar het duurt een poosje eer je ook effectief sneller door de bocht gaat rijden.
Als je even traag door de bocht gaat heb je geen winst natuurlijk, en dan ga je kiezen voor de 26'er want daarmee trek je net iets sneller op.

Je kan vlot over obstakels rijden, maar ook dat is even wennen om te zien wat kan en wat niet, maar zonder wennen ga je die nog steeds te voet doen.

Tussen twee afsluitingen moet je zeker ook wennen aan het bredere stuur, je gaat alles toegooien op plaatsen waar je vlot tussendoor kan.

Een 29'er is wat minder vinnig, maar het moet al een heel snel kortdraaiend stukje zijn eer dat een voelbaar nadeel is!

Op vlot bollende stroken merk ik geen winst met een 29'er, in tegendeel zelfs, de oude hardtail is sneller op gang en ik vang veel minder wind,
maar als het een beetje oneffen wordt, wat steengruis in een veldwegje, ribbeltjes van een tractorspoor zijn al genoeg, dan blijf je met de 29'er vlot bollen en met de 26'er bots je al van hot naar her.
Meer grip maakt ook dat je minder rap stilvalt en meer op momentum kan blijven klimmen. Maar als je stilvalt of kapot zit heb je een klein verzet nodig :cry:

Eigenlijk is het pas als je terug op je 26'er bolt dat je merkt dat je grip mist om voluit te gaan, dat je op je bakkes gaat op stukken waar je met grote wielen vlot over gaat,...

Als ik mijn 3,8" banden inruil voor smalle 2.25"ers op 29'er wielen moet ik ook wat opletten dat ik niet te hard de bocht of de remmen inga en wat vaart minderen als ik over rotsen ga!
stoned biker
Mountainbiker

Post by stoned biker »

stubbe wrote:Dit jaar ook de Transalp gereden.
Stonden op 50ste plek na 6 etappes.
29er hardtail is zoals hierboven gezegd de ideale fiets. Veel verbindingstukken op asfalt en goedlopende schotter. Hier en daar een technisch stuk is ook altijd net iets gemakkelijk met de 29er.
Enkel eerste dag file gehad omdat we int midden van het pak gestart zijn (echter max 1min aan verloren denk ik)
Daarna nooit file gehad maar als je elke dag in box A2 mag starten is dat een luxe natuurlijk. De A1 en A2 box gaan maar 15min voor de start open, dus je kan op je gemak opstaan/eten zonder te moeten stressen in de B/C/D boxen)

13de scratch in BEMC is zeker top 50 in Transalp. Als ik de namen zie die na 13 geëindigd zijn toch :-)

Fiets altijd op de kamer meenemen!
Die van ons (en 5 andere teams) is snachts professioneel gestolen geweest uit het fietskot van het hotel in de nacht na Etappe 6. (12 fietsen, goed voor 60k€)
Ik heb alles terug via men verzekering terug maar dit is slechts bij 2 van de 12 gelukt.
We hebben ook nog een claim lopen via de hotelverzekering maar het blijft maar aanslepen voorlopig...

Zou em zeker nog terugrijden, ook al is het niet technisch genoeg naar mijn goesting. Maar de landschappen en wedstrijdervaring maken dat toch een beetje goed.

Ik heb nog een vraagje ivm logement, jullie hebben allemaal hotelformule genomen? Je kunt ook overnachten in zalen of gaat dit hier niet? Als mijn aardrijkskundige kennis me niet in de steek laat dan is de transalp geen ronde?? Je komt dus aan in italie.. hoe keer je dan terug?

Ik ben beetje kostenplaatje aant maken want zou ook transscwarzwalt en lcmt willen doen..
pieterp
Mountainbiker
Location: Niner One9,Transition Smuggler,Transition Rapture,Magneet Cafe Racer ,Achielle Craighton Pick Up

Post by pieterp »

Wij sliepen in tentjes en hadden begeleiders mee die bagage en tentjes naar de volgende plek brachten.
nothing 's impossible
Mountainbiker

Je kan slapen in zalen, goeie sfeer en dan zie je altijd wel iemand die er slechter aan toe is dan jou, maar het is toch wat vermoeiender dan in een hotel denk ik.

Een mobilhome lijkt me de meest ontspannende methode, niks in of uitpakken, altij hetzelfde bed, te veel laawaai, je kan je verzetten,....

Tergukeren kan met de bus.
need for speed
Mountainbiker

Post by need for speed »

nothing 's impossible wrote:Je kan slapen in zalen, goeie sfeer en dan zie je altijd wel iemand die er slechter aan toe is dan jou, maar het is toch wat vermoeiender dan in een hotel denk ik.

Een mobilhome lijkt me de meest ontspannende methode, niks in of uitpakken, altij hetzelfde bed, te veel laawaai, je kan je verzetten,....

ben als meegeweest als verzorger die mannen waren dik tevreden
moesten alleen maar fietsen eten slapen een voor de rest bijna niks meer
P..
Mountainbiker

Post by P.. »

need for speed wrote:
nothing 's impossible wrote:Je kan slapen in zalen, goeie sfeer en dan zie je altijd wel iemand die er slechter aan toe is dan jou, maar het is toch wat vermoeiender dan in een hotel denk ik.

Dat is inderdaad zo een beetje de bedoeling als ge meedoet vermoed ik? veel overschot hoort ge toch niet te hebben?
Hoe werd het bij jullie geregeld om 'begeleiders' te vinden? deze gaan op kosten mee van de rijders? of maken er gewoon een gezellige vakantie van?
pieterp
Mountainbiker
Location: Niner One9,Transition Smuggler,Transition Rapture,Magneet Cafe Racer ,Achielle Craighton Pick Up

Post by pieterp »

Bij ons gingen ze op onze kosten mee. We legden een pot uit voor eten, benzine, campings,...
Het is voor de begeleiders ook wel hard werken hoor, zeker als de verplaatsingen wat langer zijn tussen de etappeplaatsen.
need for speed
Mountainbiker

Post by need for speed »

P.. wrote:
need for speed wrote:

Dat is inderdaad zo een beetje de bedoeling als ge meedoet vermoed ik? veel overschot hoort ge toch niet te hebben?
Hoe werd het bij jullie geregeld om 'begeleiders' te vinden? deze gaan op kosten mee van de rijders? of maken er gewoon een gezellige vakantie van?
dan raad ik aan de hotel's beter eten ge kunt er de was laten doen
plus heb is het voorgehad dat de hoteleigenaar de fietsen helpte kuisen
een ook betere ontspanning voor de begeleider + fietsers
nadaal het word wel heel wa duurder
een nog iets als je drinken of info onderweg wilt zijn 2 begeleiders beter < nie noodzakelijk
weet ook dat de begeleiders rond de bergen moe rijden een dus soms lang weg is een het juist in de vakantie valt veel verkeer dus op de baan
Post Reply