Rohloff

Positieve of negatieve ervaringen met produkt X. Is produkt Y zijn hoge prijs waard, of koop je beter produkt Z. Jouw ervaringen kunnen interessant zijn voor collega bikers.
stevo87
Mountainbiker

Post by stevo87 »

geef mij eens 1 goed voordeel van rohloff (buiten de slijtage om) tegenover een derrailleur systeem. ik zie alleen meer nadelen dan voordelen.
kenny
Mountainbiker

Post by kenny »

stevo87 wrote:geef mij eens 1 goed voordeel van rohloff (buiten de slijtage om) tegenover een derrailleur systeem. ik zie alleen meer nadelen dan voordelen.
Lees de topic eens hé jongen #-o
stevo87
Mountainbiker

Post by stevo87 »

in 57 pagina's raak je snel de draad kwijt :roll: maargoed ff een stukje gelezen en het enige wat ik lees is geen slijtage, geen slijtage. en je bent ongeveer 250 euro kwijt aan onderhoud (olie etc) per 3 jaar. in 3 jaar heb ik 1 cassette en 3 kettingen versleten. met ketting roulatie kun je super lang rijden.
trailstar
Mountainbiker

Post by trailstar »

stevo87 wrote:in 57 pagina's raak je snel de draad kwijt :roll: maargoed ff een stukje gelezen en het enige wat ik lees is geen slijtage, geen slijtage. en je bent ongeveer 250 euro kwijt aan onderhoud (olie etc) per 3 jaar. in 3 jaar heb ik 1 cassette en 3 kettingen versleten. met ketting roulatie kun je super lang rijden.
Here we go again :D
kenny
Mountainbiker

Post by kenny »

trailstar wrote:
stevo87 wrote:in 57 pagina's raak je snel de draad kwijt :roll: maargoed ff een stukje gelezen en het enige wat ik lees is geen slijtage, geen slijtage. en je bent ongeveer 250 euro kwijt aan onderhoud (olie etc) per 3 jaar. in 3 jaar heb ik 1 cassette en 3 kettingen versleten. met ketting roulatie kun je super lang rijden.
idd. Ach foert jong denk wat je wil. Ik weet wel waarom ik een Rohloff heb, en de komende weken zal ik er nog veel EXTRA plezier aan beleven als ik er weer zie sukkelen met afgebroken derallieurs en chainsuck. :lol:
stevo87
Mountainbiker

Post by stevo87 »

kenny wrote:
trailstar wrote:
idd. Ach foert jong denk wat je wil. Ik weet wel waarom ik een Rohloff heb, en de komende weken zal ik er nog veel EXTRA plezier aan beleven als ik er weer zie sukkelen met afgebroken derallieurs en chainsuck. :lol:
afgebroken derailleurs? sorry maar een tak of boom kan net zo goed jou achterwiel kapot maken. en van chainsuck heb ik geen last :-D
kenny
Mountainbiker

Post by kenny »

:-({|= :-({|= :-({|=
phille
Mountainbiker

Post by phille »

stevo87 wrote:afgebroken derailleurs? sorry maar een tak of boom kan net zo goed jou achterwiel kapot maken. en van chainsuck heb ik geen last :-D
hmm wil ik eens zien, de spaken zijn wel een beetje korter dan een normaal wiel, mss weet jet het niet maar dan heb je nu eenmaal een sterker achterwiel !

als je van CS geen last hebt dan moet je dat proberen zo te houden, een Rohloff geeft een garantie op CS-vrij he, een derailldingese niet

minder kosten, vind ik toch wel een goed argument
en vergeet niet dat eenmaal break-even bereikt is je een rohloff overhoud die nog steeds werkt, dit tov een deraillsysteem

een rohloff geeft u steeds schakelmogelijkheden, en geen klein beetje, op technische parcours heeft het zelfs een beter schakelvermogen dan een klassiek systeem

Image

bedrijfsgarantie zelfs al je je fiets niet kuist. Moet je eens proberen na een slijktochtje, ikzelf heb weinig tijd, een fiets kuizen doe ik graag maar het komt er soms niet van. Tuinslangske op en hoppa de garage in. Vroeger met een derailldingese dan moest ik toch steeds de wieltjes controleren, de derailldingese zelf en de ketting moest toch wel echt nagekeken worden.

indexering gebeurd in de naaf, dus STEEDS correct nooit verkeerd afstellen

probeer deze voordelen eens te weerleggen met nadelen.
Voor mij moet het niet zenne, ik zeg het alleen voor uw eigen goed, dat zei ons ma vroeger ook altijd, toen geloofde ik haar niet nu wel. Tging toen wel niet over ne rohloff he, stel u voor ons ma :-)
phille
Mountainbiker

Post by phille »

trailstar wrote:
stevo87 wrote:blablabla
LOL !!! Maar we doen het met plezier ;-)
swink
Mountainbiker

Post by swink »

Wowtre wrote:Image
Image
ik koos voor de CC versie omwille van de eenvoud, het frame is een custom made Hilset met aangepaste Rohloff OEM patten, eccentrische EBB en vaste rohloff kabelnok(foto2)

ik heb 'm nu reeds een jaartje, een goed moment voor een roundup, ik lees hier nogal wat commentaren van gasten die er duidelijk niet echt mee hebben gereden, ok ik ben dan misschien ook bevooroordeeld maar wel een echte ervaringsdeskundige ;-)

Serie nummer: 060280
prijs: de CC versie is zo'n 750 dacht ik
gewicht: de CC versie is de minst zware en idd zo'n 0.5kg dan een XT waarbij je rekening houd met alles ... er komt in 2009 idd een lichtere versie (-300gr) maar die zal ietske duurder zijn
shifter: werkt goed, heb nooit problemen, en er zou een nieuwer/beter? model aankomen
kosten:
- 1 ketting per 5000km, kan best wat meer zijn, tandwielen gaan veel langer mee
- 1 flacon olie per jaar
- verder niks nada noppes zelfs geen kabels
- op 5000km verslijt je minstens 2 casettes een paar kettingen, kabels en tandbladen dan weet je het wel zeker
bereik: vergelijkbaar met een 27 systeem, je hebt 1 effectieve versnelling minder in de praktijk, op de Rohloff site vindt je alle cijfer gegevens, de nieuwe versie zal een iets groter bereik hebben
voordelen:
- schakelen in alle omstandigheden, hellingen, modder, in de bocht bergaf, stilstaand, noem maar op, ik schakel vlottern met de Rohloff dan met XT rapid fire
- niks onderhoud afspuiten en gedaan
- geen CS
- geen derailleur kapot
- minder kans op kettingbreuk
- ik vind het systeem mooier maar dat is subjectief ;-)
nadelen: toch de aangehaalde nadelen een beetje ontkrachten
- gewicht: daar kan je idd niet aan voorbij, ff wachten of de nieuwe versie, en wat centen spenderen aan het tunen van de rest van je fiets in de praktijk zal je wel een HT van 11kg kunnen bouwen (10kg is zelfs nog te doen) en je moet zelf beslissen hoe belangrijk je dat vindt
- aankoopprijs: klopt 't is duurder, maar als je veel rijdt haal je de investering er na een paar jaar terug uit
- minder versnellingen: klopt maar je het hetzelfde bereik
- reserve achterwiel : euh???
- zwaartepunt: klopt, maar is dat erg? ik merk er weinig van
- ne serieus ik heb na 1 jaar nog geen enkel nadeel ondervonden

tot daar de feiten, maar alle Rohloffbikers zullen het met me eens zijn, dat ding werkt echt tijdens het rijden, schakelen is een plezier in alle omstandigheden, het systeem is waarschijnlijk het meest bedrijfszekere versnellingsapparaat dat bestaat, zeker voor MTB, ik kan er uren over bezig blijven... maar je kan het enkel snappen als je er eentje hebt en er een paar ritten mee achter de rug hebt
En wat kost dat machien?
Post Reply