Als je met NoTubes ZTR velgen rijdt (eender welk model), dan rij je zo tubeless:
Monteer het gele velglint van 21 mm breed (Yellow Tape) - Hard aantrekken, en zorg wel dat het goed kleeft (ontvet bv. met RSP Brake Cleaner)
NoTubes ventiel (voor ZTR velgen) monteren, de rimstrip hoeft niet bij Tubeless band of met gewone band ook niet als de band niet te groot is (kan, maar is extra gewicht).
Vloeistof ofwel via het ventiel (uit elkaar schroeven) erin gebracht worden ofwel een maatbekertje langs de zijkant erin gieten (net voor je het laatste stukje band monteert). De band ronddraaien, en eventueel horizontaal houden en ronddraaien totdat ook de flanken luchtdicht zijn.
Opm:
1. tubeless band is en blijft sterker dan 'gewone' band tubeless gemaakt
2. Zorg dat de bandendruk niet TE laag is (iets lager kan, maar overdrijf niet).
Enjoy the ride, en als het echt niet lukt, vraag het dan es aan je velomaker, dan kan je wel helpen.
Ken
No Tubes Informatie en ervaringen
Positieve of negatieve ervaringen met produkt X. Is produkt Y zijn hoge prijs waard, of koop je beter produkt Z. Jouw ervaringen kunnen interessant zijn voor collega bikers.
- Dickie
- Mountainbiker
Had ik nog vergeten vermelden, doe het ook zo.KWBiker wrote:Voor het product erin te krijgen, ook bij het bijvullen :
Een (grote) spuit bij de apotheker halen en gewoon de kern van het ventiel eruitvijzen, dan er gewoon inspuiten. Ik tracht het wiel op te hangen, dan heb je nog minder kans dat de band loskomt van de velg.
Nadien is het oppompen makkelijk
Ook makkelijk om de latex uit de bidon te zuigen.
Bidon goed schudden, spuitje past net in de spitse tuit, bidon onderste boven en trek dan de spuit vol met latex.
Op die spuit staan trouwens ook maatstrepen, dus weet je ineens hoeveel erin gaat.
Via het ventiel dan de spuit leegdrukken, ik trek ze vooraleer de spuit van het ventiel te trekken, terug vacuum.
Het lijkt allemaal meer omslachtig dan het is hoor.
Nadien rij je trouwens voort tot de band afgesleten is.
Om de 3 a 6 maanden moet wat bijgevuld worden, maar dat is peanuts.
Last edited by Dickie on Fri 23 Jan 2009 10:57, edited 1 time in total.
ZTR velgen + yellow tape + rimstrip? :-|
Volgens mij (en volgens Stan) zijn er 2 opties:
- ZTR + yellow tape
- gewone velg (DT4.2D, XC717, etc) + rimstrip
De ZTR is zodanig ontworpen om geen rimstrip nodig te hebben.
Wanneer ik mijn banden (Geax Barro mountain perf) op de ZTR velg monteer, met yellow tape, "klakken" deze meteen op de velg. Vanaf 1.2 a 1.5bar hoor je de band zich vastzetten in de velg en is montage met latex kinderspel.
Ik giet altijd latexmelk in de band wanneer deze nog met 1 kant losgemaakt is, geen gefoefel met de ventielkern of met een spuit...
Voor en achterband is gemonteerd in minder dan 5minuten. Omslachtig? Nah.
Volgens mij (en volgens Stan) zijn er 2 opties:
- ZTR + yellow tape
- gewone velg (DT4.2D, XC717, etc) + rimstrip
De ZTR is zodanig ontworpen om geen rimstrip nodig te hebben.
Wanneer ik mijn banden (Geax Barro mountain perf) op de ZTR velg monteer, met yellow tape, "klakken" deze meteen op de velg. Vanaf 1.2 a 1.5bar hoor je de band zich vastzetten in de velg en is montage met latex kinderspel.
Ik giet altijd latexmelk in de band wanneer deze nog met 1 kant losgemaakt is, geen gefoefel met de ventielkern of met een spuit...
Voor en achterband is gemonteerd in minder dan 5minuten. Omslachtig? Nah.
Dus even voor de duidelijkheid (want het lijkt allemaal redelijk ingewikkeld, maar dat is het waarschijnlijk niet).
Ik wil graag mijn Geax Barro Marathon en Geax Barro Mountain - banden luchtdicht maken en op mijn Mavic Crosstrail wielen monteren.
In mijn velg ligt zo een rubberen lint en de wielen zouden tubeless-ready moeten zijn.
Moet ik dan gewoon mijn band behandelen met notubes-vloeistof en op de velg zetten (met speciaal ventiel uiteraard)?
Of is enkel dat lint niet voldoende om de velgen luchtdicht te maken?
Ik wil graag mijn Geax Barro Marathon en Geax Barro Mountain - banden luchtdicht maken en op mijn Mavic Crosstrail wielen monteren.
In mijn velg ligt zo een rubberen lint en de wielen zouden tubeless-ready moeten zijn.
Moet ik dan gewoon mijn band behandelen met notubes-vloeistof en op de velg zetten (met speciaal ventiel uiteraard)?
Of is enkel dat lint niet voldoende om de velgen luchtdicht te maken?